Blog, podcast vagy Youtube: Melyik a jobb ügyfélszerző tartalom csatorna?

Szerző:

Tartalommarketingbe és tartalomgyártásba vágnál, fogalmad sincs, hogy blogot, podcastet vagy Youtube csatornát indíts? Ebben a cikkben kivesézem mind a hármat, hogy a mire a végére érsz magabiztosan tudj csatornát választani.

Erről lesz szó a cikkben:

  • Külön-külön megnézzük mind a három csatorna előnyeit és hátrányait.
  • Egy szempontrendszer szerint megpróbálom a lehető legobjektívebben összehasonlítani ezeket a csatornákat.
  • A végén pedig azt is elmondom, hogy mit kell figyelembe venni, mi az a négy dolog, amit figyelembe kell venned, amikor kiválasztod a fő tartalomcsatornádat.

Szóval vágjunk is bele.

Blogolás

A bloglás fogalma

A blogolás talán a legrégebbi tartalommarketing forma. Ugye itt lényegében arról van szó, hogy a weboldalad részeként csinálsz egy blogot, ahol különböző releváns üzleti témákban cikkeket írsz a közönséget számára.

A blogolás előnyei

Könnyű elkezdeni

Ugye ha a blogolás előnyeit nézzük, az alapvetően az egyik legfontosabb az, hogy nagyon-nagyon könnyű elkezdeni. Itt a legkisebb a belépési korlát. Lényegében egy szövegszerkesztő, egy képszerkesztő és egy helyesírás ellenőrző kell és már kezdhetsz is írni.

Legolcsóbb csatorna

Pont emiatt nagyon olcsó tartalomgyártási forma, mert az idődön és íráson kívül nagyon nincs szükséged másra. Nem kell szuper drága kamerára, vagy mikrofonra, vagy bármilyen világításra befektetni.

Nagy organikus forgalmat generál

A blogban van a legnagyobb organikus forgalom potenciál.

Mit értek ez alatt?

Hogy a blogolás, podcast és a Youtube között szerintem ma Magyarországon a bloggal lehet a leggyorsabban a legtöbb organikus, azaz ingyen forgalmat hozni a weboldaladra.

Miért?

Mert az embereknek a 90%-a még a mai napig a Google-ben keres minden kérdésére választ. Emiatt sokkal nagyobb esélyed van egy cikkel szerepelni egy adott kérdésre, mintha mondjuk egy podcast epizódot csinálsz, vagy egy Youtube videót készítesz.

Persze ez célközönségtől is függ.

Értelemszerűen mondjuk egy fodrász, egy fonástechnikát bemutató videóval jobban fog szerepelni egy keresésre.

De erre majd a végén részletesen kitérek.

Ugyanis ezek azok a szempontok, amiket figyelembe kell venned akkor, amikor csatornát választasz.

Multimédiát használhatsz benne

Nagy előnye a blognak, hogy több tartalom típust is egybe tudsz gyúrni. Vagyis egy cikkben, bár alapvetően a szöveg dominál, tudsz beletenni képet, hanganyagot és videót is.

Emiatt sokkal erőteljesebb tartalom, mint mondjuk önmagában egy csak hang podcast, vagy egy sima videó.

Ráadásul nagyon sokan még a mai napig nem szeretnek például videóból tanulni, vagy nincs idejük egy videót végigpörgetni, míg mondjuk egy cikket nagyobb valószínűséggel pörgetnek végig, megkeresik benne a nekik fontos infót, és akár el is mentik, hogy később visszatérhessenek hozzá.

A tartalom a saját oldaladon van

Ez a legfontosabb előny az összes közül, nem is értem miért nem ezzel kezdtem.

A blog az a saját tulajdonú platformodon van.

Vagyis te kontrollálod a tartalmat, tiéd a tulajdonjog, akkor módosítod, frissíted, törlöd amikor akarod.

Persze egy podcast epizódot vagy egy videót is bármikor törölhetsz. Viszont a videó például már nem a te platformodon lesz és a Youtube bármikor dönthet úgy, hogy letiltja egy videódat, mert jogdíjas zenét használtál benne vagy mert valamilyen szabályukat sérted.

🔥 Külső platformokon mindig megvan annak a kockázata, hogy a tartalmad törlődik, eltűnik vagy korlátozva lesz. Ezzel szemben a saját blogodon lényegében azt teszel ki, amit akarsz és az addig van fent, amíg te onnan le nem veszed.

Persze a Google is le tudja tiltani a tartalmad, de csak a találati listából.

(Ehhez pedig elég komoly szabálysértéseket kell elkövetned).

Viszont még ebben az esetben is a tartalmad fent lesz a weboldalon, amit aztán hirdetéssel könnyen eljuttathatsz a közönségedhez.

A cikket a legkönnyebb újrahasznosítani

A cikkeket nagyon könnyű más formátumra alakítani.

Egy szöveges blogbejegyzésből sokszor könnyebb videót vagy podcastet készíteni, vagy akár kisebb videókat gyártani, mint fordítva.

Márpedig a tartalom többszörözéssel konkrétan 10x hatékonyabban tudsz minőségi tartalmat készíteni. A cikkek pedig remek alapot adnak ehhez.

Úgyhogy kiinduló alapnak én a blogot szoktam preferálni, hogyha egy adott témából többféle formátumú tartalmat akarok csinálni.

