Podcast készítés: Minden amit indulás előtt tudnod kell

Szerző:

Nem titok, hogy a podcast készítés egyre népszerűbb a vállalkozások körében.

Nem véletlenül.

Mivel ez a trend továbbra is remek lehetőség nem csak az közönség megszólítására, de a velük való bizalom elmélyítésére is. A podcast olyan kapcsolatot tud kialakítani, amire az írott tartalom egyszerűen nem képes.

Ebben a kisokosban végig vesszük:

  • mi az a podcast
  • hol van a helye az ügyfélszerző rendszeredben
  • hogyan szerezhetsz ügyfeleket a podcasttel
  • hogyan készíts podcastet
  • hogyan termelj pénzt a podcasteddel

Izgalmas, ugye?

Vágjunk is bele.

Mi az a podcast?

🔥 Egyszerűen fogalmazva: A podcast egy olyan hangalapú műsor, mint a beszélgetős rádió, amire az okostelefonodon tudsz feliratkozni, és bármikor, bármennyiszer meghallgathatod.

Kicsit olyan mintha egy cikket vagy egy videót hangként hallgathatnál meg.

Hol helyezkedik el a podcast a marketing funnelben?

Na, szóval.

Elhatároztad, hogy beveszed a podcastet a marketing mixedbe.

Szuper.

Azt viszont fontos megértened, hogy hol is helyezkedik el hatékonyan a podcast a marketing rendszerben.

A podcast alapvetően egy bizalomépítő csatorna.

Remekül használható arra, hogy megmutasd a személyiséged, anélkül, hogy erőlködnél és így kapcsolatot építs a közönségeddel.

De mivel a podcast platformok kevésbé kereshetőek és ne is jellemző a felhasználók oldaláról hasonló keresési viselkedés mint a Google vagy a Youtube esetén, organikus forgalmat kevésbé várhatsz tőle.

Mit jelent ez a gyakorlatban?

Ahhoz, hogy a podcasted eljusson a közönségedhez promótálnod kell.

Viszont ha már eljutott a közönségedhez, akkor kapcsolat és bizalomépítésre kiváló.

Vagy a podcast a marketing rendszered közepén fog elhelyezkedni nem pedig a tetején.

Podcast készítés helye a marketing funnelben

Miért tökéletes eszköz a podcast a vállalkozásodban?

Egy podcasttel erősítheted a márkád, hűséges közönséget építhetsz, növelheted a láthatóságod, és érdeklődőket vonzhatsz be az ajánlatodhoz.

Lehet, hogy a podcast az egyik legjobb dolog, amit marketing szempontból tehetsz.

Nézzük, miért is olyan hasznos a podcast elem egy vállalkozás marketing stratégiájában.

A podcast bizalmat épít

Egyrészt a podcastok lehetőséget adnak arra, hogy széles körben megoszd a szakértelmedet, tapasztalataidat és hasznos információkat az érdeklődőkkel.

Azzal pedig, hogy értékes tartalmat nyújtasz, bizalmat építesz.

Ez a bizalom alapot teremt az üzleti kapcsolatok kialakításához és az ügyfelek megszerzéséhez.

Másrészt a podcasten keresztül könnyen megmutathatod a hangod és stílusod a közönségednek. Az, hogy hallanak beszélni, hogy betekintést nyernek a gondolataidba segít, hogy az emberek mélyebb kapcsolatot alakítsanak ki veled és az üzleteddel.

Mindez szinte önmagától építi az ügyfélhűséget.

A podcastekkel könnyebb fenntartani a figyelmet

A podcastok hosszabb ideig tudják fenntartani az emberek figyelmét, ami a mai rohanó világban nem kis teljesítmény.

A rövid tartalmak térnyerése mellett talán a podcast (és egy jól megírt cikk) az egyetlen, ami még most is le tudja kötni 30-60-90 percre az emberek figyelmét.

Ez részben annak köszönhető, hogy podcastokat utazás, takarítás, vezetés vagy edzés közben is hallgatják az emberek.

Ez a figyelem lehetőséget ad, hogy mélyebben elmerülj egy témában és jobban megismerjék az üzeneted és üzletedet.

