Mi a tartalommarketing?
A tartalommarketing vagy content marketing stratégiai tartalom készítésről, publikálásról és promótálásról szól. A tartalom lehet blog poszt, email, multimédia, podcast vagy éppen hangoskönyv. A lista szinte végtelen. Széleskörűen használható eszköz, több marketing célt is hatékonyan elérhetsz vele, például:
- Márkaismertség növelése,
- Látogatószerzés,
- Lead generálás,
- Vásárló vagy ügyfélszerzés,
- Stb.
Tartalommarketing ≠ Inbound marketing A tartalommarketinget gyakran az inbound marketing szinonimájaként használják, ami nem teljesen igaz. Az inbound marketing célja, hogy az online csatornákon terjesztett tartalom segítségével leadeket, érdeklődőket generáljon. Vagyis a különbség, hogy az inbound marketing csak online csatornákra koncentrál, a tartalommarketing esetében online és offline csatornákat is használnak.
Miért érdemes tartalommarketinggel foglalkozni?
- Magas megtérülési rátája van
Számtalan statisztika igazolja, hogy a tartalommarketingbe fektetett idő és pénz többszörösen megtérül. Persze csak ha jól csinálod. Hogy pontosan mennyit ér a tartalommarketing azt nem egyszerű kiszámolni, de ez a cikk jó módszertant ad.
- Hosszú távon termel
Ha egyszer beindul a szekér, akkor az sokáig nem áll majd meg. Egy-egy jó tartalom akár évekig is generálhatja az organikus forgalmat.
- Észrevétlenül befolyásol
Nap mint nap találkozol különböző tartalommarketing technikákkal, méghozzá olyan profi módon, hogy sokszor észrevétlenül. Sőt, egyenesen élvezed azokat. A tartalommarketing varázslata abban rejlik, hogy anélkül befolyásol a vásárlási döntésben, hogy azt észre sem veszed. Ilyen például a nevekkel ellátott Coca-Cola üdítők, a GoPro extrém sport videói vagy akár a sütőpor hátulján lévő recept.
Tartalommarketing tippek
1. Gondold végig megéri-e belevágni a tartalommarketingbe
Egyáltalán nem biztos, hogy az aktuális helyzetedben megéri tartalommarketingbe fognod. Attól függően, hogy mik a céljaid, milyen életfázisban van a vállalkozásod és hogy mennyi erőforrásod van lehet, hogy nem a tartalommarketing lesz a leghatékonyabb eszközöd. Mérlegeld, hogy a tartalomgyártásba és promócióba fektetett erőforrás jobban megtérül-e ha más tevékenységekbe, csatornákba fekteted. Gondold végig, hogy milyen a konverziós folyamatod, mennyire hatékony és tudsz-e javítani rajta. Ha igen, lehet nem a látogatószerzés a legfontosabb célod.
2. Definiáld mit szeretnél elérni a tartalommarketinggel
Ha úgy döntöttél belevágsz, határozd meg a tartalommarketing célod. Cél lehet például:
- Márkaismertség növekedése,
- Weboldalad forgalmának növelése,
- Lead generálás,
- Vásárlások növelése,
- Ügyfélszerzés
- Stb.
A cél meghatározásához használd a SMART célkitűzés módszert, hogy reális és nyomon követhetően határozd meg az elvárt eredményt.
3. Tudd hogy kinek készül a tartalom
Lebegjen a lelki szemed előtt a célcsoportod, a persona akit el akarsz érni. Mit szeretnek? Mit nem szeretnek? Mi érdekli őket? Milyen problémákkal küzdenek? Milyen kérdéseik vannak a termékeddel, szolgáltatásoddal kapcsolatban? Milyen kételyeik vannak? Mit szeretnének elérni? Mik a céljaik? A tartalmadban, ezekre próbálj meg választ adni.
4. Tudd meg mire kíváncsi a közönséged
Kérdezd meg őket emailben, tegyél ki egy kérdőívet, vagy szavazást a weboldaladra, közösségi oldaladra. Nézd meg miket kérdeznek a versenytársak weboldalán, a kommentekben. Miről beszélgetnek a közösségi média csoportokban, fórumokon.
