Linképítés alapok: Így fogj hozzá, ha még sosem csináltad

A keresőoptimalizálás (SEO) célja, hogy a weboldalak minél magasabb helyezést érjenek el a keresőmotorok — például a Google — találati listáin, ezáltal növelve a látogatottságot és a konverziós arányt, a nagy képet nézve pedig a bevételt és a profitot. 

A SEO három fő területre osztható: 

  • technikai SEO, 
  • on-page SEO, 
  • off-page SEO. 

Ismeretlen és angol szavak mindenhol, igaz? Egyszerűsítsük le!

A technikai SEO a weboldal háttérstruktúrájának és kódjának optimalizálásával foglalkozik, míg az on-page SEO a weboldalon található tartalom minőségére és relevanciájára összpontosít. Az off-page SEO pedig az olyan külső tényezőkre, mint például a linképítésre és a közösségi média jelenlétre helyezi a hangsúlyt. 

Az alábbiakban a linképítésről lesz szó, amely az off-page SEO egyik legfontosabb eleme — sőt, mondhatni egyek és ugyanazok.

A linképítés alapjai

A linképítés a keresőoptimalizálás kulcsfontosságú eleme, ami a többi résszel szemben nem a saját oldalunkon történik. Célja, hogy más weboldalakról érkező linkek segítségével növelje a saját weboldal látogatottságát és keresőmotorokban elért helyezését. 

A linkek, amelyeket külső forrásokból szerzünk, jelzésként szolgálnak a keresőmotorok számára, hogy az adott weboldal értékes és hiteles információkat tartalmaz — olyannyira, hogy még más weboldal is hajlandó hivatkozni a benne található információkra. 

A linképítés különböző módszerekkel valósítható meg, például:

  1. Természetes linkek: Ezeket a linkeket más weboldalak tulajdonosai természetes módon (saját maguktól) helyezik el, mert értékesnek találják a tartalmat.
  2. Manuális linképítés: Ilyenkor a weboldal tulajdonosa vagy SEO szakember aktívan keresi meg a lehetőségeket és kéri meg más weboldalak tulajdonosait, hogy linkeljék be az oldalát.
  3. Önkéntes linkek: Ezek a linkek olyan tartalomból származnak, amelyet a weboldal tulajdonosa készít más weboldalak tulajdonosainak, és ebből hivatkozik vissza saját magára, például vendégposztok vagy infografikák formájában.

A linképítés — ahogy a SEO is — hosszú távú és stratégiai megközelítést igényel, mivel a keresőmotorok folyamatosan frissítik algoritmusaikat annak érdekében, hogy kiszűrjék a fizetett vagy alacsony minőségű linkeket. Ezáltal az eredményes linképítés egyre inkább hozzájárulhat a weboldal hitelességének és láthatóságának növeléséhez, ami végső soron több organikus forgalmat és jobb üzleti eredményeket hozhat.

Mire érdemes odafigyelni a linkelésnél?

Az első és legfontosabb, hogy a kapott link mindig “dofollow” legyen, és ne “nofollow” — utóbbit ugyanis a Google a hivatalos álláspont szerint nem veszi számításba. Van azonban néhány kivétel, amikor érdemes lehet nofollow linket is gyűjteni: például akkor, ha az egy rendkívül népszerű és hiteles oldalról érkezik, mint a Wikipedia-ról.

A következő fontos szempont a relevancia: a hivatkozásnak és a hivatkozott oldal témájának minél jobban illeszkednie kell a hivatkozó oldal tematikájába, illetve az adott tartalom mondanivalójába. Egy sólisztgyurma link például erősnek számítana egy gyerekekkel foglalkozó oldalon, de kevésbé számít relevánsnak ebben a cikkben — szemben mondjuk egy PR és marketing ügynökség linkkel.

Itt rögtön el is érkeztünk a következő fontos részhez, amit a linképítéshez feltétlenül meg kell ismerni: ez az anchor text — vagy magyarul horgonyszöveg. Ez az a kis szövegrészlet, amit hivatkozássá alakítunk, és rákattintva az olvasó átjut a hivatkozott oldalra. A horgonyszöveg esetében nem mindegy, hogy:

  • Hol helyezkedik el a szövegben (minél előbb, annál többet ér)
  • Milyen szavakat teszünk hivatkozássá (kulcsszónak kell lennie)
  • Mennyien kattintanak rá (minél többen, annál jobb)

A relevancia, a minőség, a hasznosság tehát mind-mind fontos faktorok, hasonlóan az on-page SEO-hoz és a tech SEO-hoz.