A podcast új kapcsolatokat és lehetőségeket nyithat

A podcast segít a kapcsolatépítésben is.

A networking és a kapcsolatok kiépítése az üzleti növekedés elengedhetetlen része.

Ha vendégeket hívsz a műsorodba nemcsak gazdagabb élményt nyújtasz a hallgatóidnak, de a vendégekkel üzleti vagy baráti kapcsolatot is kialakíthatsz.

Sokkal könnyebb így szakmai kapcsolatokat kialakítani, mintha csak random ráírnál valakire.

Plusz a vendégek extra láthatóságot is adhatnak, ha megosztják a közös epizódot a saját közönségükkel.

A podcast remek tartalom többszörözésre

A tartalom többszörözés egy egyszerű módja annak, hogy egy tartalomból többszörös értéket vegyél ki.

Egy podcast adásból például készülhet blogbejegyzés, közösségi média poszt, email szöveg vagy éppen több videó is.

De blogbejegyzéseket is könnyen podcast vázlattá lehet alakítani.

Ezzel a tartalommarketing stratégiád a következő szintre emelheted.

A podcast új bevételi forrás is lehet

A podcastod egy bizonyos hallgatottság után monetizálhatod is.

Erre számos út létezik, például reklám vagy szponzoráció. De van még számtalan lehetőség amire nem is gondolnál.

A podcast monetizációról részletesen lesz szó később a cikkben.

Podcast készítés előtt

Mielőtt vadul nekivágsz felvenni a podcast adásokat, van pár dolog amit érdemes tisztázni.

Találd ki a podcast koncepcióját

Vagyis a podcast epizódok témáját és felépítését.

Ahhoz, hogy felkeltsd a közönséged figyelmét és meg is tudd tartani azt, nem elég ha random dolgokról, hasraütés szerűen beszélsz.

Kell, hogy legyen egy koncepciód, ami lehetőleg valahogy egyedi a piacon.

Az egyediség jöhet a témából vagy a formátumból is.

Például Ramit Sethi I Will Teach You To Be Rich Podcastje például azért egyedi, mert az egész egy coaching stílusú podcast, ahol egy párnak ad pénzügyi tanácsot minden epizódban.

podcast készítés koncepció

Ha korán végig gondolod ezeket a kérdéseket, elkerülheted, hogy később letérj a helyes útról.

Adj nevet a podcastnek

Egy blog vagy podcast elnevezése nem kis feladat. Lehet, hogy nem ez a legfontosabb része egy podcast elindításának, de van némi súlya.

Egy dolog azonban egy kicsit könnyebb egy podcastnál, mint egy blognál, mégpedig az, hogy könnyebb megváltoztatni a nevet.

Bár a név megváltoztatható, olyan névvel érdemes kezdeni, amihez ragaszkodni tudsz. Ezt szem előtt tartva, íme néhány hasznos tipp, amely segít elnevezni a podcastodat.

Kapcsolódjon a vállalkozásodhoz

Ha podcast a vállalkozásod kiegészítéseként hozod létre és ügyfélszerzésre akarod használni, akkor a legjobb ha a podcast neve szorosan kapcsolódik a vállalkozásod nevéhez.

Vagyis vagy annak egy változata vagy akár ugyanaz is lehet a vállalkozásod és a podcasted neve.

Így fogják ugyanis az emberek felismerni és azonnal a márkádhoz csatolni a podcastedet.

Próbálj nem létező nevet választani

A megkülönböztethetőség kedvéért a legjobb ha olyan nevet választasz ami még nem létezik.

Ez a Podcast név generátor segíthet, ha nincs ötleted.

Első lépésként keres rá a választott podcast-alkalmazásra és nézd meg, nem foglalt-e már a név (vagy nagyon hasonló név).

Ha a név nem jelenik meg ebben a keresésben keress rá a Google-on is. Ehhez egyszerűen írd be a keresett nevet + a „podcast” szót.

Határozd meg a podcast stílusát

Sokféle podcast formátum létezik, attól függően mennyi műsorvezető van, vannak-e vendégek vagy hogy mi a kommunikáció stílusa.