5. A B2B és B2C tartalom nem ugyanolyan
Más tartalom működik B2C és más B2B piacon. B2B piacon a tartalmadnak a szakértelmedet kell bizonyítania. Ezzel szemben Coca-Colát nem fogsz azért választani a Pepsi helyett mert ők jobban értenek a kóla gyártáshoz. A B2C tartalomnak az érzelmekre kell hatnia: öröm, biztonságérzet, megerősítés, hogy jól döntött. A tartalom típusa sem mindegy. A B2B piacon jobban preferálják az írott tartalmakat, azon belül is az esettanulmányokat, white paper-ket és az iparági tanulmányokat. Ezzel szemben B2C-ben jobban teljesít a fogyasztók által generált tartalom (értékelések, tesztek, stb).
6. Keresd meg a hatékony kulcsszavakat
Ha organikus forgalmat akarsz, meg kell találnod a “könnyű” kulcsszavakat. Könnyű kulcsszó aminek viszonylag magas a keresési volumene (minimum havi 50-100) és alacsony rá a verseny. Ezekre tudsz majd, gyorsan jó helyezést elérni a keresőben. A kulcsszókutatáshoz használd a Google Ads Keyword Plannert, az Ubersuggest-et, az Ahrefs-t vagy a SEMRusht. Amelyik a legszimpatikusabb.
7. Stratégia nélkül nincs értelme
Rakj össze egy 12-18 hónapra szóló tartalom stratégiát, amiben a TOFU, MOFU és BOFU tartalmakat is betervezed (ezekről később külön lesz szó). A stratégia tartalmazza a célzott fő kulcsszavakat, a kapcsolódó és LSI kulcsszavakat, a keresési volument, a tartalom tervezett típusát és amit még fontosnak tartasz.
8. Válassz tartalomtípust
Tartalomtípus például:
- Blog posztok
- Videó
- Podcast-ek
- Infografikák
- Multimédia tartalom
- Stb.
Válassz egy tartalomtípust, és fókuszálj arra. Majd, ha az a formátumot már a kisujjadból kirázod, mehetsz a következőre. Ha ismered a célcsoportod, tudni fogod milyen típusú tartalmat szeretnek fogyasztani. Azzal kezd.
9. Minőség a mennyiséggel szemben
Több millió tartalom készül egy nap, így ahhoz, hogy hallják a hangod a zajban valami igazán jót kell publikálnod. Inkább publikálj havonta egy tartalmat, ami 110%-os, mint hetente egyet, ami csak 80%.
10. Készíts tartalmat a konverziós funnel minden szakaszára
Ehhez először is tisztában kell lenned a konverziós folyamatoddal. Egy vásárlót, aki a döntést fontolgatja más tartalommal tudod megszólítani és tovább küldeni a konverziós folyamaton, mint azt, aki a figyelem fázisban tart. A tartalommarketingben éppen ezért három szintre osztják a tartalmakat:
- TOFU (Top of the Funnel): Figyelem felkeltése
- MOFU (Middle of the Funnel): Érdeklődés felkeltése
- BOFU (Bottom of the Funnel): Döntéshozás támogatása
11. Használj tartalom naptárt
Csinálj egy tartalom naptárt, amiben beütemezed mikor milyen tartalmat publikálsz. Az erőforrástervezésben és a rendszeresség fenntartásában is segít majd. Ez lehet Excelben, Google Sheetsben, Asanában, Trelloban, Bufferben, CoSchedule-ben, melyik a legszimpatikusabb.
12. Használj tartalom sablonokat
A sablonokkal tudod jelentősen lecsökkenteni a tartalomgyártás idejét. Például egy cikk írásakor nem egy üres Google dokumentumot nyitok meg, hanem egy sablont, amiben a blogposzt alap váza már össze van rakva. Itt találsz néhány jó példát cikk sablonokra.
13. Keresőoptimalizáld a tartalmad
Optimalizáld a tartalmad, hogy a keresőrobotok gyorsan és könnyen értelmezni tudják. Tedd bele a fő kulcsszavad a címbe, meta leírásba, a képek alt szövegébe, az első bekezdésbe, a H1 tagekbe, a szövegbe vagy a videó/podcast leírásába. De ne ömleszd el kulcsszavakkal, csak ami a megfogalmazásból természetesen jön. Használj kapcsolódó és LSI kulcsszavakat. Ha WordPresst használsz telepíts SEO plugint mint a Yoast SEO vagy a RankMath.