Persze ez kicsit egyéni preferencián is műlik, hiszen ha ügyesebben bánsz a videóval, akkor lehet, hogy neked könnyebb új tartalmakat készíteni belőle.

Nagyobb közönséget érsz el

🔥 Az emberek 60%-a vásárlás előtt általában elolvas valamilyen releváns blogposztot a vásárolt szolgáltatással, termékkel kapcsolatban.

Ez is azt mutatja, hogy az emberekben nagyon-nagyon erősen él az a szokás, hogy utánajárjanak a szolgáltatásnak a vásárlás.

Én is azt tapasztalom, hogy itthon a legtöbben a Google-ben keresnek szolgáltatásokat, általában valamilyen általánosabb kulcsszóval. Tehát a blogok még mindig nagyon nagy előnyt élveznek, főleg itthon, magyar nyelven.

Könnyebb örökzöld tartalmakat készíteni

Következő nagy előny, hogy a blogon sokkal könnyebb örökzöld tartalmat csinálni, mint a másik két csatornán.

🔥 Mi az örökzöld tartalom? Az örökzöld tartalom az egy olyan nagyobb volumenű tartalom, ami általában részletesebb, mélyebbre megy, sokkal örökérvényűbb, mint mondjuk az aktualitásokkal foglalkozó tartalom. És pont emiatt hosszú-hosszú évekig tud neked forgalmat hozni, akár olyan kulcsszavakra is, amikre nagyon sokan keresnek.

Ajánlott olvasmány: Cornerstone (sarokkő) tartalom készítési tippek + példákkal

Miért jó ez?

Ugye ezek az örökzöld vagy cornerstone tartalmakat a tartalom királyainak is nevezik. Azért nagyon király ez a tartalom típus, mert igazából egyszer kell megírnod, és mondjuk félévente, évente frissítened, hogy biztosan aktuális legyen, és onnantól kezdve havi szinten több száz, vagy akár ezer embert is tudnak a weboldaladra hozni.

Egy podcast vagy egy videó esetében azért azt nagyon-nagyon nehéz elérni. Főleg magyar nyelven.

A blogod monetizálhatod

Affiliate marketinggel viszonylag könnyen monetizálhatod a blogodat.

Persze ha ügyfélszerzés a cél (és mi most arról beszélgetünk), akkor az affiliate marketing nem az első számú fókuszod lesz.

Viszont tudsz extra pénzt keresni a blogoddal, ha üzletileg releváns, megbízható termékeket és szolgáltatásokat ajánlasz a cikkeidben.

Használhatsz AI segítséget a tartalomgyártásban

Jelenleg a mesterséges intelligenciával főleg a szövegírást tudod meggyorsítani.

Ez mindenképp egy előny, viszont az is nagyon fontos, hogy óvatosan kell vele bánni.

Az AI nagyon jó eszköz arra, hogy ötletet adjon, hogy segítsen, ha írói blokkod van, hogy tartalmilag egy kicsit előre mozdítson.

De kevés olyan szoftvert láttam, ami magyar nyelven jól tudna írni. Angolul már más a helyzet, de magyar nyelven nem írnak még szépen. Nagyon magyartalanul fogalmaznak és robotszerűen írnak.

És ami a legrosszabb, hogy felismerhetően írnak. Mivel a blogoddal és mindenféle tartalommal, amit gyártasz, az a célod hogy megmutasd a szakértelmed, egy láthatóan robot által írt cikkel pont a hitelességedet veszted el. Főleg, ha a szövegben pontatlanság vagy hibás tények vannak. Már pedig az AI még hibázik. Nem is keveset.

ChatGPT hibás válasz

Ráadásul így a személyiséged sem fog átjönni, hiszen ott még nem tartunk, hogy egy AI a gondolkodásmódodat is leutánozza.

🔥 Egy teljesen AI által írt cikkel pont azt a két elemet veszíted el a tartalomból, ami miatt lényegében csinálod az egészet: a szakértelmed és az egyediséged.

Úgyhogy ezzel tényleg nagyon-nagyon okosan kell bánni. Szuperül meg tudja gyorsítani a folyamatot, hogyha elakadsz, hogyha ötletet gyűjtesz, de a stílusodat, a személyiségedet ne áldozd be csak azért, hogy két óra alatt egy középszerű cikket összedobj vele.

Blogolás hátrányok

Őszinte leszek, kevés hátrányt tudtam összeszedni.

Valószínűleg azért is, mert a blog közel áll a szívemhez, de két dolgot azért felírtam.

Jól kell tudni írni

Ahhoz, hogy egy igazán élvezhető cikket tudjon írni az ember, ahhoz előbb-utóbb fejleszteni kell az íráskészséget.

Szerintem alapvetően mindenki jól tud írni, csak belénk nevelték az iskolában azt a körmönfont megfogalmazási módszert, amikor olyan szavakat használunk írásban, amit egyébként szóban, életünkben nem mondanánk ki.

Viszont ez könnyen fejleszthető.

Sőt szerintem az összes készség közül, ami a tartalomgyártáshoz kell ez az, ami a legjobban fejleszthető.

Ráadásul az írás az a készség, ami minden tartalomhoz kelleni fog. A podcasthez és videóhoz minimum vázlatot, de akár scriptet is írnod kell. A közösségi média posztokhoz leírást kell írnod. Az emailhez szintén írni kell.

