Keresőoptimalizálás kisokos: Amit tudnod kell a sikeres SEO-hoz

Szerző:

Áhh, a keresőoptimalizálás.

Sokan félnek tőle, mások nem hisznek benne, és vannak akik sikeresen csinálják.

Én személy szerint SEO-val és tartalommarketinggel építettem fel a vállalkozásomat, úgyhogy talán nem nagy meglepetés, hogy SEO párti vagyok.

De megértem, hogy elsőre bonyolult és átláthatatlan katyvasznak tűnik az egész.

Ezért írtam meg ezt az útmutatót, kifejezetten vállalkozóknak.

Ha ezt elolvasod, garantálom, hogy kitisztul a kép és még kedvet is kapsz, hogy keresőoptimalizált tartalmat kezdj csinálni.

Akkor, irány a kisokos.

Figyelem: Ez egy tényleg átfogó útmutató. Bár bevallom rövidebbnek indult, félúton egy kisebb novella lett belőle, de így tényleg minden tudnivalót tartalmaz, amire a SEO világához vállalkozóként szükséged lehet 

Lemértem, 17 perc elolvasni, de ennyit talán megér, hogy elsajátítsd az egyik alapvető marketing csatornát.

Szóval vedd a kezedbe a kedvenc italod, helyezkedj kényelembe és élvezd, a folyamatos AHA pillanatokat, ahogy megvilágosodsz a SEO sötét labirintusában. (huhh, micsoda költői kép lett ez :virtuális vállveregetés emoji:)

Mi az a keresőoptimalizálás?

A keresőoptimaizálás (más néven SEO) az angol “search engine optimization” rövidítése. A lényege a weboldal és tartalmak optimalizálása, hogy javuljon a keresési eredményekben elfoglalt helyezés, aminek köszönhetően nő a weboldal organikus (nem fizetett) forgalma és a márka ismertsége.

Az eredeti jelentés ellenére a SEO legalább annyira szól az emberekről, mint magukról a keresőmotorokról. 

A keresőoptimalizálás lényege, hogy megértsd mit keresnek az emberek az interneten, milyen válaszokat várnak, milyen szavakat használnak, és milyen típusú tartalmat szeretnének fogyasztani. 

Ha ismered a válaszokat a fenti kérdésekre, akkor könnyedén megoldást tudsz nyújtani az emberek problémájára.

Persze ez csak az érem egyik oldala.

A másik, hogy az emberek mellett a keresőrobotok is megtalálják és megértsék miről szól az adott tartalom. 

De erre később bővebben kitérek.

Miért éri meg keresőoptimalizálással foglalkozni?

Hát mert a SEO ingyen forgalom! 

Vágják rá sokan.

Igaz, de azért ennél árnyaltabbak az előnyök.

Nézzük is a legfontosabbakat:

1. A SEO több forgalmat eredményez

A legtöbb ember hajlamos az első néhány keresési találat egyikére kattintani, így a jobb helyezés általában több forgalmat küld a weboldaladra.

Nézzük meg például a “SWOT elemzés” kifejezésre az első 10 találatot:

Jól látszik, hogy ahogy csökken a helyezés, úgy csökken a látogatók száma is.

(Az adatokat egyébként az Ubersuggest-ből nyertem ki, később lesz még róla szó).

Ezzel nem azt akarom mondani, hogy csak az első hely ér valamit. 

Nem.

De érdemes a Google első oldalát megcélozni.

2. A SEO stabil forgalmat hoz

A jó helyezés általában stabil és passzív forgalmat hoz.

Vagyis akkor is látogatják az oldalad ha nyaralsz, vagy alszol. 

Más médiumoknál ez ritkán van így: az email marketing, közösségi média általában hirtelen forgalom növekedést eredményez, ami sokszor pár napon belül el is tűnik.

Miért?

A közösségi médián megosztott tartalmak tiszavirág életűek. Posztok jönnek-mennek, folyamatosan az új tartalmat keresik a felhasználók.

Egy email-t maximum 1x nyit meg valaki, aztán megy a kukába vagy az archívumba.

Ezzel szemben a Google keresések száma állandó vagy keveset ingadozik. 

Így a megfelelő tartalmakkal a látogatók száma hosszú távon is stabil marad.

a SEO forgalom stabil

3. A SEO „ingyenes” forgalmat hoz

Jó, az “ingyenes” nem teljesen igaz. 

Még ha te magad csinálod is, a SEO-hoz idő kell, márpedig az a legértékesebb valutád.

Mégis, ha nincs vagy csak nagyon csekély a marketing költségvetésed, a SEO az egyik legköltséghatékonyabb eszközöd lehet.

Ugyanazt a forgalmat, amit SEO-val megszerezhetsz nagyon, de tényleg nagyon drágán szerezhetnéd meg a pl. Google hirdetésekkel.