14. Figyelj a belső linkekre
Linkelj a releváns saját tartalmaidra, amivel növeled a látogatók oldalon eltöltött idejét.
15. Használd ki a SERP feature-öket
Ilyen például az Answer box, Google Shopping, Videók és még sok másik. Optimalizáld a tartalmad, hogy bekerülj ezekbe, mert ezek bődületesen meg tudják dobni az organikus CTR-ed (kattintási ráta). Emeld ki a definíciókat, készíts lista tartalmakat, tartalomjegyzéket és válaszolj meg gyakran feltett kérdéseket. Itt bővebben olvashatsz a SERP Feature-ökről.
16. Embereknek írj, ne a keresőnek
A tartalmad elsősorban a célközönségednek és másodsorban a keresőnek készítsd. Senki nem akar kulcsszavakkal túlárasztott, erőltetett tartalmakat fogyasztani.
17. Próbáld ki a PBC formulát
Próbáld ki Brian Dean, SEO guru PBC formuláját a tartalmad felvezetéséhez. Kezdd egy rövid előzetessel, majd jöhetnek a tartalomból származó előnyök végül pedig a CTA. Nem csak szöveges tartalomnál működik.
18. Figyelj a nyelvtanra
Az egyik legnagyobb illúzióromboló a nyelvtani hibáktól hemzsegő tartalom. Mielőtt feltöltöd a tartalmad futtass végig egy helyesírás ellenőrzést, vagy ha angolul írsz használd az ingyenes Grammarly-t. Ha pedig vérprofin akarod csinálni nézesd át a tartalmad egy proofreader-rel.
19. Add bele a személyiséged
A tartalmad legyen olyan, mint amilyen te vagy. Jöjjön át a személyiséged. Így fognak megjegyezni és kötődni hozzád. Imádod a fekete humort? Lőj el egy két poént a tartalmaidban. Élsz halsz a Star Wars-ért? Használj gif-eket, példákat (már ameddig beleillik a brandedbe) a filmekből, sorozatokból. Találd meg azt a valamit be tudsz építeni a tartalmaidba, ami te vagy és amiről azonnal megismernek.
20. Adj értéket a tartalommal
Lehetőleg ingyen. A tartalom többféleképpen adhat értéket az olvasónak. Szórakoztat. Humoros, szellemes tartalom, amit jókedvvel fogyasztasz. Gyakorlatias. Az olvasás után azonnal alkalmazható tippeket és tanácsokat kap az olvasó. Új nézőpontot mutat. Egy problémát új oldaláról világít meg, ami kimozdítja az olvasót a komfortzónájából, és új ötletekhez segíti. És persze ezek bármilyen mixe. Teszteld le, hogy mi rezonál a célcsoportoddal, és fókuszálj arra a stílusra.
21. Ne hanyagold el a címet
Írj legalább 5 verziót, de jobb a 10. Ebből válaszd ki a legjobbat. Használj érzelmekre ható szavakat, sürgetést, marketing pszichológiát. A/B teszteld a címeket közösségi média hirdetésekkel. Ha angolul írsz ellenőrizd le a Headline Analyzer-rel a címeket.
22. Írj meggyőző meta leírást
A meta leírással győzöd meg a Google-ben keresőket, hogy a te tartalmadra kattintsanak. A meta leírás nagyban függ az adott oldaltól, de van egy formula, ami általában jól működik: Itt a formula a gyakorlatban a Backlinko egyik cikkjénél:
23. Ne feledkezz meg a mobilról
A tartalmad legyen mobilra optimalizálva. Ha tudod teszteld, hogyan néz ki különböző eszközökön. A böngészőben a jobb kattintás, Inspect menüpontban megnézheted, hogyan néz ki a tartalmad az egyes mobil kijelzőkön.
24. Csinálj profi designt
A design legyen egységes. Használj minőségi képeket, de lehetőleg ne az agyoncsépelt Stock fotókat. Használj Canva-t vagy Figmát, a gyors és profi képszerkesztéshez. Soha ne használj Google-ből letöltött képet. A bírság vagy pereskedés drágább lesz, mint a pár száz forintért megvásárolt kép.
25. Csinálj jobb tartalmat mint a versenytársaid
Nézd meg a kereső első 5 helyén szereplő tartalmat, keresd meg mi hiányzik belőlük és tedd bele a tiédbe.
