Akár coaching szolgáltatásodat, akár IT vállalkozásodat szeretnéd ismertté tenni a piacon, a PPC hirdetések és a SEO tartalomgyártás világában a közösségi média oldal már nem elegendő az online sikerhez. Egy jól felépített weboldal a KKV vállalkozók számára is nélkülözhetetlen: a honlapod bemutatja a márkádat, a szolgáltatásaidat, eredményes marketing kampányok által pedig profitálhatsz is belőle.
A kezdő vállalkozóknak azonban gyakran nincs meg a tőkéje egy millió forintos, egyedileg fejlesztett weboldalra. Ráadásul nem is feltétlen van szükségük összetett rendszerre. A jó hír, hogy pénztárcabarát áron is lehet olyan honlapod, ami leadeket és visszatérő vásárlókat hoz majd a portára. Ha kíváncsi vagy, mi fán terem egy szuper kezdő website, akkor olvasd el tippjeinket:
1. Tanács: Megfelelő domain kiválasztása
Honlap készítéskor az első lépés a megfelelő domain név kiválasztása. A domain a kapu az oldaladhoz, ezért fontos, hogy jó benyomást keltsen a látogatókban, passzoljon a márkádhoz és a SEO céloknak is megfeleljen. A két legfontosabb tanács, amit érdemes megfontolni, mielőtt végleg megvásárolsz egy domaint:
Használj megfelelő domain kiterjesztést
Magyarországon a .hu, míg nemzetközi piacon a .com végződések a legelterjedtebbek. Ezt elsősorban a célközönséged lokációja fogja eldönteni. Azaz, ha külföldön is szeretnél vevőket szerezni, akkor érdemes a .com-ot, ellenkező esetben a .hu változatot lefoglalni.
Legyen egyedi a domained
Nemcsak a márkaneveddel, a domain címeddel is minél jobban el kell különülnöd a versenytársaidtól. A hasonlóság megtéveszti a látogatókat, akik emiatt összekeverhetnek a konkurenciával. Ha a márkád elnevezése kreatív és figyelemfelkeltő (és nem használja már valaki más, bár, ha erre a válasz igen, akkor új márkanév választáson is el kell gondolkodni), akkor ez a legjobb domain, amit csak választhatsz.
2. Tanács: Előfizetés egy megbízható hosting rendszerre
A gyors és mindig elérhető weboldal nemcsak neked, de az ügyfeleidnek is fontos. Ha valamit nem szabad elsietni, akkor az a webtárhely kiválasztása. A legtöbb cég díjcsomagokra bontva kínálja szolgáltatásait, amelyekre általában egy hónapra, fél évre vagy egy évre előre lehet előfizetni. Amit meg kell megvizsgálni döntés előtt:
- mekkora tárhelyre lesz szükséged,
- van-e élő, 24/7 ügyfélszolgálata a szolgáltatónak,
- földrajzilag hol helyezkednek el a szerverek, amelyek az adatokat tárolják,
- van-e biztonsági mentés szolgáltatás kimaradás esetén és
- ad-e a szolgáltató ingyenesen és automatikusan frissülő SSL tanúsítványt, ami az adatok biztonságát garantálja.
A magyar webtárhely szolgáltatók között a DiMa és a Tárhely.eu kínálatában is több olyan csomag elérhető, amelyek a kis- és középvállalkozások számára is könnyen megfizethetők. Arra érdemes figyelmet fordítani, hogy a kiválasztott éves díj tartalmazza az SSL tanúsítványt, legyen SSD tárhely lehetőség és ne felejtsd el ellenőrizni, hogy mennyi plusz költségbe kerül például extra tárhely igénylése.
3. Tanács: CMS rendszer = WordPress
Miért érdemes WordPress CMS rendszert választani?
A CMS (Content Management System) rendszer magyarul tartalomkezelő rendszert jelent, amivel létrehozhatsz, módosíthatsz vagy megoszthatsz tartalmakat (legyen az szöveg, kép vagy videó) a weboldaladon.