Nézzük az én példámat:

Az elmúlt hónapban nagyságrendileg 1800-an látogatták meg a weboldalamat.

Ha ezt a forgalmat fizetett hirdetésekből szereztem volna meg, a jelenlegi Google Ads árak alapján 1 969 000 Ft-omba került volna.

Ez éves szinten 23 628 006 Ft-ot jelent. 

Ennyi pénzt spóroltam SEO-val és tartalommarketinggel.

Azért ez nem rossz.

Mielőtt belevágsz, ezt kell tudnod a keresőoptimalizálásról

Most szinte hallom, ahogy azt kérdezed: “Ha ilyen király a SEO, akkor miért nem csinálja mindenki?”

Mert ha könnyű lenne, mindenki ezt csinálná.

Ahogy vannak előnyei, úgy megvannak a nehézségei is.

1. A keresőoptimalizálás türelemjáték

A mai világban megszoktuk, sőt el is várjuk, hogy mindennek azonnal eredménye legyen.

Na a keresőoptimalizálás nem ez a műfaj.

Ez egy maraton, nem sprint.

A weboldalad hitelességétől, a kulcsszótól és a versenytől függően több hónap is eltelhet, mire elkezdesz az első oldal felé mozogni a tartalmaiddal.

A minőségi linkek megszerzése (később lesz erről bővebben szó) sem megy egyik pillanatról a másikra.

Vagyis ha belevágsz türelmesnek kell lenned.

2. Tartalom nélkül nincs seo

A tartalommarketing és a SEO kéz a kézben járnak. 

Nagyon ritka az, hogy egy weboldal anélkül szerepel jól a keresőben, hogy nem készít a vállalkozáshoz kapcsolódó keresőoptimalizált tartalmakat.

Vagyis, ha valódi eredményeket akarsz elérni, amik hosszú távon hoznak forgalmat szükséged lesz egy átgondolt tartalommarketing stratégiára és igenis el kell kezdened minőségi tartalmat készíteni.

Írhatsz cikkeket, csinálhatsz videókat, podcastelhetsz.

A lényeg, hogy értékes tartalmat adj a világnak.

Középszerű tartalommal a SEO sem csinál csodát.

3. A SEO-ért az időddel fizetsz

Egy igazán értékes, kimagasló tartalom elkészítése időbe telik. 

Az elején igazán sok időbe. 

Teljesen kezdőként akár 2-3 nap is kellhet, hogy meglegyél egy tartalommal. 

Ez persze most soknak hangzik, de ha csak havonta 2 tartalmat készítesz, már közelebb vagy a célhoz.

Idővel pedig a tartalomgyártás ideje is csökken majd. 

Én például, ma már 1 nap alatt megírok egy blogbejegyzést.

A keresőoptimalizálás 3 fő területe

Ha kicsit beleásod magad a keresőoptimalizálásba, biztosan sokkal több területtel találod szembe magad. Vagy éppen, hogy mások más kategóriákat vettek alapul.

Vállalkozóként nem kell MINDEN tényezőt és a Google pontos algoritmusait ismerned. 

De értened kell a SEO kulcsfontosságú összetevőit ahhoz, hogy sikeres legyél.

Pontosan 3 dolgot kell figyelembe venned.

A srácok a Mangoolsnál egy frappáns hasonlatot találtak ki a három tényező könnyű megértéséhez: képzelj el egy tál levest – a SEO levest.

seo leves

1. Technikai dolgok – A tál az összes olyan technikai szempontot testesíti meg, amellyel foglalkoznod kell (ide tartoznak a ragsorolási szempontok, algoritmus, technikai és on-page SEO). Megfelelő tál nélkül nem lenne semmi, amibe levest tehetnél.

2. Nagyszerű tartalom – A leves a weboldalad tartalma- a legfontosabb rész. Ha nem finom a leves, nem fogják megenni. Másképpen fogalmazva: alacsony minőségű tartalom = nincs rangsorolás, ez ilyen egyszerű.

3. Minőségi backlinkek – A fűszerezés a backlinkeket (oldaladra mutató külső linkek) jelenti, amik növelik webhelyed hitelességét. Hiába finom a levesed, csak akkor fog elterjedni a híre és nyomja le a konkurens leveseket, ha a fűszerezése egyedi. Vagyis, lehet nagyszerű tartalmad és tökéletesen optimalizált honlapod, hitelességet kell szerezned a minőségi backlinkek megszerzésével.

Nézzük most egy kicsit részletesebben:

1. Technikai dolgok

Ez a rész szokott a legtöbb fejtörést okozni, mert a technika szó hallatán sokan megijednek.