🔥 Szóval, ha bármilyen marketing készséget fejlesztesz, akkor az az írás legyen, mert mindenhol szükséged van rá. Minden üzleti területen, kivétel nélkül.

Úgyhogy ez egy olyan hátrány, amiből igazából előnyt tudsz kovácsolni.

Időigényes

A másik hátrány, hogy az elején több idő megírni egy jó cikket.

Persze ez megint igaz az összes tartalomformára.

Az elején jelentősen több idő lesz jól megírni a cikket, mint amikor már belejössz.

De ez igazából mindennel új dolognál így van.

Amikor legelőször főztél életedben háromszor annyi ideig tartott, mint mondjuk, amikor már évek óta csinálod meg ugyanazt az ételt. Ez teljesen normális, ebbe bele lehet jönni, de igen, az elején idő kell majd hozzá, hogy egy jó cikket össze tudj rakni.

A jó hír az az, hogy ahogy egyre gyorsabb leszel, egyre rutinosabb leszel, és ez az idő lényegében le tud feleződni. Nekem az elején, mikor elkezdtem blogolni két nap volt megírnom egy cikket. Most ha igazán ráfekszek, akkor azt mondom, hogy 4-6 óra alatt meg tudok nulláról tudok publikálni egy hosszabb, 1500 szavas cikket.

Podcast

Most pedig térjünk át a podcastek világába.

A podcast előnyei

Hatékonyabban építi a bizalmat

A podcast egy személyesebb formátum, mint a blog, mert itt már hallják a hangodat, hallanak beszélni, vagyis sokkal jobban átjön a személyiséged mint szövegen keresztül.

A három tartalomformátum közül talán a blogon keresztül a legnehezebb megmutatni a személyiséged. Nem mondanám személytelennek, mert rengeteg mindent lehet érezni abból is, ahogy valaki ír. Hogy milyen szavakat használ, hogyan fogalmaz és mindez mennyire szimpatikus.

De egy podcastben más sokkal jobban meg tudod mutatni ki is vagy, anélkül, hogy különösebben erőlködnöd kellene.

Jól meg tudod ragadni a figyelmet

Nagyon-nagyon sokan hallgatnak vezetés, edzés vagy takarítás közben podcastet. Vagyis míg egy cikk elolvasására dedikált időt kell szánni, addig egy podcastet más tevékenységek mellett is hallgatnak az emberek.

Például én is szoktam futás közben podcastet hallgatni.

Egy érdekes podcasttel könnyebben tudsz az emberek mindennapi életének, a rutinjának részévé válni, mint cikkekkel vagy videókkal. ha pedig a rutinja részévé válsz, akkor sokkal gyorsabban alakul ki érzelmi kapcsolat a kettőtök között.

Jó ugródeszka a videóhoz

Egy podcastet készíteni egyszerűbb, mint egy videót.

Itt a csak hangminőségre kell figyelned (a tartalom mellett), a háttér, a ruhád, a világítás nem számít. Emiatt tökéletes bemelegítő terep lehet a videóhoz, ahhoz, hogy megtanulj beszélni, hogy hogyan artikulálj szépen, hogy egyáltalán miket mondj, és hogy megtanulj improvizálni egy kicsit.

Én személy szerint, nem szeretem az előre megírt videókat, mert szerintem pont a személyesség veszik el belőle. Úgyhogy szerintem a podcast azért egy jó terep arra, hogy gyakorolj mondjuk a videó előtt.

Könnyen többszörözhető

A podcastet is fel tudod használni más platformokon.

Például, ha videó podcastet csinálsz, akkor részleteket kivágva rövid Reel-eket vagy facebook videókat csinálhatsz. De videó nélkül is ugyanúgy újra tudod használni a podcast rövid részleteit egy egyszerű animált hangsávos videóval.

Jól monetizálható

A podcast reklámblokkokkal és szponzorokkal viszonylag könnyen monetizálható egy bizonyos hallgatottság felett.

Ez akár egy extra bevételi láb is lehet a vállalkozásodban. Persze ezt is csak az ésszerűség, relevancia és a jóérzés határán belül, hiszen senki nem fog szívesen hallgatni egy reklámokkal teletűzdelt podcast adást.

Podcast hátrányok

Be kell fektetnek eszközökbe

A jó podcastnek alapja a minőségi hang.

Ezért legalább egy jó mikrofonba érdemes befektetned.

Persze az elején amikor még csak próbálkozol meg lehet oldani simán telefonnal és hangjegyzettel is a dolgot, de hosszú távon kell egy jó mikrofon. Főleg ha szeretnél meginterjúvolni vendégeket.

Szépen kell beszélni

Kevesebb lehangoló dolog van, mint egy podcast ami a beszédstílus vagy a rengetek töltelékszó miatt hallgathatatlan.

Mivel csak a hangodat hallják, minden beszédhiba, minden zavaró dolog sokkal erősebben érvényesül, mint hogyha mondjuk egy videót nézne valaki, mert akkor egy csomó minden másra is figyel az agyad. Ezzel szemben amíg csak egy hangot hallasz, az összes töltelékszó, öööö-zés sokkal erőteljesebben jelentkezik.

