Mielőtt egy forintot is költenél webfejlesztésre, először tervezz

Szerző:

A magyar piacon manapság számos webes kivitelezővel találkozhatunk. A létra legalsó fokain azok vannak, akik már azt ígérik, hogy 60 ezer forintból készítenek neked egy egyszerűbb weboldalt. A skála másik végén pedig a nagy ügynökségek találhatók, akik általában több tízezer forintos óradíjjal dolgoznak.

A szórás és a lehetőségek hatalmasak, a döntés gyakran a vállalkozásod élethelyzetétől és az anyagi lehetőségeidtől is nagyban függ… Viszont gondolom nem árulok el nagy titkot azzal, ha azt mondom:

a kiviteleződtől csodát ne várj.

Ő nem fogja megoldani a stratégiai kihívásaidat. A weboldalad sikere ugyanis rajtad, a vállalkozón múlik. Máskülönben ez olyan lenne, mintha az üzlethelyiségedet felújító brigádtól várnád el, hogy nyereségessé tegyen.

A poén az egészben az, hogy egy rossz (vagy épp nem létező) honlaptervvel (más néven brief-fel) valószínűleg nem remélhetsz sok sikert a projektedtől. Akkor sem, ha a 60 ezer forintos kisvállalkozót bízod meg, de akkor sem, ha milliókat költesz el egy nagy ügynökség munkájára.

Mi az a brief és miért kell(ene) ezzel foglalkoznom?

A brief az a projektleírás vagy tervdokumentum, amelyben megfogalmazod, hogy mit szeretnél megvalósítani. A kiviteleződ ez alapján ismerheti meg a projekted célját és ez alapján tudja megbecsülni a projekt árát.

Sajnos a mai piacon (nemzetközi szinten is) nagyon kevesen tudnak jó brief-et írni.

Ennek nem Te, mint vállalkozó vagy az oka. Az igazság az, hogy a brief-írás szaktudását senki sem szívja magába az anyatejjel, ráadásul az iskolákban sem oktatják (na jó, reklámszakember-képzéseken előfordulhat). Aki ért hozzá, az általában számos projekten túl van már és tudja, mit akar pontosan, illetve azt is, hogy mit nem akar.

A jó weboldal brief-nek a következőket kell tudnia egy weboldal esetén:

  • Pontosan ismertetnie kell a weboldal célját: miért készül a weboldal, milyen szerepet fog majd betölteni a cégem működésében?
  • Ki a célcsoport? Nekik milyen problémájukra segít megoldást találni? Ők honnan és milyen tudással érkeznek az oldalra?
  • Mit szeretnék, hogy a honlapom miből mivé konvertálja az odatévedőket (pl. látogatóból feliratkozó)?
  • Milyen aloldalakat szeretnék, azoknak mi lesz a szerepük a weboldal céljának megvalósításában? Milyen tartalom kerüljön rájuk?
  • Felhasználói útvonalak: ideális esetben hogyan jut el az egyszeri felhasználó a weboldal céljáig? És mi történjen, ha nem az ideális forgatókönyv történik?
  • Milyen pontokon mérjük a részcélok teljesülését? Azaz, ha nem jut el a felhasználónk a weboldal céljáig, melyek azok a pontok, amelyeken szeretnénk tudni, hogy túljutott-e?
  • Kulcsmutatók definiálása: azaz milyen számok elérése esetén nevezhető sikeresnek a honlap?

Mit kockáztatsz, ha nem tervezed meg alaposan a weboldalad?

Ha nem végzed el a tervezés folyamatát, akkor a következő veszélyekkel fogsz szembenézni:

1. Fejlesztési zsákutcákba futhatsz

Fejlesztési zsákutcának nevezzük azt, amikor a programozód elkészít valami olyan dolgot:

  • amire később nem is lesz szükséged,
  • vagy amiről kiderül, hogy semmilyen plusz értéket nem ad hozzá a honlapodhoz.

A fejlesztési zsákutcák azért veszélyesek, mert a programozók óradíja általában drága. Ha pedig az adott fejlesztés nem ad értéket a webhelyedhez, akkor az tulajdonképpen kidobott pénz volt.

2. Drágább lesz utólag változtatni a dolgokon

A honlapfejlesztés folyamata során elmondható, hogy:

  • a terveken általában könnyű és olcsó változtatni,
  • a design-on már valamelyest drágább,
  • a kész programon viszont általában a legdrágább.

Épp emiatt érdemes részletes terveket készíteni, azokat pedig többször átrágni (jó esetben 1-2 szakértő bevonásával is). Egy házon is a tervezőasztalnál a legkönnyebb változtatni – ha már állnak a falak, ott már jó mélyen a zsebünkbe kell nyúlnunk, ha módosítani akarunk rajta.

3. Nem fog elég hatékonyan működni

A harmadik – de talán a legfontosabb – pont pedig az, hogy egy meg nem tervezett weboldal várhatóan nem fog olyan hatékonysággal pénzt termelni a számodra, mint egy szakszerűen megtervezett honlap.

A tervezés során ugyanis lehetőséged van meghatározni azt:

  • Mit vársz el a honlaptól? Illetve mit szeretnél, hogy az odajutó látogatók megtegyenek? Azaz: mi lesz a weboldal célja?
  • Hogyan juttatod el a látogatóidat eddig a célig?
  • Illetve mik lesznek azok a mérőszámok, amik megmutatják, hogy a honlapod milyen hatékonysággal képes őket eljuttatni a célig?