Ezek a leggyakoribb podcast formátumok:

  • Szóló-podcast
  • Társ előadós podcast
  • Interjú podcast
  • Kerekasztal beszélgetés
  • Dokumentumfilm jellegű podcast
  • Sztori podcast

🔥 Ebben a cikkben részletesen, példákkal együtt bemutatom az egyes stílusokat: A Podcast jelentése: térkép az első lépésekhez

Ha megvan a koncepciód, sokkal könnyebb lesz kiválasztani a formátumot is.

Sőt, ha több formátum tetszik, akkor akár hibrid megoldást is kitalálhatsz és csinálhatsz interjúkat és szóló epizódokat is.

A másik fontos kérdés, ami érdemes eldönteni:

Tisztán hang vagy videós podcast formátumot szeretnél?

A sima hang alapút könnyebb vágni és felvenni is.

A videós viszont sokkal nagyobb bizalomépítő erővel bír és könnyebb is többszörözni az ilyen tartalmat.

Podcast felvétel

A podcast felvételéhez szükséged lesz néhány eszközre. Ha ezeket jól választod meg, akkor sokban megkönnyítheted a saját feladatodat.

Podcast eszközök

Van egy koncepciód, egy neved, és tudod, milyen podcastot akarsz indítani.

Most itt az ideje, hogy beszerezd az alapfelszereléseket.

A podcasting egyik szépsége a hozzáférhetőségében rejlik.

Pusztán az a tény, hogy nincs szükséged nagy befektetésre ahhoz, hogy belevágj.

Ezt szem előtt tartva, van néhány dolog, amit javaslom, hogy legyen kéznél, mielőtt elkezded a podcast-felvételt.

Ez a rövid lista egy kicsit megkönnyíti a podcasterként való életedet, de anyagilag nem fog sokat visszavetni.

Lehetőség van arra, hogy közvetlenül az iPhone-odról felvegyél, szerkessz és terjessz egy podcastot. A jobb hangminőség és a könnyebb szerkesztés érdekében azonban azt javaslom, hogy fektessen be néhány további berendezésbe.

Mikrofon

A legfontosabb podcast eszköz.

Hangvágó

A podcast adás felvétele

Ha megvannak az eszközök, jöhet az adások felvétele. Ehhez is hoztam pár jótanácsot, ami meg tudja könnyíteni a munkát.

Csinálj vázlatot

Mielőtt nekiállsz felvenni egy podcast adást, mindenképp csinálj egy vázlatot, hogy miről fogsz beszélni az epizódban.

Egyrészt így biztosan nem marad ki semmi fontos.

Másrészt kevesebb lesz az elakadás és gondolkozás.

harmadrészt nem lesz annyi utómunka a vágással

Készülj kérdésekkel

Ha interjút készítesz, akkor a vázlat mellé készülj interjú kérdésekkel és küldd el a vendégednek.

Ez nemcsak neked, de a meghívott vendégnek is nagy segítség lesz, hiszen nem a felvétel alatt kell átgondolnia a válaszokat és átgondoltabb beszélgetések alakulhatnak ki.

Csinálj tesztfelvételt

Nincs annál idegtépőbb, amikor felveszel egy szuper epizódot és az adást visszahallgatva szörnyűlködve hallod, hogy a hangminőség katasztrófa. vagy még rosszabb, nincs is hang.

A tesztfelvétellel ezt tudod elkerülni, vagy legalábbis minimalizálni (hiszen a kisördög és Murphy szerelemgyereke sosem alszik 😉)

Vegyél fel egyszerre több epizódot

A podcast készítés hatékonyságát tudod ezzel javítani.

Ha szólóformátumot csinálsz ez viszonylag egyszerűbb. Interjúknál már trükkösebb a szervezés, de nem lehetetlen. Ráadásul, ha stúdiót bérelsz több órára sokszor kedvezményesebb a bérlet.

A bakiknál hagyj szünetet

Ezt a trükköt már régóta alkalmazom a videó felvételeknél, de podcastnél is csodásan működik.

Ugyanis így már a hangsávból látod, hogy mit kell kivágni, nem kell keresgetni a hanganyagban.

Király, ugye?