26. Írj örökzöld tartalmat
Írj örökzöld tartalmat (angolul Cornerstone vagy Evergreen content) a kompetitív, nagy forgalmú kulcsszavakra. A Cornerstone az elérhető legjobb anyag a témában, ami nem évül el, évek múlva is hasznos, releváns és értékes. Felturbózva SEO-optimalizálási megoldásokkal évekig termeli az organikus látogatókat.
27. Csinálj lead mágneseket
Elérkeztél a MOFU szakaszhoz. Konvertáld a látogatókat feliratkozóvá lead mágnesekkel. Csinálj letölthető sablonokat, ebookot, email kurzust. A lényeg, hogy extra értéket adj a feliratkozásért cserébe. Tedd letölthetővé az anyagot. Én az OptinMonstert használom a felugró, beúszó ablakok létrehozásához. Teszteld le, hogy működik-e mobilon is.
28. Küldj exkluzív tartalmat az email feliratkozóknak
Készíts rendszeresen tartalmat, amit csak az email feliratkozók kapnak meg. Extra tippeket, inspiráló példákat, saját sztorikat, amiből tanulhatnak. Adj okot a feliratkozónak, hogy az email listádon maradjon. Például, itt egy levél Brian Dean-től: Semmi link, semmi sales csak színtiszta érték, csak az email feliratkozóknak kiküldve.
29. Legyen egyértelmű CTA a tartalomban
Tedd egyértelművé az olvasó, hallgató számára, hogy mit tegyen ha végzett a tartalommal:
- Ossza meg
- Írjon kommentet
- Iratkozzon fel az email listára
- Nézzen meg egy másik tartalmat
- Vásároljon
- Kérjen árajánlatot
- Stb
Tegyél ki egy CTA-t (Call-to-Action). Ez lehet gomb, modal, beúszó ablak, ami a legjobban működik.
30. Ösztönözd a kommenteket
A kommentekkel az oldalon töltött időt javíthatod, növelheted az elköteleződést és még a Keresési helyezésre is hatással lehetsz. Tegyél fel kérdéseket a tartalom végén. Kérd ki a véleményeket.
31. Tedd a megosztást a lehető legegyszerűbbé
A megosztások száma az egyik legerősebb rangsorolási faktor a Google-ben. Használj közösségi megosztást a tartalmaiddal. Legyen kint desktopon és mobilon is. Legyen megosztható a tartalom messengeren, viberen vagy más chaten, mert ott könnyebben osztják meg a tartalmat, mint a közösségi profiljukon. Az Easy Social Share Buttons plugint ajánlom.
32. Promózz közösségi médián
Ne várd, hogy a sült galamb a szádba repüljön. Ha kint van a tartalom, kezd el promózni. Oszd meg a közösségi média oldalaidon, csoportokban. Hirdesd az elkészült tartalmat a célcsoportodnak. Magyarországon pár ezer forintból egy jól célzott hirdetéssel, már szép számú látogatót lehet szerezni.
33. Használj email marketinget
Küldd ki az új tartalmat a feliratkozóknak. Kérd meg őket, hogy továbbítsák a leveled, annak akinek hasznos lehet. Pár nap múlva küldd ki újra azoknak az emailt, akik nem nyitották meg az elsőt. Egyszerű de nagyszerű módja a megnyitási ráta növelésének. Próbáld ki Brian Dean hírlevél formuláját:
34. Készíts email automatizmusokat
Lépj túl az automata üdvözlő üzeneteken és építs email automatizmusokat a feliratkozóknak. Gondold végig mit szeretnél mit tegyenek, és milyen lépésekkel, üzenetekkel tudod őket rávenni. Erre építsd fel az automatizációt.
Ha profi automatizmus eszközt akarsz akkor az ActiveCampaign-t válaszd.
35. Szerezz linkeket, organikusan
Építs külső linkeket a tartalmadhoz vendég blogolással, törött link építéssel, blogger megkereséssel, és így tovább. A link legyen releváns témából. Minél nagyobb a külső oldal autoritása annál jobb. Ne vegyél linket linkfarmról, mert a Google bünteti. Heti max 1-2 linket lehet természetes úton (a fenti technikákkal) építeni.