A WordPress vagy Drupal nevek említésére már biztosan kapizsgálod, miről is van szó. A WordPress az egyik legkedveltebb CMS rendszer, ami több szempontból is előnyösebb lehet az egyedi fejlesztésnél, ha te is KKV vállalkozó vagy:
Olcsóbb
Ha értesz a weboldal fejlesztéshez és a webdesignhoz legalább középhaladó szinten, akkor egy WordPress CMS-ből néhány hét alatt magadnak is felépítheted a honlapodat. Ilyenkor a webhosting és a domain név megvásárlása mellett az adott témáért és a plug-inek telepítéséért kell fizetni mindössze. Ha webfejlesztőre bízod a munkát a WordPressen, akkor valamivel többe fog kerülni a honlap projekt, de tutira profi munka lesz a végeredmény (és még így sem lesz olyan költséges, mint az egyedi fejlesztés)
SEO barát
A keresőoptimalizálás az egyik (ingyenes) bástyája lehet az online jelenlétednek, ehhez pedig rendszeresen témába vágó, kulcsszavakra optimalizált és saját készítésű tartalmakat kell közzé tenned a site-odon. A WordPress CMS-nél maradva: a WP-n néhány kattintással hozhatsz létre új landing oldalt vagy blogbejegyzést, és még kiegészítők is rendelkezésedre állnak.
A Yoast például egy olyan SEO plug-in, amellyel magasabbra szintre fejlesztheted a keresőoptimalizálást a honlapodon. Például ellenőrizheted a szövegeidben a kulcsszó sűrűséget, hogy elhelyeztél-e külső- és belső linkeket, vagy használtál-e helyettesítő taget a képekhez.
Egyedül is szerkesztheted
Átlagos IT ismeretek birtokában CMS rendszeren keresztül te is könnyűszerrel közzé tehetsz új bejegyzéseket, vagy módosíthatsz már meglévő tartalmakat. Így nem kell arra várnod, hogy a karbantartódnak legyen kapacitása a munka elvégzésére, és ezeket az extra díjakat sem kell kifizetned.
4. tanács: CMS tippek, ha webshopban gondolkozol
A webáruházak esetében ugyanúgy elérhetők CMS keretrendszerek. Ezek nemcsak azért bizonyulnak jó platformnak, mert könnyebb a termékek feltöltése és menedzselése az oldalon belül, hanem mert tranzakció közben is biztonságosak.
A legismertebbek Magyarországon a Shoprenter, a Shopify és az UNAS, amelyek a bérelhető webshop motorok közé tartoznak, és havidíjat kell fizetni értük.
Emellett nyílt webshop CMS-ek is léteznek, melyek közül a legnépszerűbb a WooCommerce Ez valójában egy plug-in a WordPresshez, amelyet a klasszikus WP felülethez hasonlóan igen egyszerű kezelni.
A kiegészítő telepítése után néhány beállításon és a termékek feltöltésén kell végig lavírozni, és indulhat is a vásárlás, na meg az eladás! A plug-in emellett olyan extrákat is támogat, mint akciók vagy kuponok beépítése időszakosan.
5. tanács: Könnyen átlátható oldalhierarchia
A menürendszer megtervezése az első olyan szemmel látható eleme a honlapodnak, ahol figyelme kell venned a felhasználói igényeket is. Amikor egy látogató megérkezik az oldaladra organikusan vagy egy hirdetésen keresztül, akkor az adott landing oldalon kívül azt is szemügyre veszi, hogy mi mindent talál még a site-on. Egy kisebb weboldalon az alábbi oldalakra lehet szükséged:
- Kezdőlap
- Szolgáltatások
- Rólunk
- Referenciák
- Blog
- Kapcsolat
Ha sok fontos, de nem elsődleges almenüpont van, akkor azokat csoportosítani kell a fő menüpontok alatt. Például egy online marketing ügynökségnek többféle szolgáltatásai léteznek. Ezeket a Szolgáltatások alá érdemes gyűjteni. Ugyanez a rendszerezési elv vonatkozhat a webáruházakra is. Egy ruházati webshop esetében lehetnek a fő kategóriák a Női, Férfi, Gyermek. Alattuk pedig a ruhaneműk alkategóriái, mint Pólók, Nadrágok, Pulóverek, Cipők stb.
A kevésbé fontos pontokat, mint például Adatvédelem, ÁSZF, webshopoknál a garanciára, házhozszállításra vonatkozó információk a láblécben is el lehet helyezni. Ezek az átlagos felhasználók számára kevésbé lényegesek, de így is közvetlenül elérhetők egyetlen kattintással.