Tehát a podcastnál a jó hangminőség, a szép beszédkészség, az élvezhető előadásmód mind nagyon-nagyon fontos elem.

Kötöttebb lehet a tartalomgyártás

A podcast típusától függően, az epizódok felvétele sok szervezést kívánhat.

Ha interjú típusú podcastet szeretnél, vagy van egy társad akivel közösen csináljátok, akkor a felvételek időpontját mindig össze kell egyeztetni. Ez komoly előre tervezést és elköteleződést igényel, ugyanis ha csúszás van, akkor a konzisztens posztolás bánhatja.

Ha interjúkban gondolkozol, akkor ott meg kell keresni a vendéget, le kell szervezni, időpontot kell találni és jóvá kell hagyatni az epizódot.

Így a szervezéssel sok idő elmehet.

Ráadásul, hogyha interjú jellegű podcastet csinálsz, akkor kérdésekkel kell készülni, vezetni kell a beszélgetést. Ez megint egy másik készség, hogy műsorvezető illetve riporter legyél.

Persze, ha egy olyan stílusú podcastet csinálsz, mint én, ahol lényegében te beszélsz csak, az egy viszonylag egyszerűbb történet, sokkal szervezhetőbb, sokkal jobban ütemezhetőek a felvételek.

Több utómunka és technikai tudás

Ismét formátumtól függ, de egy podcasttel több lehet az utómunja, főleg ha meg kell vágni a hanganyagot. A blogposztot is kell szerkeszteni, de ott lényegében csak el kell olvasnod a cikkedet, és javítanod kell a szöveget, ahol valami hiányzik, vagy valami nem jól van megfogalmazva.

Ez az én tapasztalatom szerint lényegesen kevesebb energiabefektetés, mint mondjuk megtanulni használni egy hangvágó eszközt, zenét keresni, beilleszteni, vagy a vágásokat jól megcsinálni. Ehhez már több technikai tudás kell, mint egy cikkhez.

Persze ezt simán ki lehet szervezni, de akkor ez már jelentősen dob a tartalomgyártás költségein.

Nem a saját platformodon van

A podcasteket hosztolnod kell valahol valamilyen podcast hosting szolgáltatónál. Csak így tudod megosztani a különböző podcast platformokra, a Spotify-ra, Apple Podcast-re, Google Podcast-re.

Így viszont a tartalom megint nem a te tulajdonodban lesz.

Ha megszűnik a podcast hosing szolgáltató, akkor elvesznek a tartalmaid is.

A forgalom egy része látja majd a weboldalad

A podcast epizódról még át kell terelned a közönséged a weboldaladra, ami extra feladat és biztosan lemorzsolódással jár.

Egy podcastnél teljesen másik platformon van az ügyfeled, tehát neked valahogy rá kell még venned, – mondjuk az adás részeként vagy nagyon jól megírt jegyzetekkel-, hogy átmenjen a weboldaladra.

Arra pedig kicsi az esély, hogy mindenki aki meghallgat egy adást elmegy a weboldaladra. Tehát a megtermelt forgalom maximum 50-70%-át (ami egy brutál jó konverziónak számít) tudod a weboldaladra és a szolgáltatásaidra terelni.

Nehezebb SEO-zni

A podcast platformok keresőmotorja talán nem annyira kifinomult, nem feltétlenül olyan jól keresőoptimalizálható, mint egy blognak.

Vagyis valószínűleg kevesebb organikus forgalmat tudsz vele generálni az elején, mint amit egy cikkel behozhatnál a weboldaladra.

Nem azt mondom, hogy lehetetlen, de valószínűleg itt az elérhető organikus forgalom, az sokkal később éri el ugyanazt a szintet, mint mondjuk, amit egy jól megválogatott kulcsszavakra megírt cikksorozattal el tudsz érni.

🔥 Ha szeretnéd, hogy a cikkeid garantáltan az első helyen szerepeljenek, és havi több ezer ingyenes ÉS releváns forgalmat hozzon a blogod az oldaladra, akkor irány a SEOCopy kurzus. Itt lépésről lépésre végigvezetlek:
– hogyan lesz meg a tökéletes kulcsszó,
– hogyan írj egyszerre a közönségednek és a Google-nek
– hogyan lesz a cikked emlékezetes és könnyen fogyasztható

Írány a kurzus ➡️

Youtube videók

Oké, ezzel el is értünk a videóhoz, nézzük is, mik az előnyök.

A Youtube Videók előnye

Kapcsolatépítésben a legerősebb

A legnagyobb előnye a videónak az, hogy ez a legközvetlenebb forma, személyes márkaépítésre, ügyfélszerzésre szerintem ez a legütősebb.

Ha valaki magabiztos vagy a kamera előtt, érdekes és minőségi videót tudsz csinálni, akkor ez az egyik legjobb eszköze annak, hogy személyes márkát építs, hogy bizalmat építs az ügyfelekkel.

Miért?

Mert látnak.

Ha magadat adod, akkor az a videón keresztül is át fog jönni a kisugárzásod. Hallják, hogy beszélsz, el tudják képzelni, milyen lehet veled beszélgetni, milyen lehet, amikor egy konzultációt, órát, coachingot, vagy edzést tartasz.

