Így csinálj vevőszerző tartalommarketing stratégiát [útmutató]

Szerző:

Minden vállalkozás generál tartalmat. Legyen szó egy új aloldalról, egy blogbejegyzésről, egy közösségi posztról vagy éppen emailről. 

Ha ezt a tartalom tengert egy jól összehangolt, tudatos rendszerbe rendezed gyilkos marketing fegyver kerül a kezedbe.

Miért?

Mert, tartalommal nem csak weboldal forgalmat szerezhetsz. 

A jó tartalommarketing stratégia segít, hogy az idegenekből érdeklődőket, az érdeklődőből pedig vásárlókat generálj.

A cikkben elmondom:

  • Egy mondatban, mi a tartalommarketing stratégia
  • Miért van rá mindenképp szükséged
  • Mit tartalmaz egy sikeres stratégia
  • Hogyan készítsd el a sajátod 6 gyakorlati lépésben

Ugorjunk is fejest.

Mi a tartalommarketing stratégia?

Mielőtt kitérek, lépjünk vissza egyet és tisztázzuk, mi is a tartalommarketing.

Mi a tartalommarketing?

A tartalommarketing egy marketing tevékenység, amikor értékes, releváns és következetes tartalmakat készítesz és osztasz meg. Miért? Hogy magadhoz vonzd, elkötelezd és vásárlásra ösztönözd a kiszemelt célközönséget.

Nagy hangsúly van az értékesen.

értékes tartalom

Sokan azt gondolják elég kiköhögni havonta párszor egy középszerű cikket, azokról posztolni egyet a facebook oldalon, hogy tartalommarketinget csináljanak.

Ma már ettől jóval többre van szükség:

Itt jön képbe a tartalommarketing stratégia.

Akkor mi is a tartalom stratégia?

A tartalom stratégia (más néven “tartalommarketing stratégia”) a tartalomgyártás magas szintű, stratégiai megközelítése: 

A középpontjában a “miért” áll. Miért hozol létre tartalmat, kinek segítesz, és hogyan segítesz neki úgy, ahogy senki más nem tud. 

Emellett kiterjed arra is, hogy mit, mikor és hol publikálsz majd.

Minek nekem tartalommarketing stratégia?

Ahogy azt a bevezetőben is írtam:

tartalommarketing stratégia előnye

Ha ez nem lenne elég, itt van még 4 ok, hogy csinálj egy tisztességes tartalom stratégiát:

1. Pénzt spórolsz

A minőségi tartalom pénzbe (ÉS időbe) kerül.

(Márpedig másfajtát ne is csinálj. A pocsék tartalomra szánt időt inkább töltsd sorozatnézéssel, még azzal is többet érsz).

Stratégia nélkül könnyen fókuszt vesztesz és olyan tartalmak készítésébe fektetsz feleslegesen nagy összegeket, amik nem is visznek előre az üzleti céljaidhoz.

Ellenben ha van tartalom stratégiád, nemcsak el tudsz vetni drága és felesleges ötleteket, de meg tudod tervezni mikor és mennyit költesz tartalomra. 

Így biztosan nem szalad túl a költségvetésed.

Sőt, akár még olyan pontokra is bukkanhatsz, ahol pénzt spórolhatsz.

Például, tegyük fel, hogy podcast sorozatot tervezel.

Ha megvan előre miről szólnak a podcast epizódok egyben felvehetsz több részt. Ezzel nemcsak időt, de stúdió bérleti díjat is spórolsz.

2. Biztosan a kitűzött cél felé haladsz

Stabilan egy üzleti célért dolgozni baromi nehéz. 

Folyamatosan új ötletek jönnek.

Új technikákat tanulsz.

Új potenciális vevőkör kerül a képbe.

Képzeld csak el:

Március van és bevillan egy tuti új téma, amiről szuper tartalmakat lehetne gyártani az éppen szuper trendi TikTok-on. 

Hol van már a január, ahol (jó esetben) meghatároztad, mi a célod?

Vagy, hogy kit akarsz megszólítani a tartalmaiddal? 

Ugrasz is neki a TikTok-nak és a videógyártásnak, anélkül, hogy lecsekkolnád egyáltalán segít-e közelebb jutni a megálmodott bevételhez.