36. Írj azoknak akikre linkelsz a tartalommal
Ha vannak külső linkek a tartalmadban (márpedig legyenek), akkor írj azoknak, akikre linkelsz. Oszd meg velük, hogy referálsz a tartalmukra, és kérd meg őket, hogy osszák meg a közönségükkel az anyagod, ha hasznosnak találják. Egyszerre építesz kapcsolatot, és szerzel extra forgalmat.
37. Használd ki a network-öd
Kérd meg az ismerőseidet, üzleti partnereidet, ügyfeleidet, hogy osszák meg és/vagy linkeljenek a tartalmadra. Persze csak akkor ha releváns a tartalmuk.
38. Hasznosítsd újra a tartalmakat
Csinálj a videóból blogposztot, a blogposztból infografikát, a podcastből videót. Persze alakítsd az adott csatorna igényeire, és tegyél bele valami extra értéket az eredeti tartalomhoz képest. Használd fel a tartalom egyes elemeit, részleteit, tippjeit, közösségi posztoknak.
39. Frissítsd a régi tartalmakat
Keresd meg a régi tartalmakat (pár éves) és frissítsd a tartalmukat. Ez a Google helyezéseknek is jót tesz és a tartalom fogyasztók sem érzik, hogy egy elavult tartalommal van dolguk. Az Animal Revive eszköz segítségével megtalálhatod azokat a tartalmakat, amiknek a legtöbbet csökkent a forgalma a publikálás óta.
40. Írj “feltörekvő” tartalmakról
Írj feltörekvő tartalmakról, amikre még kicsi a verseny. Böngészd a Google Trends-et és nézd meg hogy alakul a kulcsszó népszerűsége. Ha angolul írsz próbáld ki az Exploding Topics platformot, ahol felrobbanni készülő kulcsszavakat találsz.
41. A/B tesztelj
Teszteld a tartalom címét. A meta leírást. A megosztási gombok helyét. A felugró ablakokat. A hírlevél tárgyát. A közösségi megosztás szövegét. A hirdetés grafikáját. A CTA-t. Mindent, amivel növelni tudod a konverziót.
42. Mérj, mérj, mérj
Legyen bekötve Google Analytics és Search Console. Extraként hőtérkép, hogy lásd meddig görgetnek le az oldalon. Mérd a konverziót. (Google Analitycs eseményekkel és célokkal) Állíts be eseményeket és célokat a Google Analyticsben a tartalmaddal kapcsolatban. Például a feliratkozások vagy a letöltések számát. Az oldalon eltöltött időt. (Google Analytics) A visszapattanási arányt. (Google Analytics) A letöltési arányt. (Google Analytics) A hírlevél kattintási arányt. (Email riport adatok) A Google-ben elért helyezést. (Search Console) Az organikus kattintási rátát. (Search Console)
43. Fektess minőségi tartalommarketing eszközökbe
Az igazán jó tartalommarketinghez, kell pár profi eszköz. Ezekért pedig fizetni kell. A jó hír, hogy ezeknek általában a kezdő csomagja is bőven elég az elején. SEO eszköz: Ubersuggest $ vagy Ahrefs $$ Popup eszköz: Optinmonster $$ Email és automatizmus eszköz: ActiveCampaign $ Közösségi megosztás: Easy Social Share Buttons $
44. Tervezz hosszú távra
Fogadd el, hogy a tartalommarketing hosszú távú eszköz, minimum 6 de inkább 12-18 hónap kell, hogy ugyanazt az eredményt tudja hozni, mint a fizetett hirdetések.
Összefoglalás
Ez volt a 44 tipp a tartalommarketinghez. Remélem mondtam pár új dolgot, vagy legalább megpiszkáltam kicsit a kreatív agyféltekéd. A tartalommarketing nem egyszerű, nem is való mindenkinek. De ha egyszer elkezded, könnyű beleszeretni. Velem ez történt.
Most pedig te jössz
Melyik tippet fogod először kipróbálni? A tartalom újrahasznosítást? Vagy az email automatizációt? Esetleg van olyan tipp, amit kihagytam és neked bevált? Írd meg a kommentben. Ha pedig volt benne hasznos tanács, akkor megköszönöm, ha klikkelsz a megosztás gombra egy sorral lejjebb.
Borítókép illusztráció forrása: Abstract vector created by vectorjuice - www.freepik.com