Podcast készítés utómunkák

Most, hogy megvagy a felvétellel, jöhet az utómunka.

Ez az egyik legidőigényesebb része a podcast készítésnek. Ugyanakkor ez az a része, amely óriási különbséget jelenthet.

Az utómunka az, amikor intro-t és outro-t adhatsz hozzá, kijavíthatod a hanghibákat, eltávolíthatod a holtidőt és a felvétel unalmas részeit. Egy meglehetősen közepes felvételből sokkal jobbat varázsolhatsz egy jó szerkesztési készséggel.

Dönthetsz úgy is, hogy nem vagy csak minimálisan vágod meg az anyagot. Ez segíthet az egyéniség megtartásában.

De a hallgathatóságra mindig nagyon figyelj.

A podcast vágása

Nem fogom megmondani, hogyan kell pontosan megszerkeszteni a hanganyagot, mert minden szerkesztőprogram más.

Amit azonban megosztok, az néhány tipp, amire a vágási fázisban figyelj:

  • tartsd feszesen a beszélgetést, akár gyorsíts a tempón ahol érdemes
  • vágd ki a sok néma csendet, szüneteket vagy beszédszünetek nélkül

Ez csak néhány egyszerű gyakorlat, amikkel a hallgatóid figyelmét jobban lekötheted, és valószínűleg egy teljes epizódon keresztül fenn is tarthatod.

Podcast és epizód leírások

Podcast leírás alatt két dolgot kell érteni:

Ez egyrészt a leírás, ami bemutatja miről szól a podcasted.

Ezen felül pedig minden epizódhoz készítened kell egy bemutató szöveget.

Jöjjön néhány tipp, hogyan:

Tudasd a hallgatókkal, miről szól a podcast.

A podcast bemutató leírása alapján döntik el a hallgatók, hogy belehallgatnak-e a műsorodba vagy nem.

A legjobb podcast leírás:

  • Egyértelmű: Világos miről fog szólni a podcast, és hogy miért érdemes hallgatni.
  • Hallgató fókuszú: Egyértelműen kiderül, mit kap a hallgató a podcasttől. Tanulni fognak tőled? Megnevetteted őket? Lenyűgöző történetekről vagy új tudományos felfedezésekről fogsz beszámolni?
  • Lényegretörő: Pár mondatból egyértelműen kiderül, kinek és miért érdemes hallgatnia a podcastet.
  • Megkülönböztető: Mondd el, hogy mi tesz téged különlegessé. Miért kellene az embereknek hallgatniuk a podcastodat? Miben vagy más, jobb mint a hozzád hasonló témájú podcastok.

Használj kulcsszavakat.

Nem tömd tele kulcsszavakkal a leírásod, de mindenképpen használj olyan kulcsszavakat, amikre az emberek keresnek.

Ne feledd, a hely korlátozott.

Minden podcast platform más és más, de ha az iTunes-t nézed, csak 255 karakter áll rendelkezésedre.

Jó példa podcast leírásra az Üzleti Angol Podcast bemutatkozója:

Az Üzleti angol egy csésze kávé mellett podcast azoknak szól, akik fejleszteni szeretnék üzleti angoltudásukat, de nincs idejük naponta órákat foglalkozni az angollal. A rövid epizódokban üzleti angol témákról hallhatsz, gyakorlatias megközelítésben. Az adásokban ötleteket adok, hogyan fejezd ki magad választékosan üzleti helyzetekben.

Egyértelmű kinek és miről szól és hogy mit kapsz egy epizódtól.

üzleti angol podcast

Borítókép

Most pedig jöjjön néhány hasznos tipp a figyelemfelkeltő borítókép elkészítéséhez.

  • Ne bonyolítsd túl a dolgot. A borítókép legyen vizuálisan vonzó, de nem kell heteket ülni rajta.
  • Győződjön meg róla, hogy jó a méret. A legtöbb forrás azt javasolja, hogy a podcast logója 1400 x 1400 vagy 3000 x 3000 méretű legyen.
  • Formázd megfelelően. A podcast logójának PNG, JPEG formátumúnak és RGB színskálán kell lennie.
  • Tetszik a közönségednek? Vedd fel az ügyfél sapkád és próbáld meg elképzelni, mi venné rá őket hogy a podcasted válasszák.
  • Használj Canvát a borítóképhez. A Canva könnyen használható és rengeteg előre elkészített sablonból inspirálódhatsz.
  • Használd a vállalkozásod márkaelemeit. A legjobb ha a vállalkozásod márkaelemei visszaköszönnek a podcast brand elemekben is, így könnyebben hozzád kapcsolják a podcastet.