Sokkal könnyebben el tudják képzelni milyen ha veled szemben ülnek. Ha a videóban meggyőző és szimpatikus vagy, akkor sokkal hamarabb felveszik veled a kapcsolatot, mintha mondjuk elolvassák egy cikkedet, vagy meghallgatják egy podcast epizódodat.

Sokan használják a platformot

A Youtube a második leghasználtabb keresőmotor a világon.

Tehát lényegében ez azt jelenti, hogy aki nem a Google-ben keres, az a Youtube-on fog keresni. Vagy, ha a Google-ben nem találja meg, amit keres, akkor megy a Youtube-ra.

Az algoritmus is sokkal kifinomultabb, mint mondjuk a podcast platformokon. Vagyis nagyobb organikus forgalomra van esélyed, mint egy podcast-el, vagy legalábbis hamarabb tudsz vele organikus forgalmat generálni, mint egy podcastel.

A Youtube-on ingyen tudod tárolni a videókat.

Itt jelenleg még nincs semmilyen díj a videók tárolásáért, vagyis lényegében ingyen hosztolod a videóidat.

Nagy monetizálási potenciál

Talán a Youtube videókat tudod a legkönnyebben monetizálni.

valószínűleg nem kell bemutatnom a Youtube hirdetéseket, amikkel most már minden videót teletűzdelnek. Ezeket te is engedélyezheted és ha elég forgalmad van, akkor egy jó mellékes bevételi forrás lehet.

Nem gondolom, hogy ebből fogsz meggazdagodni, főleg ha specializált szakmai témában posztolsz videókat. Ilyen témakörökben nehezebb elérni több százezres látogatottságot magyar nyelven. Persze ez nem jelenti azt, hogy lehetetlen 🙂

Youtube videó hátrányok

Nehéz minőségi videót csinálni

Ezen nincs mit szépíteni, minőségi videót csinálni nehéz.

És ha izgulsz, az nagyon látszik.

Ha nem beszélsz szépen, az nagyon látszik.

Ső az első videók azok valószínűleg nem is lesznek jók, bár ez a legtöbb tartalom típusra igaz. Ez egy tanulási folyamat, ezt el kell fogadni.

Hosszabb tanulási görbe

A videónál annyi nagyon sok mindenre kell figyelni, hogy az jó legyen, hogy minőségi legyen:

  • hogy jó legyen a fény,
  • hogy jó legyen a szöveg,
  • hogy izgalmasan mondd el,
  • hogy a vágások jól nézzenek ki,
  • hogy a vágóképek legyenek, hogy legyen b-roll

És ez csak néhány elem, ami meghatározza a videód minőségét.

Emiatt sokkal több idő belejönni, és mondjuk a középszerűből nagyon jóvá válni, mint mondjuk blogolás, de még azt mondom, hogy podcast esetében is.

Sok vele az utómunka

Nagyon sok vele a szerkesztési utómunka, főleg az elején, amikor az ember kezdő, és nem tud még videót vágni.

Ritka az az eset, amikor te egy ültő helyedben fel tudsz venni úgy egy videót, hogy az teljesen bakimentes legyen. Ráadásul a videók a különböző vágóképektől lesznek még figyelemfelkeltőbbek, és tartják fenn még jobban a figyelmet. Tehát itt nem nagyon tudod megúszni a vágást. Vagyis vagy meg kell tanulnod használni egy videóvágó programot, vagy ki kell szervezned, ami meg ugye megdrágítja a videógyártást.

Legdrágább tartalom típus

És ugye itt el is érkeztünk a következő hátrányhoz, hogy a videó a legdrágább tartalomforma szerintem a három közül. Bár most már a telefonokkal lehet szerintem olyan minőségű videót felvenni, hogy ne kelljen mondjuk egy százezres kamerát megvenned, más eszközökre be kell ruháznod.

Biztosan kelleni fog:

  • mikrofon
  • körlámpa
  • állvány
  • videóvágó program

Persze videóvágóból is lehet ingyeneset használni, de azok limitáltak lesznek funkcionalitásban is. Egy normális videó vágó program pedig 50-100 ezer forint körül kezdődik. Úgyhogy ha te a Youtube csatorna mellett köteleződsz el, akkor előbb-utóbb ilyen költségekkel számolni kell.

Több idő mint gondolnád

Mit gondolsz mennyi idő eg 10 perces videót felvenni?

Max 30 perc, nem?

Nagyon nem. Főleg az elején.

A videóhoz írnod kell minimum egy vázlatot, de lehet hogy egy teljes skriptet. Az legalább 30-60 perc.

Be kell állítanod a hátteret, fényeket (már ha nincs dedikált stúdiód). Ez kb 15-20 perc.

Tesztfelvételt kell csinálnod, hogy a hang és a fény jók-e. 5-10 perc

Fel kell venned a tartalmat. Ez egy 10 perces videónál minimum 30 perc.

Meg kell vágnod a videót. Legalább 60 perc.

Borítóképet és leírást kell készítened hozzá. nagyjából 30-60 perc.

Ott tartunk, hogy egy 10 perces videót ötlettől a publikálásig kb 3-5 óra elkészíteni.

Idővel persze ez majd csökken, de érdemes ilyesmivel kalkulálni.