A logikus hierarchiának azonban a keresőoptimalizálásban is jelentős szerep jut. A Google algoritmusa feltérképezéskor azt is figyelembe veszi, hogy egy fontos tartalomig – mint például egy landing oldal vagy egy blogbejegyzés – hány kattintással tudnak eljutni a potenciális vásárlók. A főmenüből, vagy az almenüből elérhető tartalmakat előbbre sorolja, ha releváns tartalom van rajtuk. Két-három hierarchia szintnél lejjebb ezért sem tanácsos aloldalt létrehozni.
6. tanács: Egyszerű és felhasználóközpontú design
A UI és UX design kifejezések minden modern weboldal készítésénél kulcsfontosságúak. Előbbi a User Interface (felhasználói felület), utóbbi a User Experience (felhasználói élmény) szavak rövidítése, amelyek együtt teszik felhasználó (és Google) baráttá az adott honlapot. Néhány egyszerűen implementálható tipp, amellyel te is megfelelhetsz a UI és UX legfontosabb aranyszabályainak:
Legyen átlátható és tiszta a honlapodon lévő szövegezés.
Használj bekezdéseket, pontokba szedést. Továbbá maximum kettő vagy extrém esetben három betűtípust adj meg a stílus kialakítása során. Ha azt szeretnéd, hogy tényleg el is olvassák minél többen a honlapodon található szövegeket, akkor használj könnyen befogadható, letisztult betűtípusokat: pl. Helvetica, Titilium Web vagy Montserrat.
Tömörítsd a képeket.
A gyors betöltéshez elkerülhetetlen, hogy megfelelő képformátumokat (jpg, jpeg vagy png) és méreteket használj. Ha lassú az oldalad, akkor a felhasználók nagyobb valószínűséggel kattintanak el róla. Nem utolsó sorban pedig a Google is „bünteti” a lassúságot: automatikusan a gyorsabb betöltési sebességű oldalak mögé fogja sorolni a honlapodat.
Legyen konzisztens design.
A jól kigondolt design és elrendezés hozzáad a márkaértékhez. Kövesd „a kevesebb néha több” elvet is, és csak azokat az elemeket hagyd meg az oldaladon, amelyek hasznosak a felhasználónak (oldalak, gombok, menüpontok, pop-upok stb. terén)
Használj feltűnő Call To Action gombokat
Alead-szerzésben óriási szerepe van a cselekvésre ösztönző objektumoknak az oldalon.
A C2A gomb méretében, színében és elhelyezésében is különüljön el jól láthatóan a szövegtől. A semmitmondó Tovább vagy Kapcsolat szövegek helyett pedig mindig akcióra biztasson: „Feliratkozom!” vagy „Kérjen ajánlatot!”.
Rövidítsd az ajánlatkérő űrlapot
Az űrlap legyen minél rövidebb, és csak a szükséges adatokat kérje be.
A felhasználók hajlamosak visszafordulni, ha túl sok információt kell begépelniük az ajánlatkérésnél. A legtöbb szolgáltatás vagy termék esetében a név+elérhetőség elegendő ahhoz, hogy a sales-es munkatárs kapcsolatba tudjon lépni az ajánlatkérővel.
7. tanács: Mobilbarát és reszponzív megjelenés
Egy jól megtervezett weboldal 2020-ban minden felületen megfelelően jelenik meg, legyen szó kisebb vagy nagyobb felbontású monitorokról, különböző böngészőkről, valamint mobiltelefonokról és tabletekről.
A mobil térnyerése az eszközök között már nem egy vízió: az internetezők több mint fele mobilról tekinti meg először a weboldaladat, és mobilról adja le az ajánlatkérését feléd. Ezért azok a honlapok, amelyeken elcsúszik a design, ha telefonról böngészik a honlapot, vagy ahol nem lehet rákattintani a kapcsolatfelvételi űrlapra, mert túlságosan kicsi, azok labdába sem rúghatnak a piacon.
8. tanács: Fektess energiát (SEO) tartalomgyártásba
Ha épp weboldal készítés tippek után nézelődsz, akkor biztosan olyan online marketing eszközökről is olvastál már, mint a keresőhirdetések és a keresőoptimalizálás. A honlapod esetében az i-re a pontot azok a hasznos tartalmak teszik fel, amelyeken keresztül a látogatók megismerhetik a márkádat, a területedet és a szolgáltatásaidat. Mindezt pedig érdemes összekötni a SEO-val is, amihez célszerű igénybe venni egy marketing ügynökség segítségét. Nem állítjuk, hogy lehetetlen saját szövegekkel, képekkel frissíteni egy weboldalt hónapról hónapra, de több olyan eleme is van a keresőoptimalizálásnak, amelyet előtte meg kell tanulni, és ezek időigényesek:
- A tartalmak készítésén kívül technikai SEO beállításokat is eszközölni kell az oldalon, ha a top organikus találatok között szeretnél lenni.