Podcast hosting

A következő lépés a podcast publikálása.

Ahhoz, hogy az emberek meghallgathassák a podcasted, ki kell választanod egy podcast hostot. A podcast hosting cégek a közvetítő szerepet töltik be a felvevő szoftvertől a Google Play és az Apple Podcasts könyvtárakig.

Sokan azt hiszik, hogy a hangfelvételeket közvetlenül a podcast platformokra töltheted fel, de ez valójában nem így van. A hangfelvételek elég nagyok, és valahol tárolni kell őket.

Itt jön a képbe a podcast hosting.

Sok közül választhatsz, ezért bemutatok néhányat a legnépszerűbbek közül.

Buzzsprout: Ingyenes Csomag (limitált) vagy $12.00/hó

A Buzzsprout ma az egyik legismertebb és legelismertebb név a podcast hosting területén.

Honlapjukon könnyű navigálni, és rengeteg hasznos információt osztanak meg a podcastingról.

Kezdőknek a Buzzsprout egy igazán megbízható lehetőség.

Simplecast: $15.00/hó

A Simplecast szoros versenyben van a legjobb podcast hosting platformok első helyéért, így nehéz döntés volt a második helyre sorolni őket ezen a listán – de a döntő tényező az volt, hogy a Buzzsprout ingyenes kezdőcsomagot kínál, a Simplecast pedig nem (bár itt 14 napos ingyenes próbaverziót kínálnak).

PodBean: Ingyenes Csomag (limitált) vagy $14.00/hó

A Podbean 2006 óta létezik, és több mint 310 000 podcasternek ad otthont.

Ez a podcast host is könnyen használható. Korlátozott csomagjukkal ingyenesen kipróbálhatod őket.

Podcastics: Ingyenes csomag (limitált) vagy $10.00/hó

A kevés ingyenes podcast hosting platformok egyikeként a Podcastics nagyon robusztus funkciókat és lenyűgöző választékot kínál az ingyenes csomaghoz is (bár az ingyenes csomagban az epizódokat a saját szervereden kell tárolnod).

Ha készen állsz a frissítésre és a legjobb funkciók (beleértve a neked készített podcast hostingot is) felszabadítására, akkor már 10,00 $/hótól is kínálnak csomagokat.

Podcast promóció

A podcast készítés nem áll meg a felvételnél és publikálásnál.

A podcastedet el is kell juttatnod a közönségedhez.

Nézzük, hogyan teheted meg ezt.

Közösségi média promóció

A közösségi média nagyszerű forrás a podcast népszerűsítéséhez.

Ha feltöltesz egy podcastot, akkor minden egyes epizódot ossz meg a közösségi média követőiddel, akár egy egyszerű közösségi média grafikai sablon segítségével.

Persze, ha igazán jól akarod csinálni inkább keltsd fel az érdeklődést azzal, hogy ízelítőket osztasz meg még a publikálás előtt.

Ossz meg rövid hanganyagokat, mielőtt kiadsz egy új epizódot, hogy fokozd a várakozást. Ossz meg képeket a kulisszák mögül, hogy az emberek jobban megismerhessenek.

Hirdetések

A podcasted hirdetheted is, amivel gyorsan tudsz eljutni nagy tömegekhez.

A Facebook, Instagram, TikTok, a Youtube és más releváns podcastek mind potenciális hirdetési felületek lehetnek, hogy új közönségeket érj el.

Hirdess meg előzeteseket vagy izgalmas podcast részleteket, amikkel felkeltheted az érdeklődést a műsor iránt.

Tartalom többszörözés

A podcasted promózhatod tartalom többszörözéssel is.