Sokszor felmerül kérdésként, hogy a linknek pontosan egyeznie kell a kulcsszóval, vagy eltérhet attól? Nos, az iparági standard az, hogy minél jobban hasonlítania kell a kulcsszóra, de az exact match-et (tehát a pontos egyezést) érdemes minimálisra csökkenteni, hiszen — és itt jön be egy újabb fontos faktor — a természetesség rendkívül sokat számít. Amennyiben például a Pokémon, futball vagy tarot kártyák és jelentésük a témád, célszerű olyan anchor textet adni, ami nem egyezik egy az egyben a fő kulcsszavaddal: tartalmazhat például ragokat, rövidítéseket, vagy extra szavakat is. A lényeg az, hogy néha pontosan egyező horgonyszöveget is használj, de sose vidd túlzásba.

Hogyan néz ki mindez a gyakorlatban? Nos, ha van egy terméked, legyen az például a Lego Jurassic World terméke, akkor váltogasd az anchor texteket, és a pontos egyezés mellett használd például a “Lego”, a “Jurassic World”, a “Jurassic Park”, a “dínós Lego” és hasonló szavakat — azok, amelyek természetes asszociáció útján az eszedbe jutnak. Természetesen a szakemberek azt is figyelik, hogy ezekre a kifejezésekre is legyen organikus keresés, így tehát két legyen üthetsz egy csapással: természetesebbé teheted az anchor textjeidet, miközben az adott tartalom több kulcsszavára is előrébb kerülhetsz a Google-ben.

Arra is fontos figyelni, hogy ne linkeljünk egy oldalt többször is, hiszen az első hivatkozás után jelentősen lecsökken az a fajta SEO erő, amit a második, harmadik vagy sokadik link biztosít — gyakorlatilag a nullára. Hiába kecsegtető tehát 3-4 különböző aloldalunkat (ugyanazon a weboldalon) is hivatkozni egy vendégcikkből vagy fizetett PR tartalomból, nem érünk el vele többet, mintha csak egyetlen cikkünket hivatkoznánk.

A linkek száma abból a szempontból is fontos, hogy minél kevesebbet tartalmaz az adott cikk, annál többet érnek: tehát ha csupán 1 hivatkozás van a tartalomban, az sokkal nagyobb erővel bír, mintha ennél több linket tennénk bele.

Fontos az is, hogy milyen gyakran hivatkozik más oldalakra a hivatkozó weblap, ugyanis minél kevesebb kifelé mutató linkje van, annál többet ér, amikor a mi oldalunkra linkel. Célszerű tehát a DR/DA vagy más keresőoptimalizálást segítő mutatók mellett azt is megnézni, hogy vajon milyen gyakran hivatkozik kifelé.

Végül, de nem utolsó sorban pedig fontos megemlíteni, hogy a linkek ma már sokkal kevésbé számítanak, mint mondjuk egy évtizeddel ezelőtt, felértékelődött ugyanis a tartalom minősége és a felhasználók által mutatott bizalmi jelzések (pl.: oldalon töltött idő, visszapattanás, stb.) mennyisége — de a linképítés még mindig a top 5 legfontosabb faktor egyikének számít, ezért ahogy a 2000-es évek elején, úgy a 2020-as években is célszerű erőforrásokat dedikálni rá, ugyanis enélkül rendkívül nagy hátrányba kerül az ember azokkal az oldalakkal szemben, ahol a külső hivatkozások helyet kapnak a marketing stratégiában.

Ha hasznosnak találtad a cikket és szerinted segíthet a kusza világában eligazodni, oszd meg, kérlek barátaiddal, ismerőseiddel. 

Életcélra Hangolva hírlevél

Érzed, hogy több rejlik benned, mint amit eddig megéltél? Az Életcélra hangolva hírlevél segít visszaemlékezni arra, akinek a lelked szánt téged, és olyan életet, karriert vagy vállalkozást teremteni, amely a lelked legmélyebb küldetéséből fakad.

Ezek várnak minden héten:

🔑 Gyakorlatok, amikkel felfedezheted és megéld a lélekcélodat.
 Inspiráló gondolatok a mindennapokra, hogy erőt meríts az utadon.
🧬 Konkrét módszerek, amikkel lélekazonos karriert és vállalkozást építhetsz.

    A Döntéseid Iránytűje

    Tudd meg, hogy félelem vagy az intuíciód vezet!

    [INGYENES MUNKAFÜZET]

    A munkafüzet 10 ütős kérdésen vezet végig, hogy tisztán lásd, mi irányít – és végre önazonosan lépj.

    döntéseid iránytűje borító
    Send this to a friend