CTR gyorstalpaló: jelentése, képlete + 4 CTR növelő tipp

Szerző:

A CTR egy sokak által ismert mérőszám a marketingben. Ebben a cikkben kiderül mit is jelent a CTR különböző csatornákon és hogyan lehet javítani rajta.

Mi az a CTR azaz átkattintási arány?

A CTR a click-through-rate, vagyis az átkattintási arány rövidítése. 

Lényegében azt mutatja meg, hogy hányan kattintottak egy adott linkre vagy gombra azok közül, akik látták azt.

Hogyan számold ki a CTR-t?

A CTR képlete alapvetően egyszerű:

CTR = (átkattintások / megjelenések) x 100

Például, ha 100 ember látta a landing oldalad, és 5 ember kattint a vásárlás gombra, akkor a vásárlási gomb CTR-je 5%.

A CTR-t a marketing több területén is lehet értelmezni:

A weboldalon

A weboldalon bármilyen linked vagy gombod átkattintási arányát mérheted. 

Itt a képlet így néz ki:

CTR = (átkattintások / oldalt látogatók száma) x 100

A landing oldalaknál és sales oldalaknál az átkattintási arány mérése kifejezetten fontos. A sales oldalak esetében például, ha egy magas CTR mellé alacsony vásárlás azaz konverzió jut, akkor valószínűleg gond van a vásárlási folyamattal.

Keresőoptimalizálásban

A SEO-ban is megvan a helye a CTR mérésének, mégpedig a keresőből történő átkattintásoknál. 

CTR = (átkattintások / keresőben megjelenések ) x 100

Ez a szám mutatja meg, hogy az adott cikked mennyire vonzó a találati listában, mennyire hívja fel a figyelmet, vagy szükség van-e további optimalizálásra.

Ezt a mérőszámot a Google Search Console-ban tudod megnézni:

1 – Teljesítmény – keresési találatok

2 – Átlagos CTR-t pipáld ki

3 – Már látod is a kulcsszóhoz tartozó CTR-t

SEO CTR a search console-ban

Email marketingben

A CTR az email marketingben eléggé ismert mérőszám. 

A képlete:

CTR = (átkattintások / megnyitások száma ) x 100

Az email esetében a CTR azt mutatja meg, hogy az emailed szövege mennyire volt meggyőző.

Megjegyzés: a legtöbb email szoftver a kiküldött emailek számával osztja az átkattintásokat, így a mérőszám, amit az email riportokban látsz általában alacsonyabb, mintha ezzel a képlettel számolnál. Én személy szerint a megnyitások számát preferálom, mint renferenciaszám, hiszen gondolj bele, az aki meg sem nyitotta az emailed nem releváns abból a szempontból, hogy mennyire volt sikeres az email szöveged.

Egyébként az email marketingben mért megnyitási ráta is egy CTR, csak ebben az esetben a képlet:

CTR (megnyitási ráta) = (email megnyitások száma / kiküldött emailek száma ) x 100

Hirdetéseknél

A PPC (azaz, pay-per-click) kampányok esetén szokták talán a leggyakrabban emlegetni a CTR-t.

Itt a képlet a következő:

CTR = (hirdetésre kattintások / megjelenések ) x 100

A CTR-re a hirdetések esetében több faktor is hat. A CTR alakulását befolyásolja, hogy mennyire volt a jó a célzás (legyen szó célközönségről vagy kulcsszavakról), mennyire volt meggyőző maga a hirdetés, vagy éppen mekkora az aktuális verseny a hirdetési piacon.

Miért fontos a CTR?

Mutatja milyen sikeres a marketinged

Egyszerűen fogalmazva, a CTR a marketing kampányok sikerének egyik árulkodó jele. 

Azzal, hogy figyeled, hányan kattintanak végül a hirdetésre, cikkedre vagy linkedre az adott csatornán visszajelzést kapsz a szöveg, képek vagy maga az üzenet minőségéről és hatékonyságáról. 

Mutatja hol javíts a jobb konverzióért

Az átkattintási arány javítása az egyik leggyorsabb módja a konverziók növelésének és végső soron a több vásárlás generálásának. 

Gondolj csak bele, ha van egy marketing rendszered, ahol az első lépésben javítasz egy blogbejegyzésed CTR-jén, akkor az közvetetten a vásárlások számát is növeli majd a folyamatok végén.

Vagy, ha növeled az email automatizmusod CTR-jét, akkor a több landing oldal látogatóból több vásárlás is lesz.