De hidd el, nem kell Neoként látnod a világot, hogy menjen a keresőoptimalizálás.

keresőoptimalizáláshoz nem kell feltétlenül kódolnod

Viszont van néhány fogalom és terület, amit érdemes ismerned:

  • Keresőmotorok működése
  • Kulcsszavak
  • On-page SEO
  • Technikai SEO

Nézzük, mit is kell feltétlenül tudni ezekről.

Hogyan működödnek a keresőmotorok?

A keresőmotorok három elsődleges funkciót látnak el:

  1. Weboldalak feltérképezése (Crawling): Átfésülik az internetet tartalom után kutatva, átnézik a kódot/tartalmat minden egyes URL-hez, amit találnak.
  2. Indexálás: Tárolják és rendszerezik a feltérképezés során talált tartalmakat. Amint egy oldalt indexálnak, az oldal versenyben van, hogy a releváns keresésekre találatként jelenjen meg.
  3. Rangsorolás: Az adott keresésre legjobb választ adó tartalmak listázása, relevancia alapján. Vagyis a keresést legjobban kielégítő oldal lesz az első helyen, és így tovább.

Google algoritmus

A Google algoritmus gyűjtőfogalomként szolgál a Google által a weboldalak rangsorolásához használt összes egyedi algoritmusra, gépi tanulási rendszerre és technológiára.

Hogy a legjobban kielégítsék a keresők igényeit különböző tényezőket vesznek figyelembe:

  • A keresés jelentése – a keresőmotornak meg kell értenie, hogy pontosan mit keres a felhasználó.
  • Az oldalak relevanciája – az oldalnak kapcsolódnia kell a kereséshez.
  • A tartalom minősége – a keresőmotor a legjobb minőségű tartalmakat próbálja találatként kiválasztani.
  • Az oldalak használhatósága – az oldalaknak használhatónak is kell lenniük (hozzáférhetőnek, olvashatónak, biztonságosnak, gyorsnak stb.).
  • Kontextus és beállítások – figyelembe veszik a felhasználó tartózkodási helyét, beállításait és keresési előzményeit.

Mint minden más összetett rendszer esetében, a Google algoritmusát is rendszeresen frissítik és finomítják.

A kisebb algoritmus frissítések napi rendszerességgel történnek és a Google általában évente néhány nagyobb algoritmus frissítést is kidob.

Rangsorolási szempontok

A Google különböző faktorok alapján rangsorolja a tartalmakat.

A valós algoritmus persze hétpecsétes titok, de vannak jól ismert elemek:

  • Megtalálható weboldal – ha rangsorolni akarsz, meg kell hogy találjanak a keresőmotorok.
  • Jól célzott tartalom – készíts minőségi, a keresési kifejezésekre (kulcsszavakra) optimalizált tartalmat.
  • Minőségi és elég linkek – minél több minőségi oldal hivatkozik az oldaladra, annál nagyobb lesz a tekintélyed a Google szemében.
  • Keresési szándékot kielégítő tartalom – a kulcsszó optimalizálás mellett, a felhasználó keresési igényét is ki kell szolgálnod. Boldog olvasó=boldog Google.
  • Egyedi tartalom – vagyis nem másold le más tartalmát.
  • EAT: Expertise, Authority, Trust – egyre fontosabb faktor – építsd fel és bizonyítsd a szakértelmedet, és csak olyan témákról írj, amikben képzett vagy.
  • Friss tartalom – rendszeresen frissítsd a tartalmaidat.
  • Átkattintási arány – írj meggyőző címet és meta leírást, hogy javítsd a kattintási rátád.
  • Weboldal sebessége – töltsön be gyorsan az oldalad, mobilon is.
  • Bármilyen eszközön működik – ugyanolyan jól fusson weben, mobilon, tableten.

Megjegyzés: A tartalom minősége vitathatatlanul a legfontosabb SEO-tényező (vedd észre, hogy a 10 kritikus tényezőből 5 a tartalomhoz kapcsolódik).

Egyéb fontos tényezők, amelyek pozitív hatással lehetnek a rangsorolásra:

  • A tartalom mélysége
  • Kép optimalizálás
  • Tematikus tekintély
  • Jól strukturált oldal
  • Közösségi megosztás
  • HTTPS használata

A jó SEO ma már nem a mechanikus optimalizálás és a linképítés körtánca. Helyette a felhasználók keresési igényeinek megértése és pazar kiszolgálása a siker titka.

Kulcsszavak és kulcsszókutatás

A keresőbe beírt kifejezések a kulcsszavak.

A tartalmaidat jó kulcsszavakra kell optimalizálnod, hogy feltünj a keresési találatok között.

