Közösségi média marketing: így legyél hatékony, ha utálod a közösségi médiát

Szerző:

A tartalommarketing egyik fontos eszköze a közösségi média. Van, akinek magától értetődő a használata, mások viszont idegenkednek tőle. Ha te is az utóbbiak közé tartozol, ez nem jelenti azt, hogy le kell mondanod erről a fontos marketing csatornáról. Adok néhány tippet, hogy hogyan használd hatékonyan marketing célokra a közösségi médiát akkor is, ha nem szereted.

Egy friss statisztikai adat szerint 2020-ban a közösségi média platformoknak több mint 4 milliárd felhasználója volt világszerte. Vagyis, ha te személy szerint utálod is a közösségi médiát, marketing szempontból ez egy olyan kihagyhatatlan terület, ahol jó eséllyel eléred a célcsoportodat. 

1. Változtass a szemléleteden: a közösségi média egy eszköz

Sokan ma is azt gondolják, hogy a közösségi média nem más, mint céltalan “fészbukozás”, ahol egymás fotóit lájkolgatják az emberek. Az első lépés a sikeres közösségi média marketing felé vezető úton az, ha úgy tekintesz ezekre a közösségi média felületekre mint hatékony marketing eszközökre. Merthogy azok is. Ha nem hiszel nekem, higgy a számoknak! 

  • A vásárlók 57%-a követ márkákat a közösségi médiában, hogy tájékozódjon a legújabb termékekről vagy szolgáltatásokról.
  • A vásárlók 91%-a meglátogatja annak a márkának a weboldalát vagy appját, akit követ valamilyen közösségi média platformon.
  • 89%-uk vásárol is az adott márkától, míg 85%-uk ajánlja a családtagjainak vagy ismerőseinek.

2. Tisztítsd meg a faladat, válogasd meg, kiket követsz

Abban, hogy mennyire érzed jól magad egy adott közösségi média felületen nagy szerepe van annak, hogy mit látsz, amikor belépsz. Sosem értem, amikor emberek arra panaszkodnak, hogy mennyi értelmetlen dologgal van tele a Facebook faluk. Az enyém nincs. Sem a privát, sem pedig a blogjaimhoz tartozó. Mégpedig azért, mert megválasztom, hogy kiket fogadok ismerősnek, milyen oldalakat követek, milyen csoportokhoz csatlakozom. Ez különösen fontos akkor, ha üzleti célokra használod a social médiát. 

Nem kell udvariaskodni, nem kell automatikusan visszakövetned mindenkit, aki az üzleti oldalad követője lesz. Olyan embereket vagy vállalkozásokat válassz, akiktől tanulni szeretnél, akikkel szeretnél kapcsolatba kerülni, akikre felnézel. Olyan szervezetek, egyesületek oldalait lájkold, amikben hiszel, akiknek a céljait te is támogatod. 

Így egészen más lesz a hangulatod, ha belépsz egy online közösségi térbe. Nem leszel frusztrált a sok haszontalan tartalomtól. Nem azt fogod érezni, hogy csak az idődet vesztegeted, hiszen minden alkalommal tájékozódsz, inspirálódsz.

3. Ne mindenkinek posztolj, mindig csak egy valakinek

Minden marketing stratégia alapja az, hogy tudod, ki a célcsoportod. Ki az ideális vásárlód, az ideális olvasód. A sikeres tartalommarketing is azzal kezdődik, hogy nem magadról, a cégedről beszélsz állandóan. Ehelyett a  leendő ügyfeleid problémáira kínálsz megoldást. Az ő kérdéseikre adod meg a választ. 

Ha már van működő vállalkozásod, olvasgasd az ügyfeleidtől érkező kérdéseket. Vagy nézelődj online fórumokon, Facebook csoportokban. Keress a profilodba vágó cikkeket, YouTube videókat és olvasgasd a kommenteket. Innen is rengeteg ihletet lehet meríteni. Válassz egy hús-vér embert. Válaszolj neki, amikor valamilyen tartalmat megosztasz. Meglátod, mennyivel jobb érzés lesz így a posztolás, hogy nem “a falnak beszélsz” vagy a számítógépnek. Arról nem is szólva, hogy így biztosan sok reakció érkezik majd a megosztott tartalomra, lesz alkalmad a követőiddel beszélgetni. Ettől máris sokkal személyesebb lesz az egész.