Nem a te platformodon van a tartalom

A tartalom az nem a te saját platformodon van. Bár a te tulajdonod, a Youtube bármikor letilthatja ha úgy gondolja, hogy szabályt sértesz. Szakmai tartalmaknál talán ez kevésbé veszély, de azért előfordulhat. És az egy nagyon-nagyon rossz érzés, hogy órákat, napokat tettél egy videóba, amit aztán letilt a felület, ahova feltöltötted.

Elveszíted a forgalom egy részét

Itt is van plusz egy lépés van aközött, hogy valaki megnézi a videód és eljut a weboldaladra. Vagyis a forgalmat amit generálsz át kell terelned a weboldaladra. És itt azért a lemorzsolódás jelentős lehet.

Például, míg egy blognál mondjuk termelsz 100 forgalmat egy cikkből, ha te megtermeled ugyanezt a 100 forgalmat Youtube-on egy videón, annak mondjuk a fele lemorzsolódik, vagyis csak 50 fog átmenni a weboldaladra. Lényegében elvesztetted az ingyen forgalomnak a felét, csak azzal, hogy nem a saját platformodon van a tartalom.

Kevesebb organikus forgalmat tudsz generálni

Magyar nyelven specializáltabb témakörökben nincs annyi kulcsszó, nincs olyan forgalmú kulcsszó, mint a Google-ben. Ez megint arra vezethető vissza, hogy itthon még főleg Google-ben keresnek az emberek. Youtube-on inkább az ilyen mainstreamebb, szórakoztató témák pörögnek jól.

Nem mondom azt, hogy ezért nem érdemes Youtube videót csinálni. Inkább azt akarom kiemelni, hogy itt kisebb volument, kisebb tömeget fogsz tudni elérni, vagy kisebb organikus forgalmat fogsz tudni generálni, mintha ugyanarra a kulcsszóra egy cikket írtál volna. Ez megint csak tapasztalat.

Most, hogy átbeszéltük az előnyöket és a hátrányokat, jöjjenek azok a szempontok, amik mentén megpróbálom a lehető legobjektívebben összehasonlítani ezt a három tartalom típust.

Blog vs Podcast vs Youtube

Ez a rész még egy támpontot tud adni abban, hogy melyik formátum lehet neked a legelőnyösebb.

Nézzük a szempontokat.

Költségek

Vagyis hogy alakul a bekerülési költsége, a fenntartási költsége az egyes tartalom típusoknak.

Én azt gondolom, hogy a legolcsóbb, a legkönnyebben elkezdhető és a legkevesebb költséggel fenntartható tartalomforma az a blog, utána következik a podcast és a legdrágább ez a videó.

Én azt végigvettem, hogy miért, nagyjából a skálán így kell őket elhelyezni.

Nyertes: Blog

Előkészület

Ha előkészület szempontjából nézem őket, akkor én azt mondanám, hogy talán a bloghoz kell a legkevesebb előkészület. Ott is kell kutatás, viszont ott azért egy egyszerűbb vázlat elég ahhoz, hogy abból már el tudj kezdeni dolgozni.

Egy podcastnél és egy videónál is meg kell tervezned azt, hogy miről fogsz beszélni, kell írnod egy vázlatot, sőt a videónál még azt is meg kell megtervezed, hogy hol milyen vágókép lesz, hol lesz bevágva valami, hol mutat téged a kamera.

Nyertes: Blog

Tartalom legyártása

A konkrét tartalom elkészítés ideje, vagyis cikknél a szövegírás, videónál és podcastnál pedig a felvétel ideje. Itt a tapasztalatom alapján a videó és a podcast tud a leggyorsabb lenni.

Ez persze attól is függ, hogy mennyire vagy magabiztos, mennyire ereszted bőlére a mondandódat, de 1-2 óra alatt fel lehet venni egy videót vagy podcastet. Egy minőségi cikket megírni legalább 4-6 óra.

Nyertes: Podcast

Utómunka

Utómunka szempontjából a leggyorsabban készre szerkeszthető az a cikk. Hosszúságtól függően 0,5-1,5 óra alatt meg lehet szerkeszteni egy cikket. Ehhez jön még a képek megszerkesztése, ami kb 05-1 óra.

Egy podcastnél az utómunka ideje a podcast hosszától és a formátumtól is függ. Hüvelykujj szabályként talán elmondható, hogy a podcast hosszának kb 2-3x-os ideje kell az utómunkára.

A videónál hasonló a helyzet. Egy 10 perces videót összevágni egyébként meglepően sok idő, tehát legalább fél egy óra. Ha pedig extra vágóképeket is használsz, akkor ez még több is lehet.

A bloggal ebben a lépésben biztosan gyorsabban tudsz haladni, mert nem kell megtanulnod egy vágóprogram használatát.

Nyertes: Blog

Teljes időigény

Teljes idő szempontjából nehéz nyertest hirdetni, mert ez teljesen a tartalom hosszától, formtumától és minőségétől függ.

Talán a podcast az, amit a leggyorsabban meg lehet csinálni, ha tényleg fókuszáltan csinálod, megtervezed, felveszed és minimálisat kell vágni, akkor kb. 3 óra alatt egy fél órás, órás podcastet össze lehet rakni.

Cikknek kell legalább egy-két nap, egy videónak pedig szintén kb. fél nap, egy nap a videó hosszúságától függően.

Nyertes: Podcast

Személyes márkaépítés

Személyesség szempontjából, vagyis márkaépítés, és bizalomépítés szempontból, én egyértelműen a videót tartom a legerősebbnek, ezt követi a podcast és utána jön a cikk.