Két hónap múlva pedig vakarod a fejed, hogy elpocsékoltál 8 hetet egy csatornára, ami meg sem térült.

A tartalom stratégia ezzel szemben lézerfókuszt ad. Olyan mintha valaki folyamatosan fogná a kezed, hogy a jó ösvényen maradj és a bozótos helyett a hegycsúcs felé menetelj.

Minden új ötletet lecsekkolhatsz, hogy illeszkedik-e a stratégiádba. 

Előre vagy félre visz?

Előre visz? Szuper! Akkor állhatsz neki, hogy beépítsd a stratégiába.

Eltérít? Semmi gond! Engedd el és vedd elő, ami a stratégia szerint következik.

3. Látod jól csinálod-e

A tartalomstratégia első lépése, hogy kitűzöl egy célt. 

Erről nemsokára bővebben is szó lesz.

Ha pedig van célod, vannak mérőszámaid.

Mérőszámokkal pedig egyértelműen látod jó-e a tartalommarketinged vagy nem.

Sokan azért félnek a tartalommarketingtől, mert nem tudják megtérül-e. 

A tartalomstratégia ebben is segít:

Egyértelműen látni fogod, hogy mennyivel nőtt a weboldal forgalmad. Vagy éppen hányan kattintanak egy tartalmadra. Mennyien kattintanak a termékoldaladra egy videódból. 

Ráadásul az is tisztán látszik majd milyen tartalom működik és milyen nem. Vagyis képes leszel csak olyan tartalmakra fókuszálni, amik pénzt hoznak a házhoz. Ez pedig alapból megduplázza a hatékonyságod.

4. Bevételt generálsz

Az egyik legnagyobb hiba amit tartalommarketingben látok, hogy csak ToFu, azaz Top of the Funnel tartalmat készítenek.

Mi az a Top of the Funnel tartalom?

A tartalommarketingben három szintre osztják a tartalmakat:

  • ToFu (Top of the Funnel): Figyelem felkeltése
  • MoFu (Middle of the Funnel): Érdeklődés felkeltése
  • BoFu (Bottom of the Funnel): Döntéshozás támogatása

tartalommarketing tölcsér

Teljesen más tartalommal tudod felkelteni valakinek az érdeklődését, mint meggyőzni arról, hogy vásároljon tőled.

Tartalommarketinggel csak akkor tudsz eladni, ha nemcsak a figyelem megszerzéséhez csinálsz tartalmakat, hanem emellett bizalmat építész és segítesz döntést hozni.

Egy rendes tartalom stratégiába ezeket alapból betervezed, így csak annyi dolgod van, hogy tartsd a terved és a markod (bocsánat, magas labda volt).

Ezek azért elég meggyőző érvek nem?

Most, hogy látod az egész stratégia gyakorlati hasznát, mutatom, hogy is épül fel egy ütős tartalom stratégia.

A sikeres tartalommarketing stratégia 8 eleme

Ha felcsapod az internetet biztosan találnál olyat, aki 5, 11 vagy ki tudja hány elemre esküszik. 

Őszintén, ahány ház annyi marketing szokás.

Én személy szerint ezt a nyolc elemet mindig beleveszem, ha stratégiát készítek. Azt tapasztaltam, hogy ezek együtt adnak biztos alapot a sikerhez:

1. Célok

A célok fontosságát már sokszor ecseteltem ebben a blogban. Ha nincs célod céltalan vagy (nagy igazság, mi?).

Bármit csinálsz, legyen az marketing aktivitás, a vállalkozásod építése vagy éppen edzés, cél nélkül vakon vagy.

Gondolj csak bele:

Utazni sem indulsz el úticél nélkül. 

Miért lenne ez másképp a tartalommarketingeddel?

Tehát:

Legyen legalább egy egyértelmű cél, ahova a tartalommarketing segítségével el szeretnél jutni.

Több vevőt akarsz? Szuper!

Visszatérő vásárlókat szeretnél? Mehet!

Ismertebb márkára vágysz? Oké!

Válassz célt, mert csak a fenti három példa is nagyon más tartalommarketing stratégiát kíván.