Ha csak úgy fejest ugrasz a honlapkészítésbe, úgy, hogy ezeket nem gondoltad át, akkor valószínűleg nehezebben tudod majd beazonosítani, hogy hol akadnak el a látogatóid, mely pontokon lenne érdemes továbbfejleszteni az oldalad.

Ne akarj katedrálist építeni, ha egyelőre egy kis kápolna is megfelel a célnak

Tervek hiányában egy további gyakori probléma a funkciók túl korai implementálása. Ennek gyakori oka az, hogy a vállalkozó a weboldalát a saját gyermekének tekinti és – khm. – úgy gondolja, hogy a gyerek az legyen tökéletes.

Ezzel az a baj, hogy általában a weboldalba potenciálisan belefejleszthető funkciók száma sokkal nagyobb, mint amennyire valaha is lesz elég időnk és pénzünk. Az üzleti célt pedig gyakran egy sokkal kisebb csomag is sikeresen tudja teljesíteni. Emiatt prioritásokat érdemes rendelnünk a projekt egyes elemeihez.

Általában 3 típusú prioritás létezik a honlapkészítésben:

  1. Aminek mindenképp benne kell lennie: ezek a kötelező elemek, amik az oldal gerincét adják. Enélkül az egész projektnek kihúznánk a méregfogát.
  2. Elhalasztható dolgok: a weboldal céljának teljesülése szempontjából kevésbé fontos elemek, amiket később is elkészíthetünk, ha épp lesz felesleges időnk/pénzünk.
  3. Talán dolgok: ezek azok, amelyeknél nem tudjuk megmondani, valóban szükségesek-e.

Ha túl korán akarunk sok mindent belerakni a weboldalunkba, akkor annak az a veszélye, hogy túl hamar elfogy a pénzünk. Emiatt lehet, hogy nem maradnak anyagiak olyan fontos dolgokra, mint például egy bevezető marketing kampány, vagy épp az első felhasználói visszajelzések utáni változtatások. 

Másik veszély ezzel kapcsolatban, hogy ha sokáig elhúzódik a weboldal elindulása, akkor sokkal később kezdhetünk el valós információkat gyűjteni a látogatóinkról. Márpedig ezek az információk elengedhetetlenül fontosak, ha jó irányban akarjuk továbbfejleszteni az oldalunkat a későbbiekben.

Egy jó weboldalterv segít abban is, hogy még a fejlesztési fázis előtt kiderüljön: nem gondoltuk-e túl a dolgot? Összhangban van-e a projekt mérete a költségvetésünkkel?

Mikre figyelj a weboldalad megtervezésénél?

Végül következzen egy rövid összegzés arról, miket gondolj át, amikor a honlapod brief-jét készíted:

  1. Cél nélkül ne indulj neki. Az nem jó cél, hogy „az oldal elkészüljön”. A jó cél kb. úgy hangzik, hogy „XY-nak, aki a célcsoportom tagja, ezt meg ezt kell megtennie az oldalon”.
  2. Kezdd kicsiben. Határozd meg, mi az a minimális tudás, amellyel már vállalható minőségben elindulhat az oldal és képes teljesíteni a honlap célját is.
  3. Mindig készíts vizuális ÉS szöveges terveket is, hogy minél könnyebben át tudd adni azt az ötletet, ami a fejedben van. Ha le van írva és legalább vázlatosan meg is van rajzolva, az sokkal egyértelműbbé teszi a tervet, mintha ezeknek csak egyike lenne meg.
  4. Gondolkodj folyamatokban. Tipikusan hová fog először érkezni az oldaladon a látogató? Ezután hová kattint? Onnan hová jut? Mi történik, ha máshova kattint? Mi lesz vele, ha teljesítette a honlap célját? És mi lesz akkor, ha ez nem sikerült neki?
  5. Már a tervek szintjén találd ki, mit akarsz majd mérni. Amikor „tervezői üzemmódban” vagy, sokkal könnyebb ezeket meghatározni, mint amikor egy kész oldalnál kell kitalálni, hol legyenek a mérési pontok.

Ha ezek megvannak, nem csak tűpontosan tudod majd kommunikálni a kiviteleződ számára, mit szeretnél elérni, de már előre megágyazol annak a tevékenységnek, amely hosszú távon kiemelheti a weboldalad a hasonló honlapok sorából: ez pedig az optimalizálás.

Domonkos Ervin

2010 óta foglalkozik weboldal-fejlesztéssel, főleg angol nyelvű piacokon. A Call to Action blog és a Tervezz sikeres weboldalt című könyv szerzője.

Borítókép illusztráció forrása: Education vector created by vectorjuice - www.freepik.com

Ha hasznosnak találtad a cikket és szerinted segíthet a marketing kusza világában eligazodni, oszd meg, kérlek barátaiddal, ismerőseiddel. 

Kapcsolódó cikkek:

marketing mix
Marketing Mix Gyorstalpaló: 4P, 7P és használatuk

A marketing mix az egyik legismertebb marketing fogalom. De mi is valójában a marketing mix és hogyan használható a mindennapi marketing stratégiában?

marketing stratégia
Marketing stratégia összeállítása lépésről lépésre + letölthető minta

A megfelelő marketing stratégia elengedhetetlen része minden vállalkozás életének. A cikkből megtudod, hogyan állíts össze egy jó és gyakorlati stratégiát.

céges weboldalak
A céges weboldalak 12 legfontosabb eleme

A profi céges weboldal ma már szinte elvárás minden vállalkozás számára. Ebben a cikkben megosztunk 12 tippet, hogy mitől lesz igazán ütős a céges weboldalunk.

Send this to a friend