Nyertes: Videó

Organikus elérés

Organikus elérés, azaz a generálható ingyen forgalom mennyisége alapján, egyértelműen a blog a legjobb. Közvetlenül a weboldaladra tereli a forgalmat és a Google-ben a legnagyobb a keresési forgalom.

Ezt követi a videó, majd a podcast. De az a kettő egészen egálban van ilyen téren.

Nyertes: Blog

Tulajdonjog, tartalom kontroll

Ebből a szempontból is egyértelműen a blog a nyertes, kifejtettem fentebb, hogy miért.

A saját tulajdonú felületeden vannak a tartalmak, akkor módosítod őket, amikor te szeretnéd. A podcastnél és videónál ugye nem igazán lehet frissíteni egy epizódot. Plusz itt ki vagy téve a Youtube és a Podcast felületek szabályainak. Ők pedig bármikor dönthetnek úgy, hogy letiltják a videót.

Nyertes: Blog

Tartalom többszörözés

A tartalom többszörözhetőség szempontjából én személy szerint a blogot tartom a legjobbnak. Egy cikkből sokkal könnyebben tudsz egy videó vagy podcast vázlatot csinálni, egy részletéből rövid videót csinálni.

Videóból és podcastből is tudsz rövidebb videókat vagy leiratot készíteni, de ott is sok lesz a végómunka. Szöveget már kicsit macerásabb csinálni belőle, persze nem lehetetlen.

Szerintem a szöveg jobban átjárható hanganyaggá vagy videóvá.

Nyertes: Blog

4 szempont, amit tartalom csatorna választáskor figyelembe kell venned

Akkor most nézzük, mi az a négy dolog, amit figyelembe kell venned, amikor döntést hozol, hogy blogolj, podcastelj vagy Youtube csatornát indíts.

1. A közönséged

Az első és a legfontosabb az a közönséged, mint mindig.

Viszonylag egyszerű a képlet.

Meg kell nézned azt, hogy a közönséged mit preferál. Olvasni szeret, hallgatni szeret, nézni szeret.

Ezt meg tudod tőlük kérdezni, ki tudod tapasztalni, le tudod tesztelni.

Az a lényeg, hogy neked olyan formátumban érdemes tartalmat gyártani, amit személy szerint a közönséged szívesen fogyaszt.

2. A személyes preferenciád

A másik nagyon fontos szempont az a személyes preferenciád lesz.

Vagyis, hogy te mivel szeretsz foglalkozni, mi az, amiben jól érzed magad, mi az, amit élvezel.

Ugyanis olyan tartalmat fogsz szívesen gyártani, azzal fogsz foglalkozni, amiben jól érzed magad.

Ha a videó gondolatára is izzadsz, akkor ne kezdj Youtube csatornába, mert a videókon nagyon-nagyon látszódni fog, hogy zavarban vagy. Ráadásul sokkal nehezebben veszed rá magad, hogy nekiülj vázlatot írni hozzá, hogy felvedd a videót, a videóvágásról ne is beszélve.

(Engem például a videóvágás gondolatától ráz ki a hideg).

Ha pedig nem tudod kiszervezni, azt neked kell csinálni.

A személyes preferenciádnál azt is vedd figyelembe, hogy miben vagy jó. Ha tudod magadról, hogy jól írsz, akkor érdemes egy bloggal indítani, mert sokkal könnyebben állsz majd neki írni és az eredmény is gyorsabban jön majd.

A sikerélmény pedig nagyon fontos része a tartalomgyártásnak.

Ezt alapul véve, ha szeretsz beszélni és jól is beszélsz, ha szeretsz másokat meginterjúvolni, akkor érdemes a kipróbálni a podcastet. Ha pedig mindened a videógyártás, akkor indíthatod is a Youtube csatornád. Már ha a közönséged ott van.

3. Üzleti céljaid

A harmadik szempont a tartalom típus és csatorna válszatásban az üzleti célod.

Azaz, hogy mit szeretnél elérni a tartalommarketinggel.

Ha a fő célod, hogy minél nagyobb forgalmat terelj a weboldaladra, akkor a blog lesz a legjobb megoldás.

Ha a személyes márkád és a hitelességed erősítése a cél, akkor a videó vagy a podcast lesz a legjobb eszköz.

Ezért is nagyon fontos, hogy legyenek jól meghatározott céljaid, mert a marketinged minden lépésénel szem előtt kell tartanod őket.

4. Erőforrásaid

A negyedik döntési szempont az erőforrásaid.

Vagyis, hogy mennyi időt és pénzt tudsz vagy szeretnél a tartalomgyártásra fordítani.

A sikeres tartalommarketing egyik pillére a konzisztencia, hogy kiszámíthatóan publikálj tartalmat.

Bármelyik formátumot is választod, hogy momentumot nyerj az elején érdemes a heti publikálást megcélozni.

Persze az ettől ritkább posztolás is oké, de akkor az eredmények is lassabban jönnek majd.

Akármelyiket is választod, vedd számításba mennyi időt tudsz egy héten a tartalomgyártásra fordítani.

A másik fontos erőforrás a pénz. Vagyis mekkora keretet szeretnél erre rászánni.