Arról, hogy milyen a jó cél és hogyan érdemes célokat kitűzni ebben a cikkben részletesen írtam: SMART célok: A hatásos célkitűzés módszere + letölthető minta

2. Mérőszámok, KPI-ok

Tudom, hogy a legtöbben a marketing mérés részét szeretik elkummantani.

Értem, persze. 

Az analitika szó már önmagában is felér egy szitokszóval, ha az embernek nem Pí volt a jele az oviban.

Ettől az eredményt és a befektetett munkát mérni kell. Legalább alapszinten.

Határozd meg, hogy a kitűzött célt milyen mérőszámmal fogod nyomon követni. 

Például:

Tegyük fel, hogy a célod, hogy 10%-al növeld a visszatérő vásárlóid számát.

Akkor a mérőszámaid ezek lehetnek:

  • Visszatérő vásárlók száma
  • Bevétel a visszatérő vásárlásokból
  • Tartalmak átkattintási rátája (CTR)

Minden, ami segít egyértelműen látni, hogy sikeres-e a tartalommarketinged vagy nem. 

A mérőszámokról és KPI-okról egy kisebb novellát írtam, érdemes átfutni ha nem tudod, hogy fogj neki: Marketing KPI: mi az és hogyan használd + példák

3. Célcsoport, persona, ideális vevő

Mindegy hogyan nevezed, a lényeg, hogy ott lebegjen a lelki szemeid előtt, hogy kinek készülnek a tartalmak.

Egyrészt 1000x minőségibb tartalmakat készítesz, ha tudod kinek, milyen problémát oldasz meg vele. 

Ezzel rögtön bizalmat is építesz, mert valódi értéket adsz.

Másrészt könnyebb is lesz elkészíteni a tartalmakat, mert tudod mire kíváncsiak az emberek. Vagy éppen milyen tartalom formátumot kedvelnek jobban.

Szóval tudd kinek gyártod azokat a tartalmakat. Legyen egy personád, egy ideális vevőd akinek írsz, akihez beszélsz. Tudd, hogy milyen problémákkal küzd, mire vágyik, mik a leggyakoribb kérdései (már a termékeddel kapcsolatban).

Még jobb ha az is megvan milyen tartalmakat szeret, vagy hogyan jut információhoz.

A célcsoport meghatározásáról itt olvashatsz bővebben: Célcsoport meghatározása, szegmentálása és példák

4. Vásárlói útvonalak

Mi az a vásárlói útvonal?

A vásárlói útvonal (buyer’s journey) az az aktív kutatási folyamat, amin a vásárló végigmegy mielőtt meghozza a vásárlási döntést.  Más szóval, minden információ és lépés, amire a vásárlónak szüksége lehet, hogy eldöntse akar-e tőled vásárolni. 

Három fő fázisra bontható: 

  • Figyelem
  • Megfontolás
  • Döntés

vásárlói útvonal

A buyer’s journey segítségével a potenciális vevőidet a jelenlegi érdeklődési körük alapján külön csoportokba tudod sorolni. Ezt szándék alapú szegmentálásnak nevezik. Minden szegmensben más és más tartalommal tudod megfogni az embereket.

A tartalommarketing stratégia egyik fő célja, hogy biztosítsa a vásárlói útvonal minden szakaszára készítesz tartalmat.

Ehhez viszont tisztában kell lenned milyen utat jár be a vevőd, mielőtt vásárol.

Írd össze milyen lépéseken megy keresztül, onnan kezdve, hogy megjelenik egy probléma, egészen addig, hogy vásárolt vagy újra vásárol.

Mire kereshet az egyes szakaszokban?

Mire kíváncsi, mit akar megtudni?

Milyen félelmei, kifogásai lehetnek?

Ha ezekre válaszolsz körvonalazódni fog, milyen tartalmat, milyen témában érdemes gyártani az egyes szakaszokra.

5. Kulcsszavak, témakörök

A témakörök segítenek lehatárolni, miről készíts tartalmat. 

Ha ezek még mellékesen keresett kulcsszavak, akkor duplán nyert ügyed van. 

Miért?

Mert ha a témádra alapból keresnek a Google-ben, akkor ha jól írod meg azt a tartalmat (vagy landing oldalt..erről később szót ejtek), akkor előbb utóbb a keresőből, ingyen, “maguktól” is jönnek majd a látogatók.