De ugyanígy, ha több eltérő szövegű CTA gombot használsz egy landing oldalon, a gombok CTR-je megmutatja melyik gomb szöveg a leghatékonyabb, amit aztán újra felhasználhatsz más oldalakon.

Milyen a jó CTR?

A CTR iparáganként, országonként és marketing csatornánként nagyon eltérő. 

Hogy megtudd neked mi a jó CTR az első lépés, hogy elkezded mérni. 

Én személy szerint magamhoz szeretem mérni magam, hiszen a vállalkozásom, ahogy a tiéd is egyedi. Plusz nem is biztos, hogy üzletileg vagy akár lelkileg jó más vállalkozásokhoz mérni magad olyanokhoz, akik már régebb óta, teljesen más technikákkal értékesítenek vagy más erőforrásokkal rendelkeznek hozzád képest.

Persze érdemes megnézni az iparági átlagokat is, csak hogy az elején legyen valamilyen elképzelésed, hogy mi lehet a cél.

Itt összegyűjtöttem a 2022-es iparági átlagokat a különböző marketing csatornákra:

SEO 2022-es CTR iparági átlagok

Email marketing 2022-es CTR iparági átlagok

Keresőhirdetések 2022-es CTR iparági átlagok

Közösségi hirdetések 2022-es CTR iparági átlaga

Miért alacsony a CTR?

Az alacsony CTR több mindet jelezhet.

Ha általánosan beszélünk, akkor többek között ok lehet hogy:

  • nem az ideális célcsoportot célzod,
  • nem elég meggyőzően beszéled a nyelvüket ahhoz, hogy rávedd őket a kattintásra,
  • nem érthető vagy nem elég meggyőző az ajánlatod a célcsoport számára.

Alacsony weboldal/landing oldal CTR okai

  • nem érthető az ajánlatod
  • nem elég meggyőző a weboldalad szövege
  • nem elég feltűnő a linked/gombod
  • nem elég meggyőző a gomb szövege
  • a látogató bizonytalan mi fog történni, ha linkre kattint
  • nem működik a link
  • lassú az oldalad

Alacsony keresőoptimalizálás CTR okai

  • nem találtad el a keresési szándékot
  • nem szerepelsz elég jó pozícióban a cikkeddel
  • nem elég meggyőző a címed
  • nem elég meggyőző a meta leírásod

Alacsony email CTR okai

  • nem elég meggyőző az emailed szövege
  • rossz minőségű az email listád, nem a célközönséged van feliratkozva
  • nincs tisztán tartva az email listád, sok az inaktív feliratkozó

Alacsony hirdetés CTR okai

  • nem jó a hirdetésed célzása
  • nem elég meggyőző a szöveg a hirdetésekben
  • nem passzol a célközönség/üzenet
  • túl alacsony a hirdetési költségvetésed

4 tipp a CTR javításához

A CTR-t sokféleképpen lehet javítani, attól függően, hogy hol szeretnéd javítani azt. Mivel az előző pontban elég sok okot felsoroltam az alacsony CTA-ra most inkább az alapokra helyezném a hangsúlyt. Mert ha az alapok nincsenek rendben, a mikro optimalizálások sem fognak működni.

Sokszor viszont az alapoknál érdemes kezdeni a keresgélést.

1. Beszélj az ideális vevőd nyelvén

A marketingben, függetlenül attól, hogy milyen taktikát akarsz alkalmazni, milyen hirdetést vagy kampányt akarsz lefuttatni, van valami, amit első  lépésben feltétlenül meg kell tenned: meg kell ismerned a közönségedet. Ugyanez igaz, ha javítani akarod a CTR-edet.

Legyen szó hirdetésekről vagy emailekről, minél inkább rátapintasz a célközönséged problémáira, annál jobbak lesznek a kattintási eredményeid.

2. Írj meggyőzőbb szöveget

Szintén a célcsoport ismerete kell hozzá:

  • A tartalmaidban és a hirdetéseidben fókuszálj az értékre, amit a vevő kap, ne pedig a terméktulajdonságokra. 
  • Használj olyan kifejezéseket, amiket a célcsoport is használ.
  • Próbálj meg az érzelmekre hatni, hiszen emberek vagyunk nem robotok.

3. Legyen egyértelmű mi történik a kattintás után

Ha a potenciális vevő nem tudja mi fog történni a kattintás után, nem is fog kattintani. Ez ilyen egyszerű.