A jó kulcsszó 3 kritériumnak felel meg:

  1. Népszerű – nagy a keresési mennyiség vagyis a kulcsszóra elég sokan keresnek.
  2. Rangsorolható – nincs őrült verseny az első helyért, ezért a kulcsszóra viszonylag egyszerűen lehet jól szerepelni a keresőben.
  3. Releváns – a kulcsszó kapcsolódik a vállalkozásodhoz.

Keresési mennyiség

A keresési mennyiség mutatja meg, hogy adott hónapban átlagosan mennyien keresnek egy kulcsszóra.

A kulcsszavak volumen szempontból három csoportra oszthatóak, a kulcsszó hossza alapján: 

  • head kulcsszavak ezek egy szóból állnak, és általában egy nagy témát fednek le.
  • short tail kulcsszavak – ezek rövid, 2-3 szóból álló kifejezések, jellemzően nagyobb keresési volumennel és nagyobb versennyel.
  • long tail kulcsszavak – 3+ szóból álló kifejezések, amikre a verseny is kisebb.

Nézzük ezt egy ábrán:

keresési mennyiség vs a kulcsszó hossza

Az igazság az, hogy új weboldalként egyszerűen nagyon nehéz a head és short tail kulcsszavakra rangsorolni. Ez nem jelenti azt, hogy ne próbálkozz vele.

De az elején érdemes a hosszabb, long tail kulcsszavakra is fókuszálni, ahol kisebb a verseny.

Apropó verseny: 

Nézzük gyorsan mit is kell tudni egy kulcsszó nehézségéről.

Kulcsszó nehézség

Ha megvan a kulcsszó, amire rangsorolni szeretnél, meg kell tudnod mekkora versennyel nézel szembe. A versenyt általában a kulcsszó nehézséggel fejezik ki.

A legtöbb SEO eszközben megtalálod ezt a számot, amit egy 0-tól 100-ig terjedő skálán mérnek. Minél magasabb a pontszám, annál nehezebb a kulcsszóra az 1. helyen szerepelni.

kulcsszó nehézség

Még egy dolog:

Keresési szándék

Minden weboldalnak és tartalomnak a felhasználói szándékra kell összpontosítania. Az egyes oldalak tartalma pedig a vásárlói útvonal különböző szakaszaitól függően változik. 

Ez alapján a kulcsszavaknak is a különböző szándékokat kell kiszolgálniuk. 

Ha azonosítod, miért keresett egy bizonyos kulcsszóra a fogyasztó megismered a keresési szándékot.

A keresési szándéknak négy típusa létezik:

  • Információs szándék: A felhasználó több információt szeretne találni egy adott témáról. Példa: “kávéfőző típusok”
  • Navigációs szándék: A felhasználó egy adott webhelyet vagy oldalt szeretne meglátogatni. Példa: “Nespresso kávéfőző típusok”
  • Kereskedelmi szándék: A felhasználó vásárláson gondolkodik, és meg akarja vizsgálni a lehetőségeit. Példa: “kávéfőzők összehasonlítása”,
  • Tranzakciós szándék: A felhasználók célja egy termék/szolgáltatás megvásárlása. Példa: “új Nespresso kávégép vásárlása”

keresési szándék 4 típusa a seo-ban

A keresési szándék rossz értelmezése a legjobb tartalmat is félre viheti. 

Például, hiába írsz egy frappáns útmutatót, arról, hogyan kell Nespresso kávégépet vásárolni, nem fogsz jól szerepelni a keresőben.  

Miért? 

Mert aki ezt a kulcsszót használja vásárolni szeretne és egy webshopot fog keresni.

On-page SEO

Az on-page SEO kalapja alá tartozik minden a tartalomra vonatkozó optimalizálási lehetőség.

A tartalom optimalizálásának alapszabálya:

Minden tartalmat egy fókusz kulcsszóra optimalizálunk.

1 oldal = 1 téma = 1 tartalom

Ha megvan a fókusz kulcsszó, akkor azt kell használnod az oldalad optimalizálásához.

Itt van egy lista az összes lehetséges elemről, ahol használhatod a fókusz kulcsszót:

  • Cím – a tartalom, oldal címe
  • Meta leírás – röviden és meggyőzően mutatja be miről, szól az adott oldal (tudod, ez az a kis leírás a keresőben a címek alatt)
  • URL – az oldal linkje
  • Címsorok – a tartalom alcímei
  • Törzsszöveg – maga a tartalom, oldal szövege
  • Kép alt leírása – leírja a képet a látássérült látogatók és a kereső számára is
  • A belső linkek horgonyszövege – a szöveg, ami mögé beilleszted a linket

Technikai SEO

Az előző részben a tartalommal kapcsolatos on-page SEO technikákat néztük át. Most jöhetnek a technikai szempontok. 