Márpedig ki ne szeretné az ingyen weboldal forgalmat?

Azt, hogy hogyan találd meg a legjobb témákat a tartalmaidhoz a SEOCopy kurzusomban lépésről-lépésre bemutatom.

6. Tartalom formátumok

Azt is érdemes már előre leütni, milyen típusú tartalmat készítesz az adott témakörben.

A teljesség igénye nélkül a lehetséges tartalom típusok:

  • Cikk
  • Videó
  • Podcast
  • Email kurus
  • Infografika
  • Csekklista
  • Webinár
  • Ebook
  • Cornerstone

Ezek és még sok más közül válogathatsz.

Hogy pontosan mikor, milyen formátumot érdemes választani, arra a stratégia összeállítás pontban kitérek.

7. Tartalom naptár

A tartalom naptár nagyjából annyit takar, hogy beütemezed, mikor, melyik tartalmat, milyen csatornán publikálsz.

Segít, hogy ne ész nélkül, hanem rendszeresen és tudatosan publikálj. 

Ez jó neked, mert mindig tudod miko,r mivel kell foglalkoznod, melyik tartalmat kell elkészítened. (Egyébként ez a hatékonyságoddal is csodákat művel.)

Ez jó a követőidnek is, mert tudják majd mikor számíthatnak tőled új tartalomra, és várják a következőt.

8. Nyomonkövetés, riport

Én szeretek egy riport szekciót is beépíteni a tartalommarketing stratégiába, ahol év közben nyomon követem, hogyan teljesítenek a tartalmaim.

(Ha olvastad már cikkemet, talán emlékszel, hogy marketing stratégiát is Google Sheetsben szoktam összerakni, nem wordben vagy ppt-ben).

Itt nyomon követem a legfontosabb mérőszámokat a stratégiámmal és a tartalmakkal kapcsolatban, például:

  • Weboldal látogatók száma
  • CTR
  • Adott kulcsszó helyezése a Google-ben

Ezzel a lista végére értünk. 

Összefoglalásképpen itt egy ábra a nyolc elemmel:

tartalommarketing stratégia elemei

Most megmutatom én hogyan szoktam összeállítani a tartalommarketing stratégiát.

Tartalommarketing stratégia készítés 6 lépésben

Nem kőbe vésett sorrend, de az évek során azt tapasztaltam így a leghatékonyabb.

1. Határozd meg a célcsoportod.

Legyen egy jól elhatárolt célcsoportod, personád, lebegjen ő a lelki szemeid előtt, amikor kitalálod mit és miért kommunikálsz a tartalommarketing segítségével.

A jó célcsoport specifikus, elég nagy ahhoz, hogy megélj belőle és ami nagyon fontos: fizetőképes.

2. Rajzold fel a vásárlói útvonalakat

Gondold végig, milyen lépéseken mehet keresztül az ideális vevőd, mielőtt nálad vásárol.

Milyen kérdései vannak?

Hol akadhat el?

Mitől fél?

Mire és hol kereshet rá?

Inkább olvasni szeret vagy videóból tanul?

Több vásárlói útvonalat is felrajzolhatsz, de érdemes termékenként, szolgáltatásonként minimum egyet csinálni.

3. Tűzz ki egyértelmű célt

De olyat, ami az üzleti céljaiddal összhangban van. 

Például:

Ha több bevételt szeretnél, akkor a tartalom gyártásod célja az új vásárlók szerzése vagy a visszatérő vásárló kör bővítése legyen.

A célod legyen konkrét, számmal leírható és időhöz kötött. (Ha még nem vagy profi a célkitűzésben, ezt a cikket olvasd el.)

4. Legyen meg, mivel méred a sikert

Válassz mérőszámot, ami megmutatja jó úton haladsz-e.

A mérőszám leginkább a célodtól függ majd, de tartalom esetében mindig érdemes ezeket figyelni:

  • Tartalomra érkező forgalom
  • Oldalon töltött idő
  • Lepattanási arány
  • Nézési/hallgatási idő
  • Tartalom helyezése a keresőben

Ha bajban vagy milyen mérőszámot válassz, olvasd el ezt a cikkem a marketing KPI-okról.