- A Google a rendszeres és friss tartalmakat egyaránt értékeli. Ráadásul a versenytársak is folyamatosan „seóznak”, így ebben nem szabad lemaradni.
- A keresőoptimalizálásnak része a kulcsszókutatás és a versenytárselemzés is. Ha egyszer beindul a szekér a vállalkozásodban, akkor nem lesz már időd arra, hogy a saját tartalom ötleteidet összevesd a konkurenciáéval, majd meg is írd ezeket, hiszen elsősorban az ügyfeleiddel fogsz foglalkozni.
Miért jó, ha van blog a weboldaladon?
Röviden és tömören azért, mert nem minden felhasználó érkezik konkrét vásárlási szándékkal az oldaladra. Vannak, akik először puhatolózni szeretnének, és olyan tartalmakat keresnek a böngészőben, amelyek segítenek meghozni a döntést. Ez a cikk is pont ilyen: tájékoztatja azokat a vállalkozókat a lehetőségeikről, akik most indították el első cégjüket, és jó ár-érték arányban szeretnének weboldalhoz jutni. Valamint tanácsot ad azoknak a webfejlesztőknek is, akik arra kíváncsiak, hogy melyek a KKV honlap készítés legfontosabb szempontjai.
Ha egy marketing szakértőre bíztad a keresőoptimalizálást, akkor ő meg fogja találni azokat a kulcskifejezéseket, amelyekkel szuper blogos tartalmakat gyárthat. Ilyen módon azok az olvasók is eljutnak hozzád, akik még csak ötleteket vagy információt gyűjtenek a témában.
9. tanács: Ellenőrizd a teljesítményedet ingyenes Google eszközökkel!
Minden jól működő online marketing projekt alapja az eredmények nyomon követése, hiszen ezek fényében tökéletesítheted a kampányaidat, a tartalmaidat és az oldaladat is. Íme, azok a Google szoftverek, amelyek használata kikerülhetetlen, ha online marketing tevékenység zajlik az oldaladon:
- Google Analitycs: a Google elsőszámú analitikai szoftvere nemcsak, hogy összeköthető az Ads hirdetéskezelővel, de többek között kinyerhető belőle, hogy hányan látogatják a honlapot, honnan, milyen csatornákon keresztül, melyek a leglátogatottabb oldalak, hány konverzió történt X nap alatt stb.
- Googe Search Console: a GSC adatainak tükrében lehetőséged van javítani a weboldalad tartalmain, organikus helyezésein a Google találatai között, megnézheted, mely kulcsszavakra jelenik meg a honlapod legtöbbször, de ha valamilyen technikai hiba van az oldaladon, akkor arról is értesülhetsz.
- PageSpeed Insights: egy tool, amivel ellenőrizheted az oldalad gyorsaságát desktopon és mobilon egyaránt. Ezen a területen mindig van hova fejlődni, és általában egyetlen oldal értékelése sem tökéletes. A PageSpeed Insights kilistázza a betöltést lassító elemeket, amiken utána könnyűszerrel javíthatsz.
Konklúzió
A felsorolt tanácsok és szempontok alapján kirajzolódik, hogy a honlapkészítés összetett feladat még akkor is, ha egy kisebb cég tevékenységét, szolgáltatásait mutatja be. Valószínűleg az is világossá vált, hogy egy jó weboldal nem elég a sikerhez: online marketing eszközökre is szükséged lesz, ha profitot szeretnél termelni induló vállalkozásodnak. Akkor jársz a legjobban, ha mindezek stratégiai kidolgozását és megvalósítását egy tapasztalt marketing ügynökségre bízod. Cikkünkben ugyan felsoroltuk a lépéseket és a legfontosabb tudnivalókat, de mindez csupán egy morzsája egy marketing manager teljes tudásának, feladatainak. Ezért KKV vállalkozóként is érdemes szakértőket fogadnod – legyen szó webfejlesztésről vagy online marketing kampányokról – ha az online térben szeretnél boldogulni.
Somogyi Zsófia, SEO és content marketing szakértő, Marketing21 marketing ügynökség