  • Weboldal sebesség – az oldalad legyen gyors, mobilon is. Ezen az oldalon tesztelheted, milyen gyors az adott oldal a honlapodon.
  • Biztonság – használj https vagy https2 domaint
  • Mobilra optimalizált – legyen reszponzív a tartalom, jól fogyasztható minden eszközön
  • SERP funkciók – optimalizálhatod a tartalmad, hogy a kiemelt SERP funkciók között szerepel (ez már inkább csak nice to have, mint kötelező elem).
Mik azok a SERP funkciók?

Olyan kiemelt keresési eredmények, amik a Google keresőben a szokásos 10 találat felett jelennek meg. Célja, hogy a felhasználó kérdésére közvetlenül a keresőben válaszoljon.

Ilyen például a képek, a Google shopping, a receptleírások, fogalom meghatározások és így tovább. Itt olvashatsz róla bővebben.

2. Nagyszerű tartalom

A tartalom és a SEO kéz a kézben járnak. Az egyik nem ér semmit a másik nélkül.

(Legalábbis ha organikus forgalomra vágysz.)

Vagyis ütős, de tényleg bitangjó tartalom kell, hogy az első oldalra kerülj.

Hogyan?

A “10x tartalom” stratégiával.

Csinálj olyan tartalmat, ami 10x jobb, mint a versenytársaké.

Mit jelent ez a gyakorlatban:

  • Jobb minőség – érezzem azt, hogy értéket kaptam.
  • Jobb design – szeressek ránézni a tartalomra.
  • Jobb UX – legyen élmény a tartalom fogyasztása.

10x stratégia

3. Minőségi backlinkek

A backlink az egyik oldalról a másikra mutató link. 

Ha az A oldal hivatkozik a B oldalra, akkor azt mondjuk, hogy a B oldalnak van egy backlinkje az A oldalról.

mi az a backlink

A backlinkek az egyik legfontosabb rangsorolási faktorok. A backlinkek mennyisége és minősége, valamint a rangsorolás között közvetlen összefüggés van.

Ezért fontos, hogy minőségi linkek mutassanak a weboldaladra. 

Oké, de mitől lesz egy link minőségi?

  • Hiteles – minél hitelesebb az oldal annál többet ér egy link
  • Releváns – az oldal tartalma kapcsolódik a tiédhez (vagy akár ugyanaz)
  • Leíró – a horgonyszöveg leíró és releváns, anélkül, hogy spam lenne
  • Egyedi – jobb 1 link 10 különböző honlapról mint 50 link 1 honlapról

Az oldaladra mutató linkek lehetnek Follow vagy Nofollow linkek.

A Nofollow linkek nem közvetítenek SEO értéket, tehát a helyezésedet nem segítik elő.

(Ettől függetlenül hozhatnak jó sok forgalmat a konyhára, szóval egyáltalán nem haszontalanok).

Vannak alapból Nofollow linkek:

  • kommentekben található linkek
  • linkek olyan oldalakról amiket te szerkeszthetsz (pl Medium, közösségi média, fórumok)

Illetve egy oldal maga is eldöntheti, hogy a rád irányuló linket Follow vagy Nofollow módon használja.

Hogyan szerezhetsz linkeket a weboldaladhoz?

Az ideális világban a minőségi backlinkek megszerzéséhez elég lenne, hogy nagyszerű tartalmat készítesz.

A valóságban sajnos nem ez a helyzet:

Új weboldalként szinte lehetetlen aktív linképítés nélkül minőségi linkeket szerezni.

Ezért a linképítés a SEO fontos része.

Rengeteg linképítési technika és tipp létezik, íme néhány példa:

  • Vendég cikk írás – készíts tartalmakat más, releváns oldalakra.
  • A felhőkarcoló technika – írj egy 10x jobb cikket, keresd meg akik ebben a témában linkelnek hasonló cikkre és kérd meg őket, hogy linkeljenek a tiédre.
  • Törött linkek építése – keress törött linkekkel (nem létező oldalakra mutató) rendelkező weboldalakat, és ajánld fel a te tartalmad az inaktív helyett.
  • Márka említések – keresd meg a márkádról szóló, nem linkelt említéseket (pl. a Google Alerts-el), és kérd meg a weboldalt, hogy linkeljék az oldalad.
  • Közösségi backlinkek (nofollow) – oszd meg tartalmad a közösségi médiában.
  • Fórumok és kérdés-felelek oldalak (nofollow) – egy jól elhelyezett, hozzáadott értéket tartalmazó link egy releváns fórumon sok forgalmat generálhat az idő múlásával.

Hogyan fogj neki a keresőoptimalizálásnak?

Hallottál már Maslow szükséglet hierarchiájáról

A pszichológiai elmélet, egy piramisban mutatja be az emberi szükségleteket, fontosság szerint: a legalapvetőbb emberi szükségletek (mint a levegő, élelem vagy biztonság) vannak a piramis alján. 