Csinálj belőle egy blog posztot, amire nagyobb eséllyel találnak rá a Google-ben az emberek, így az organikus forgalmad is megnövelheted.

🔥 A SEOCopy Kurzus segítségével pedig tuti olyan cikket írhatsz, ami a Google első oldalán landol.

Vendég szereplés

A podcast promó másik jó eszköze, ha vendégként szerepelsz mások podcastjaiban. Ez növeli a tekintélyedet, és lehetőséget ad arra, hogy új közönséget érj el.

De ugyanígy az is promó lehetőség, ha vendéget hívsz meg egy adásba, hiszen nagy eséllyel ő is megosztja majd az adott epizódot a saját közönségével.

Podcast monetizáció, azaz hogyan termelj bevételt a podcasttel

A bizalomépítési képessége miatt már önmagában megéri podcatsbe vágni, de ha még emellett közvetlen bevételt is hoz a podcast az még jobb.

Nézzünk néhány módszert, ahogyan a podcastedből extra pénzt csinálhatsz.

Szponzorációk

A podcast monetizálásának egyik legnépszerűbb módja a szponzoráció, amikor egy vállalat vagy márka fizet azért, hogy a podcastodban reklámozhassa magát.

Ez általában úgy történik, hogy a podcast házigazdája beszél a szponzor termékéről vagy szolgáltatásáról, bár a szponzor előre felvett reklámot is beilleszthet, ha ezt szeretné.

Bár tőled függ, hogy hány reklámot teszel be minden epizódba, 2-nél több valószínűleg túlzás.

A szponzoráció alapvetően akkor opció, amikor a podcasted már elért egy bizonyos hallgatottsági szintet.

Affiliate partnerségek

Affiliate partnerként jutalékért cserébe mások termékeit vagy szolgáltatásait népszerűsíted a podcastedben és a leírásban.

Az affiliate jutalékokat speciális linkeken (URL) keresztül követik nyomon, ezért fontos, hogy ezeket használd a műsorjegyzeteidben vagy a podcastod egyéb írásos anyagaiban.

Affiliate-ként sokféle terméket népszerűsíthetsz. Egyesek néhány cent jutalékot hoznak (például egy könyv népszerűsítése az Amazonon) – másokkal akár több száz dollárt is kereshetsz (például az online tanfolyamokkal, amelyek gyakran 50%-os jutalékot kínálnak).

Ha még csak most kezded, az affiliate marketing nagyszerű lehetőség. Nem kell nagy közönség ahhoz, hogy belevágj, és nagyon könnyen elérhető.

Privát podcast epizódok

Egy másik izgalmas opció, ha például egyes epizódokat fizetőssé teszel.

Ezzel lényegében exkluzív tartalmat tudsz árulni.

Podcast monetizáció szponzorok nélkül

Ebben az izgalmas videóban három olyan lehetőséget is találsz, ahol szponzorok nélkül teheted pénzzé a podcasted.

Útravaló

A podcast készítés remek lehetőség az ügyfélszerzésre, bizalomépítésre és esetleg egy új bevételi forrás kiépítésére.

Szakértőknek és szólóvállalkozóknak pedig az egyik legjobb eszköz, hiszen viszonylag kevés energia befektetéssel egy komoly bizalomépítő tartalommarketing csatorna lehet.

Ha hasznosnak találtad a cikket és szerinted segíthet a marketing kusza világában eligazodni, oszd meg, kérlek barátaiddal, ismerőseiddel. 

Érdekelhet még:

tartalommarketing
Tartalommarketing hatékonyan: Így tűnj ki a tömegből

Ebben az útmutatóban mindent megtalálsz, ami a tartalommarketinged elindításához, felturbózásához és a tartalommal történő ügyfélszerzéshez kell.

blog készítés
Blog készítés 2023-ban: minden amire szükséged lehet

Ez a kisokos lépésről lépésre végig vezet a blog készítés csínján-bínján kezdve a célkitűzéstől a blogod promózásáig. Vágj bele.

lead generálás
Lead Generálás: Így szerezz leadeket lead mágnesekkel

Ebben az útmutatóban megmutatom, hogyan működik a lead generálás a lead mágnes technikával a gyakorlatban.

Send this to a friend