Ahogy a Google algoritmusa egyre okosabb és okosabb, annál jobban érti ki miért keres egy adott kifejezésre.
Úgyhogy ha jól szeretnél szerepelni a keresőben, neked is meg kell értened mit szeretne a célcsoportod, amikor rákeres egy adott kulcsszóra.
Ebben a cikkben átvesszük:
- Mi az a keresési szándék
- Miért elengedhetetlen az első oldalas helyezéshez
- Mi a 4 fő típusa
- Hogyan azonosítsd a keresési szándékot
Vágjunk is bele.
Mi az a keresési szándék?
A keresési szándék a keresés mögött álló “miért”.
Más szóval, megmutatja miért keresett az illető egy adott kulcsszóra:
Szeretne megtanulni valamit?
Vásárolni szeretne?
Esetleg egy adott weboldalt keres?
Miért fontos a keresési szándék?
Az évek során a Google folyamatosan azon dolgozott (és dogozik is jelenleg), hogy az algoritmusa képes legyen meghatározni az emberek keresési szándékát.
A Google első számú célja, hogy az emberek a kereséseire a legrelevánsabb találatot adja.
Gondolj bele:
A Google is egy vállalkozás. Így a sikere azon múlik, mennyire elégedettek a felhasználói. A felhasználók pedig akkor lesznek a legboldogabbak, ha a lehető leggyorsabban megtalálják, amit keresnek.
Éppen ezért a Google olyan oldalakat fog rangsorolni, amik a legjobban kielégítik a keresett kifejezés mögött megbújó keresési szándékot.
Ezért nem elég, ha egy tartalmat a kulcsszóra optimalizálsz.
Ha 2021-ben jól akarsz szerepelni a Google keresőjében, akkor a legrelevánsabb találatnak kell lenned a keresésre. Ennek egyik alappillére, hogy a tartalmaid kielégítik a keresési szándékot.
Például, hiába írsz egy frappáns útmutatót, arról, hogyan kell Nespresso kávégépet vásárolni, nem fogsz jól szerepelni a keresőben.
Miért?
Mert aki ezt a kulcsszót használja vásárolni szeretne és egy webshopot fog keresni.
A relevancia a SEO-siker alapja.
Ajánlott olvasmány: SEO vállalkozóknak: kisokos a sikeres keresőoptimalizáláshoz
A keresési szándék 4 típusa
A keresési szándéknak négy fő típusa létezik:
Információs célú keresés
A felhasználó információt keres.
Ez lehet egy egyszerű kérdés, mint például „ki norvég király?”.
Vagy olyasmi, ami hosszabb és mélyebb választ igényel, mint például „hogyan működik a belsőégésű motor?”.
Persze nem csak a kérdések lehetnek információs célú keresések.
Íme néhány példa az információs keresésekre:
„Budapest reptér útvonal”
„Michelle Obama”
“Wordpress telepítése”
“Almáskalács recept”
Fontos, hogy megértsd:
A Google elképesztően finomhangolt algoritmussal dolgozik.
Tudja például, hogy a “paradicsomszósz”-ra keresők valószínűleg nem a szósz előállítására vagy történetére kíváncsiak, hanem receptekre.
Megérti, hogy a “Zebra” kulcsszóra keresők nem a gyalogátkelőre, hanem az állatra kíváncsiak.
De még arra is fel van készülve, hogy tévedhet, így felajánlja a szerinte releváns alternatívákat.
A Google még azt is felismeri, hogy egyes kulcsszavakhoz, mint például a “hogyan cseréljünk kereket”, hasznos ha videókat is megjelenít.
Navigációs célú keresés
Ebben az esetben a felhasználó egy adott weboldalt keres.
Tudja, hova akar eljutni, de vagy nem emlékszik az URL-re vagy egyszerűbb beírni a keresőbe.
Példák a navigációs keresésekre:
„Facebook login”
„Ügyfélkapu bejelentkezés”
„Modern Marketing kapcsolat”
Egy navigációs kifejezésre jól szerepelni legtöbbször akkor éri meg, ha a keresés a te oldaladra irányul.
Például, ha van egy útmutatód a Canvához, és jól szerepelsz vele a Canva kulcsszóra egyáltalán nem biztos, hogy sok forgalmat hoz majd a házhoz.
Ugyanis akik a Canva kifejezésre keresnek nagy valószínűség szerint magát az eszközt keresik.
Kereskedelmi célú keresés
A kereskedelmi kulcsszavak általában a vásárlást megelőző kutatás részét képezik.
A felhasználó a vásárláson gondolkozik, de még nem döntötte el, hogy melyik megoldás a legjobb neki. Még mérlegelik a lehetőségeiket.
Ilyenkor sokan véleményeket és összehasonlításokat keresnek.
A kereskedelmi célú kulcsszavak az egyik legjövedelmezőbb kulcsszavak közé tartoznak:
Erről a pontról ugyanis már sokkal könnyebb átterelni valakit a vásárlásra, mint amikor még csak infót gyűjt.
Tipikus példák:
„legjobb kávéfőző”,
„canon 6d teszt”,
„Iphone 13 ára”,
„Nespresso alternatíva.”.
„mailchimp vs. convertkit”
“Villanyszerelő a közelemben”
„legjobb étterem Győrben”
Az utolsó példa különösen érdekes:
Azt mutatja, hogy sok lokális keresésnek kereskedelmi célja van.
Tranzakciós célú keresés
A keresési szándék negyedik típusa a tranzakciós szándék.
Az online vásárlás ma már teljesen hétköznapi, és a vásárlást megelőző internet bújás szinte már általános szokás.
Amikor az emberek tranzakciós szándékkal keresnek, a céljuk, hogy megtalálják a legjobb lehetőséget és meg is vegyék azt. Ez sokszor azt jelenti, hogy már pontosan tudják, mit akarnak megvenni, és csak azonnal el akarnak jutni az adott a weboldalra, ahol megveheti.
Példák a tranzakciós célú keresésekre:
„macbook air vásárlás”
„manna kupon”
„Nike air olcsón”
„billingó ár”
Hogyan azonosítsd a keresési szándékot?
Ahogy a példákból jól látszott, a keresési szándék sokszor már magából a kulcsszóból kiderül.
Ha a kulcsszó alapján még nem lenne egyértelmű mit keres a célcsoportod, akkor nézd meg a Google első oldalán szereplő találatokat.
Ott sokszor elsőre kirajzolódik egy minta.
Például, ha rákeresek a kirándulástippek kulcsszóra, akkor azt látom, hogy a legtöbb bejegyzés egy cikk, vagyis az emberek valószínűleg tippeket (információt) keresnek.
A wellness nyaralás kulcsszónál viszont csak szállásfoglaló portálok vannak az első oldalon, így ebből látszik, hogy egy kereskedelmi vagy tranzakciós célú kulcsszóról van szó.
Összefoglalás
A keresési szándék talán a legfontosabb „rangsorolási tényező” 2021-ben.
Ha nem adod meg a felhasználóknak azt, amit keresnek, akkor a rangsorolási esélyeid a nullával egyenlőek. Ezt saját tapasztalatból tudom.
Még ha rövid időre sikerül egy alacsony minőségű, a keresési szándékot nem kielégítő tartalommal jól szerepelni, biztos lehetsz benne, hogy a siker tiszavirág életű lesz.
Lehet, hogy holnap, a következő hónapban, vagy a következő évben, de helyezésed úgy fog bezuhanni, mint vak ló a gödörbe.
Ha hosszú távon akarsz jól szerepelni, a keresési szándék kielégítése legyen az első számú prioritásod tartalomgyártás során.