Csak ezután jönnek a fejlettebb szükségletek (mint a megbecsülés és a társadalmi hovatartozás). Az elmélet szerint nem lehet kielégíteni a legfelsőbb szinten lévő szükségleteket anélkül, hogy előbb az alapvető szükségletek rendben lennének. 

A megbecsülés nem számít, ha nincs étel.

A MOZ készített egy hasonló elvekre épülő piramist, ahol bemutatják hogyan érdemes nekivágni a keresőoptimalizálásnak.

Így néz ki:

mozlow seo szükséglet piramis

Az ábra valójában azt mutatja meg nagyon jól, hogy mi a fontossági sorrend az egyes SEO elemekben. 

Ha szeretnéd, hogy az oldalad a lehető legjobban szerepeljen a neked fontos kulcsszavakra, ezeket a lépéseket érdemes végig járnod:

1. Indexálhatóság

Ez az első és legfontosabb kérdés: látják és indexálják az oldaladat a keresőrobotok? 

Ha nem, akkor hiába minden más próbálkozás.

Hogyan tesztelheted, hogy látja-e az oldalad a Google?

Írd be a keresőbe a weboldalad URL-jét, így: “site:honlapom.hu”.

indexáltság tesztelése

Ha nincs találat, vagy hiányoznak oldalak, az azt jelenti, hogy ezeket valamiért nem indexálta a Google.

2. Lenyűgöző tartalom

A tartalom minősége a következő lépcső. 

Erről sokat beszéltem.

Középszerű, gyorsan összecsapott tartalommal ma már semmi esélyed. 

Csinálj tartalmat ami:

  • Kielégíti a keresési szándékot
  • Értéket ad
  • Jobb, mint a versenytársadé (10x tartalom stratégia)

3. Kulcsszó optimalizálás

Keresd meg a

  • vállalkozásodhoz kapcsolódó
  • nagy volumenű
  • kis versenyű 

kulcsszavakat, és optimalizáld rá a tartalmadat.

4. Elsőrangú felhasználói élmény

Legyen élmény olvasni a cikked.

Legyen öröm nézni a videód.

Mobilon is.

És ne kelljen perceket várni, hogy betöltsön az oldal (igazából már másodperceket se…ha már úgy érzed vársz, az nem jó.)

5. Megosztásra érdemes tartalom

Minél jobb a tartalom, annál többen osztják meg.

Ha sokan megosztják, 

  1. több emberhez jut el a tartalom,
  2. a Google értékesnek és hitelesnek látja,

vagyis előre sorolja a találatok között.

Tehát:

Büszkén osztod meg a tartalmad? 

És mások? 

Érdemes másoknak linkelni rá vagy idézni belőle?

6. Cím, URL, meta leírás

Minél többen kattintanak a te tartalmadra a találati listában, annál jobb lesz a helyezésed.

A kattintást pedig a meggyőző címmel és meta leírással ösztönözheted.

7. SERP funkciók

Optimalizáld a tartalmaid, hogy azok megjelenjenek a különböző SERP funkció formátumokban.

Így még nagyobb eséllyel tűnhetsz ki a találati listából.

(Ez már nagyon a csúcs, ahogy az ábrából is látod. Ha nem foglalkozol ezzel, akkor is simán lehetsz az első helyen.)

Hogyan kerülhetsz az első oldalra a cikkeddel? 

Eddig általánosan beszéltem a keresőoptimalizálásról.

Ebben a részben kifejezetten az írott tartalom, azon belül is a cikkek SEO-zásáról ejtenék néhány szót.

Az elmúlt másfél évben sikerült elég sok első oldalas cikket írnom.

Ha pontos akarok lenni, akkor a cikkeim 63%-a az első oldalon jelenik meg, a célzott fő kulcsszavaimra.

A tanultak alapján összeraktam egy egyszerű, de hatékony rendszert:

Ahhoz, hogy a cikked a Google első oldalára jusson 4 dologra kell figyelned. Mind a 4 egyformán fontos, ha egy is félrecsúszik irány a második oldal.

1. A téma – Miről és mit is kéne írnod? 

Mert a hibás téma rossz olvasókat vagy senkit nem hoz majd a weboldaladra.

A jó cikk téma az alapja mindennek. Itt nagyon csúnyán mellé lehet fogni. Ha a témádra nem keresnek vége. Ha keresnek de nem azt, amit te írtál vége.

A siker a kulcsszó, keresési szándék és a formátum pontos összehangolásán múlik.

2. A szöveg – Hogyan írj könnyen, érdekes cikket? 

Mert a szövegírás a megfelelő formulákkal és technikákkal tanulható.