4. Tervezz, automatizálj!

Az egyik oka annak, ha frusztrált leszel a közösségi média használata miatt, ha nem tudod, mit posztolj. Belépsz a Facebook oldaladra, bámulod a képernyőt és azon agyalsz, hogy mit kellene megosztanod. Vagy idegesen pörgeted a fotókat a telefonodban, hogy vajon melyiket tudnád használni egy új Instagram poszthoz. De a kötelező posztolás rád nehezedő kényszerétől szinte gondolkodni sem tudsz, végül random kiteszel valamit. Ismerős? 

Ez az ötletszerű tartalommegosztás nemcsak a frusztrációdat fokozza, de marketing szempontból is teljesen haszontalan. Ha nem rendszerben gondolkodsz, hanem egyik-napról a másikra élsz, csak az idődet vesztegeted. 

Szánd rá az időd, dolgozz ki egy tartalommarketing stratégiát. Döntsd el, hogy milyen céllal, kinek és miről akarsz social media bejegyzéseket közzétenni. Aztán ülj neki és készítsd el a social media tartalom naptárad. Nem kell nagy dolgokra gondolni, egy sima Excel fájl is megteszi. Ha úgy könnyebb, használj egy előre elkészített sablont. Innen például letölthetsz egyet ingyen. Szerintem ez érthető és könnyen használható. 

Ha megvagy a tartalom naptárral, már csak az időzítés van hátra. A Facebookkal és az Instagrammal könnyű dolgod van, mert a Business Suit Creator Stúdióján keresztül mindkét felületre előre időzíthetsz posztokat. 

Ha más közösségi média felületet is használsz, érdemes valamelyik közösségimédia-automatizáló alkalmalmazás használatát megtanulnod. Ha komolyabb közösségi média stratégiát követsz, inkább a fizetős verziót válaszd. De az ingyenes verziók is csodákat művelnek, és megkímélnek attól, hogy a közösségi média túl sok időt raboljon el az életedből. 

Én a Buffert használom, az ingyenes fiókkal három social media csatornát lehet kezelni. Akik sokat posztolnak Pinterestre, ők a Talwind nevű alkalmazásra esküsznek. Ebben a cikkben olvashatsz még más alkalmazásokról is, amik vagy ingyenesek vagy nem kerülnek sokba. 

Összegzés

Mint látod, az, hogy te személy szerint nem szereted a közösségi médiát, még nem jelenti azt, hogy ne tudnád a hasznodra fordítani. Sőt! Van a dolognak egy jó oldala is. Veled biztosan nem fordulhat elő az, ami velem sajnos túl gyakran megesik. Belépek a Facebookra, vagy lényegében bárhova, és elkezdem a híreket olvasgatni, a barátok képeit nézegetni, csoportokban kommentelni… sutty, úgy elszáll az idő, hogy észre sem veszem!

Te hogy állsz a közösségi médiával? Használod? Szereted? Szükséges rossz? Írd meg kommentben!

A szerzőről:

Donászi Franciska kreatív író, újságíró és szenvedélyes blogger. Cikkeivel nemcsak azoknak segít, akik üzleti céllal blogolnak, hanem a hobbi bloggereknek is ad a blogíráshoz praktikus tanácsokat. www.donaszi.hu

Ha hasznosnak találtad a cikket és szerinted segíthet a marketing kusza világában eligazodni, oszd meg, kérlek barátaiddal, ismerőseiddel. 

Kapcsolódó cikkek:

marketing mix
Marketing Mix Gyorstalpaló: 4P, 7P és használatuk

A marketing mix az egyik legismertebb marketing fogalom. De mi is valójában a marketing mix és hogyan használható a mindennapi marketing stratégiában?

marketing stratégia
Marketing stratégia összeállítása lépésről lépésre + letölthető minta

A megfelelő marketing stratégia elengedhetetlen része minden vállalkozás életének. A cikkből megtudod, hogyan állíts össze egy jó és gyakorlati stratégiát.

céges weboldalak
A céges weboldalak 12 legfontosabb eleme

A profi céges weboldal ma már szinte elvárás minden vállalkozás számára. Ebben a cikkben megosztunk 12 tippet, hogy mitől lesz igazán ütős a céges weboldalunk.

Send this to a friend