Ugye mindegyik tartalom formátumnak más lesz a bekerülési költsége. Egy Youtube csatornánál, de már egy podcastnál is kell minimálisan befektetned eszközökbe.

Ha megvan a kereted, akkor a kiszervezési lheteőségeket is érdemes megfontolni, mert ha már csak a vágást ki tudod adni a kezedből, akkor sokkal könnyebb lesz a videó és podcast gyártás folyamata is.

Érdemes még figyelembe venni a készségeidet is, vagyis hogy te miben vagy jó. Jól írsz, jól beszélsz vagy jól szerepelsz?

Ez a négy szempont amit érdemes figyelembe venni, amikor tartalom csatornát választasz.

blog vs podcast vs youtube valasztas szempontok

Melyik tartalom típust és csatornát ajánlom?

Ha még mindig bizonytalan vagy, adok egy személyes tanácsot.

Ha teljesen kezdő vagy a tartalomgyártásban, ha soha életedben semmilyen tartalmat nem csináltál még, akkor szerintem egy jó kezdőpont lehet a blog.

Teljesen kezdőknek én a blogot ajánlom, mert sokkal kisebb a hibázási lehetőség, sokkal gyorsabban jön a sikerélmény, a saját blogodat te kontrollálod, közvetlen forgalmat szerzel belőle, sokkal könnyebb SEO-val jól szerepelni, mint az összes többi platformon, és a blogposztjaidat, a cikkeidet később sokkal könnyebben fel tudod használni mondjuk egy videó vagy egy podcast epizód alapjául.

A blog egy nagyon jó kiindulópont arra, hogy elindulj a tartalomgyártás útján, és később abból ugye szinteket lép mondjuk a videó, vagy a podcast irányába.

Ha már van gyakorlatod, és kifejezetten érdekel a podcastelés, vagy nem szeretsz írni, nem tudod elképzelni, hogy egy napon keresztül csak írsz, akkor a podcast jó választás lehet. Már csak azért is, mert nagyon jó gyakorló terep, ha később majd videót akarsz felvenni.

Ha kifejezetten izgat a videózás gondolata, hogy milyen lehet egy videót felvenni, hogy mi a legjobb beállítás, hogy a fényeket hogyan használd, vagy akár a vágás is érdekel, akkor érdemes belevágni a videóba.

Persze az első négy szempontot figyelembe véve, hogy a közönséged ott legyen, hogy szeresd ezt csinálni, hogy az üzleti céljaidnak megfeleljen, és hogy az erőforrásaid is meglegyenek rá.

Bónusz: 3 tanács a sikeres tartalommarektinghez

És még jöjjön három jó tanács a végére.

#1 Fókuszálj

Ez nagyon fontos.

Sokszor látom azt, hogy nagyon belelkesednek az emberek, és egyszerre akarnak cikkeket írni, meg podcastet és videót is csinálni.

Ezek mind időt vesznek igénybe, amiből általában nagyon-nagyon kevés van szólóvállalkozóknak, szakértőknek. Éppen ezért fontos, hogy fókuszálj, válassz ki egy fő platformot, vagy a blogot, vagy a podcastet, vagy a videót, és legalább egy évig csak arra fókuszálj.

Építsd fel a követőbázisod, tanuld meg jól az alapokat, tanuld meg jól csinálni, és utána nyergelj csak át másik tartalom formátumra.

#2 Egyzerűsíts, automatizálj és delegálj

Amit tudsz egyszerűsítsd, amit lehet automatizálj és amint van rá lehetőséged delegálj.

Csinálj sablonokat, folyamatleírásokat és húzz le minden dolgot a folyamatból, ami feleslegesen bonyolítja azt.

Kiszervezni először a design-t, vagy akár a kutatást is ki lehet.

Ez a lépés bár az elején időigényes, hosszú távon nagy terhet vesz le rólad a tartalomgyártásban.

#3 Türelem

Legyél türelmes.

Egyrészt az eredményekkel. A tartalommarketing nem gyorssegítség, viszont közép és hosszú távon remek hitelesség és bizalomépítő eszköz.

A tartalomgyártás türelemjáték a minőség szempontjából is.

Az első podcasted, cikked és videód sosem lesz olyan minőségű, mint a huszadik. Legyél magaddal türelmes és hidd el, hogy lesznek olyan jók és sikeresek a tartalmaid, mint azoknak akik már évek óta ezzel foglalkoznak.

Ha hasznosnak találtad a cikket és szerinted segíthet a marketing kusza világában eligazodni, oszd meg, kérlek barátaiddal, ismerőseiddel. 

Érdekelhet még:

tartalommarketing
Tartalommarketing hatékonyan: Így tűnj ki a tömegből

Ebben az útmutatóban mindent megtalálsz, ami a tartalommarketinged elindításához, felturbózásához és a tartalommal történő ügyfélszerzéshez kell.

blog készítés
Blog készítés 2023-ban: minden amire szükséged lehet

Ez a kisokos lépésről lépésre végig vezet a blog készítés csínján-bínján kezdve a célkitűzéstől a blogod promózásáig. Vágj bele.

lead generálás
Lead Generálás: Így szerezz leadeket lead mágnesekkel

Ebben az útmutatóban megmutatom, hogyan működik a lead generálás a lead mágnes technikával a gyakorlatban.

Send this to a friend