“Monica, nincs arra szó…te nem…nincs arra szó…hát ez nem lehet ennyire nehéz!” Érezted már úgy magad írás előtt, mint Chandler a fogadalma megírásakor?

Megsúgom, én igen. De az évek során kitapasztaltam azokat a technikákat, amikkel nemcsak könnyedén átlendülök ezeken a pillanatokon, de gyorsabban írok szórakoztató cikkeket.

Néhány egyszerű eszközzel te is írhatsz lebilincselő szöveget.

3. A SEO: Hogyan optimalizáld a cikket a keresőnek?

Mert a SEO nem egy ijesztő feketelyuk, ha követed az alapvető szabályokat.

A SEO olyan, mint egy idegen nyelv, amivel a keresőrobotokkal beszélgetsz. Hiába a tökéletes téma és az izgalmas szöveg, ha a keresőrobotok nem értik mit mondasz, nem jutsz el a találati lista elejére. Nem atomfizika, de könnyű elrontani.

4. A design: Miért alap a pazar design?

Mert lehet akármilyen izgalmas a cikked, ha rossz ránézni nem olvassák el.

Az egyedi képek nemcsak hitelességed, de helyezésed is növelhetik.

A jó design fel sem tűnik, a rossz grafika ezzel szemben sikítva hívja fel magára a figyelmet és röhejessé teszi az oldalad. 

Márpedig ma már akkor is könnyen csinálhatsz fullos grafikát, ha nem vagy grafikus.

SEO tiltólista

Vannak csábító, de tiltott SEO technikák. 

A Black Hat technikák.

Csábító, mert könnyen, gyors eredményt hoznak.

Tiltott, mert a Google keményen bünteti ezeket.

Én azt tanácsolom maradj távol ezektől:

1. Linkek vásárlása, manipulálása

Ide tartozik minden olyan linkszerző technika, amikor egy linket nem organikusan szereztél:

  • A fizetett (szponzorált) linkek, amelyek nem tartalmaznak rel=”nofollow” vagy rel=”sponsored” attribútumot.
  • Túlzott linkcserék
  • Linkfarmok használata
  • Blog komment spam
  • Fórum spam
  • Nagyszabású cikkmarketing vagy vendégküldő kampányok
  • Automatizált linképítés
  • Spammelő könyvtárak, könyvjelző oldalak és web 2.0 tulajdonságok
  • Az egész webhelyre kiterjedő lábléc vagy oldalsáv linkek

2. Automatikusan generált/duplikált tartalom

Egy gyakori Black Hat technika az automatikus tartalom generálás, nagyszámú kulcsszóra.

Más tartalmak másolása és plagizálás legalább ilyen rossz irány.

3. Rejtett szöveg

A rejtett szöveg a háttérrel azonos színű szöveg, ami a képernyőn kívül vagy egy kép mögött helyezkedik el.

Általában kulcsszavakkal pakolják így tele az oldalt, mindenféle érték nélkül.

4. Cloaking (rejtőzködés)

Ilyenkor egy oldal különböző tartalmat mutat a keresőmotornak és a felhasználóknak. 

Ez egy egyértelmű kísérlet arra, hogy egy oldalt a keresőmotorok számára létrehozott tartalom alapján rangsoroljanak, miközben a felhasználókat máshová (vagy valami másra) irányítják.

5. Kulcsszó halmozás

Régen még működött az a technika, ha egy tartalmat teletömtél a fő kulcsszavaddal. 

Ma már szerencsére ez kevés, ráadásul a Google is bünteti.

Csak annyiszor használd a kulcsszavad egy tartalomban, amennyiszer természetesen is előfordulna.

A Google kiadott egy listát az összes kerülendő technikáról, érdemes átnézni a Webmester Útmutatóban.

Gyakori SEO kérdések

Milyen gyorsan rangsorolja a Google az oldalam?

Természetesen attól függ:

Mennyire új az oldalad?

Milyen jó a tartalmad?

Mekkora a verseny a választott kulcsszóra?

Ha számot kell mondanom, akkor valahol hat hónap és egy év között, egy teljesen új oldal esetében. 

Ha már erősebb a weboldalad, akkor 1-3 hónap is elég lehet, hogy az új tartalmad bekerüljön a rangsorba.

Nekem például már előfordult, hogy a publikálás után 2-3 héttel már az első oldalon rangsorolt egy cikkem.

Melyik a legjobb SEO eszköz?

Elég sok SEO eszköz van a piacon.

A legismertebbek talán a SEMRush és az Ahrefs. 

Én személy szerint az Ubersuggestet használom, mert ár-érték arányban ez a legjobb. Plusz ezt a legkönnyebb megtanulni és használni.