Derüljön ki egyértelműen a szövegből vagy a grafikából, hogy mi is történik, ha rákattintok a linkre vagy a hirdetésre.

4. A/B tesztelj

Tesztelj több verziót ahol csak lehetőséged van rá:

  • tesztelj több email tárgy szöveget
  • csinálj több hirdetésverziót
  • futtass A/B tesztet a weboldaladon pl. Google Optimize-al

Pro tipp: Használj UTM paraméterezést a linkjeidben, hogy pontosan le tudd követni honnan érkezik a forgalom és milyen CTR-t hoznak akár az egyes gombok vagy hirdetéselemek.

4. Legyen egy vonzó és érthető ajánlatod

A másik nagyon fontos alaplépés, hogy maga az ajánlatod legyen érthető a célközönség számára, és elég vonzó ahhoz hogy költsenek rá.

Ugyanis a magas CTR önmagában még mit sem ér, ha nem jár kéz a kézben a konverzióval…

Magas CTR-rel is lehet kevés eladásod

Az átkattintás és a konverzió nem ugyanaz: a CTR a kattintók százalékos arányát mutatja meg, de nem a konverzió (pl. vásárlás) teljes számát. 

Más szóval, egy marketing aktivitásnak lehet magas az átkattintási aránya, de nagyon alacsony a konverziós aránya, így magas lesz az egy konverzióra jutó költséged (CPC). Magyarul, drágább lesz megszerezned egy vevőt.

Hogyan biztosíthatod, hogy a kattintó emberek folytassák a vásárlói útjukat a konverzióig?

Az ideális vásárlóidra összpontosítasz.

Az ideális ügyfelek azok, akik a legnagyobb értéket kapják a vállalkozásodtól, akiknek a legjobban ki tudod szolgálni az igényeiket. Ők azok akik újra és újra visszatérnek, ők hozzák a profitod legnagyobb százalékát. 

Így természetesen őket szeretnéd megcélozni a hirdetéseiddel, tartalmaiddal és minden marketing tevékenységeddel.

Ehhez ugye kell hogy legyen egy ideális vevőd, ismerned kell a problémáit, vágyait kifogásait és tudnod kell, hogy győzheted meg őket, hogy adott csatornán a vásárlói útvonal különböző pontjain kattintsanak.

Ezek alapján már létrehozhatsz egy buyer personát, ami választ ad a következő kérdésekre:

  • Kik a vásárlóid?
  • Mi a fő céljuk?
  • Milyen problémáikra és hogyan nyújtasz megoldást?
  • Mi akadályozza őket abban, hogy lépjenek?

A kérdések megválaszolásában több eszköz is a segítségedre lehet:

  • Email listára kiküldött kérdőívek
  • Célcsoport interjúk
  • Weboldalon elhelyezett pop-up kérdőívek
  • Email automatizmusban feltett kérdések
  • Közösségi média szavazások

Ha tudod, hogy kik az ügyfeleid, mit akarnak, és mi akadályozza őket abban, hogy ezt megkapják, akkor olyan marketing kampányokat készíthetsz, amik bevonzzák az ideális vevőt, és meggyőzik őket a vásárlásról.

Ezt vidd haza magaddal

Ha csak néhány dolgot jegyzel meg, akkor azok ezek legyenek:

1. A CTR-t mindig marketing csatorna specifikusan érdemes számolni

2. A magas CTR önmagában kevés, ha alacsony konverzióval párosul

3. A CTR-t a leghatékonyabban az ideális vevőd megtalálásával és megismerésével növelheted

Ha hasznosnak találtad a cikket és szerinted segíthet a marketing kusza világában eligazodni, oszd meg, kérlek barátaiddal, ismerőseiddel. 

Kapcsolódó cikkek:

marketing mix
Marketing Mix Gyorstalpaló: 4P, 7P és használatuk

A marketing mix az egyik legismertebb marketing fogalom. De mi is valójában a marketing mix és hogyan használható a mindennapi marketing stratégiában?

marketing stratégia
Marketing stratégia összeállítása lépésről lépésre + letölthető minta

A megfelelő marketing stratégia elengedhetetlen része minden vállalkozás életének. A cikkből megtudod, hogyan állíts össze egy jó és gyakorlati stratégiát.

céges weboldalak
A céges weboldalak 12 legfontosabb eleme

A profi céges weboldal ma már szinte elvárás minden vállalkozás számára. Ebben a cikkben megosztunk 12 tippet, hogy mitől lesz igazán ütős a céges weboldalunk.

Send this to a friend