5. Szedd össze a témáidat és a tartalom formátumot

Szedd össze a vallalkozásodhoz kapcsolódó fő témaköröket. (Azokat, amik a potenciális vásárlóidat is érdekli)

Ha megvannak a témák, jöhet a kulcsszókutatás. Készíts egy kulcsszó listát az Ubersuggest segítségével. A jó kulcsszóra legalább havonta 50-en keresnek, nem nagy rá a verseny és kapcsolódik a vállalkozásodhoz.

Minél többen keresnek a témáidra, annál több “ingyen” weboldal látogatód lesz. Úgyhogy megéri elszöszölni a legjobb kulcsszavak megtalálásával.

Azt is próbáld meg megtippelni, hogy vajon mit akar megtalálni valaki az adott kulcsszó segítségével (ez lesz a keresési szándék).

Vedd elő a vásárlói útvonalakat és rendezd be melyik téma, melyik szakaszban lehet érdekes a vásárlónak. 

Az út elején általában az általánosabb témák érdeklik az embereket, itt működnek jól a cikkek, videók. Azokra a kulcsszavakra, amire sokan keresnek és nagy a verseny érdemes cornerstone tartalmakat írni. 

A középső szakaszban jönnek a lead mágnesek (más néven csalik), vagy a specifikus kulcsszavakra készült tartalmak. Sőt, ebben a szakaszban már nem is feltétlenül kell kulcsszóra optimalizálni, a lényeg, hogy érdekelje a vásárlót a téma. 

A végén pedig jöhet a meggyőzés. Ide azokat a témákat kell bevetned, amik kifejezetten vásárláshoz kapcsolódnak. 

Például két terméket összehasonlító cikket. 

Egy unboxing videót. 

Az ajánlatodat bemutató landing oldalt.

6. Ütemezd be a tartalmakat

Ezen a ponton megvan hogy kinek, miről csinálsz tartalmat, milyen formátumban. 

Most jöhet a menetrend: mikor publikálod a tartalmakat. 

Nem kell túlgondolni és érdemes rugalmasan kezelni a dátumokat. Persze az sem jó, ha teljesen elengedes az ütemezést, mert akkor ugye minek is csináltad meg…

Legyen reális és megvalósítható:

Az elején heti egy tartalomtól úgysem fogsz tudni többet megcsinálni, főleg egy vállalkozás menedzselése mellett. 

És kész is van a tartalommarketing stratégiád.

Ezt jegyezd meg

Ha csak két dolgot jegyzel meg az egész cikkből azok ezek legyenek:

1. Tudd, hogy kinek írod a tartalmaid és hogy ők milyen utat járnak be mielőtt vásárolnak.

2. A vásárlói útvonal minden szakaszára készíts tartalmat, mert így lesznek az idegenekből érdeklődők, az érdeklődőkből pedig vásárlók.

Most pedig te jössz

Írd meg a kommentben mi okozza a legnagyobb fejtörést a tartalommarketing vagy a tartalom stratégia területén és én ígérem, hogy a legjobb tudásom szerint megválaszolom.

Ha hasznosnak találtad a cikket és szerinted segíthet a marketing kusza világában eligazodni, oszd meg, kérlek barátaiddal, ismerőseiddel. 

Mondd el a véleményed:

Kapcsolódó cikkek:

seo szövegírás
SEO szövegírás: Emiatt a 4 dolog miatt nem vagy a Google #1 oldalán

A Google első oldalára kerülni egyáltalán nem lehetetlen. A cikkben összeszedtem azokat a SEO szövegírás hibákat, amik a legtöbbször akadályozzák a jó helyezést.

blogbejegyzés
Így írj bitang jó blogbejegyzést 11 egyszerű lépésben [útmutató]

Ez az útmutató lépésről lépésre bemutatja, hogyan írj SEO optimalizált blogbejegyzést, ami eláraszt majd weboldal látogatókkal.

cornerstone
Cornerstone (sarokkő) tartalom készítési tippek + példákkal

A cornerstone, vagy sarokkő technika a tartalommarketing nagyágyúja. A cikkből megtudhatod mi az és hogyan érdemes nekifogni egy cornerstone tartalomnak.

Send this to a friend