Emellett mindenképp kösd be és használd a Google Search Console-t, ami teljesen ingyenes. 

Felvegyek egy SEO szakértőt?

Attól függ. 

Mint ahogy a cikkben is írtam, vállalkozóként simán tudsz jó eredményeket elérni, ha követed az alapszabályokat.

Persze egy SEO szakemberrel időt és esetleges hibákat spórolhatsz meg.

Én azt mondom, ha a marketing költségvetésed kevesebb, mint havi százezer forint, akkor érdemes a csináldmagad opciót választani. Minden „szakértő”, aki havi néhány tízezer forintnál kevesebbet kér, kockázatos befektetésnek számít. Lehet, hogy többet árt a weboldaladnak, mint használ.

Hogyan fogjak hozzá a keresőoptimalizáláshoz?

Erről bővebben írtam a cikkben, ebben a bekezdésben.

Miért csökkent az organikus forgalmam?

A csökkenésnek több oka is lehet:

  • Nem volt friss tartalom egy ideje az oldaladon
  • Kijött egy új Google algoritmus, ami negatívan hatott a helyezéseidre
  • Valamiért nem látják a keresőrobotok a weboldalad
  • Túl lassú az oldalad
  • Backlinkeket vesztettél

Ebben a cikkben bővebben olvashatsz a témáról.

Hogyan büntet a Google?

Kétféle büntetés létezik:

  • Kézi műveleti büntetések – ilyenkor hús-vér emberek bírálják el az oldalad.
  • Algoritmikus büntetések (kiigazítások) – egy szoftver vizsgálja az oldalad

A büntetés általában helyezésed romlása vagy teljes tiltás a találati listából.

Ha ilyen helyzetben találnád magad ezt az útmutatót ajánlom.

Melyiket csináljam inkább: SEO, PPC vagy mindkettő?

Mindig felmerül a kérdés, hogy egy vállalkozásnak a SEO-ba, a PPC-be vagy mindkettőbe érdemes-e befektetnie.

Ideális esetben mindkettőbe érdemes.

A SEO hosszú távon, a PPC rövid távon segít elérni a potenciális vevőket.

Én személy szerint sokáig nem csináltam semmilyen PPC tevékenységet és csak SEO-val is szépen haladtam előre.

Szóval ha nem hajt a tatár, hogy azonnal új vevőket szerezz akkor elég csak a SEO. Ha szeretnéd, ha gyorsabban nőne a forgalmad és bevételed, akkor érdemes kombinálni a kettőt.

Én személy szerint csak PPC-re nem hagyatkoznék.

Honnan tudom elég gyors-e a weboldalam?

A Google a PageSpeed mérőszámmal méri a weboldalak sebességét, ami egy ideje már rangsorolási szempont is.

A PageSpeed pontszámod a Google PageSpeed Insights eszközzel mérheted.

Hüvelykujj szabály, hogy a 80 fölötti pontszám már jó. 90 fölé menni sokszor nagyon nehéz és időigényes, azt az időt inkább fordítsd salesre.

Azt azért érdemes megjegyezni, hogy nem kell kétségbe esni ha 80 alatti a pontszámod. A Google sokszor olyan adatokat is figyelembe vesz, ami a felhasználók számára nem érzékelhető.

Szóval, amíg a  felhasználóknak elég gyors az oldalad, nincs nagy baj. 

Ezt jegyezd meg

Ha csak két dolgot jegyzel meg az egész kisokosból, akkor ezek legyenek azok:

1. A tartalom és a keresési szándék kielégítése mindenek felett áll. Csinálj értékes, egyedi tartalmat, ami valódi vásárlói kérdésekre válaszol.

2. Kerüld el a sötét oldalt és maradj távol a tiltott technikáktól. Hidd el nem éri meg kockáztatni.

 

Ha hasznosnak találtad a cikket és szerinted segíthet a marketing kusza világában eligazodni, oszd meg, kérlek barátaiddal, ismerőseiddel. 

Érdekelhet még:

marketing stratégia
Marketing stratégia összeállítása lépésről lépésre + letölthető minta

A megfelelő marketing stratégia elengedhetetlen része minden vállalkozás életének. A cikkből megtudod, hogyan állíts össze egy jó és gyakorlati stratégiát.

célcsoport
Célcsoport meghatározása, szegmentálása és példák

A megfelelő célcsoport meghatározása elengedhetetlen része a hatékony online marketingnek. Tanuld meg azonosítani és szegmentálni a célcsoportodat.

tartalommarketing
Tartalommarketing hatékonyan: Így tűnj ki a tömegből

Ebben az útmutatóban mindent megtalálsz, ami a tartalommarketinged elindításához, felturbózásához és a tartalommal történő ügyfélszerzéshez kell.

Send this to a friend