Te is az érzed, hogy a marketing néha ilyennek tűnik:
Ennek az oka egészen egyszerű:
Amikor marketingről van szó a legtöbben reaktívak, nem proaktívak.
Trendről trendre ugrálnak és hagyják, hogy a legújabb “tuti” csatorna, platform vagy eszköz eltérítse őket azoktól a feladatoktól, amik valóban előremozdítanák a bizniszt.
De a taktikáról taktikára ugrálás nemcsak fárasztó…
Hanem egyszerűen nem is működik.
A marketing akkor tűnik a legzavarosabbnak, sőt egyenesen reménytelennek, amikor nincs egy egységes stratégiánk és rendszerünk, ami vezetné a kezünket.
Még mielőtt legyintenél, hogy már megint egy robosztus stratégia doksit kéne gyártanod, várj és figyelj jól!
Egy marketing stratégia nem attól lesz sikeres, hogy bonyolult. Főleg nem egy szólóvállalkozásban.
A jó marketing stratégia és rendszer egyszerű, rugalmas és skálázható.
Ezt pedig négy lépésben el is lehet érni.
Nézzük mik ezek a lépések.
1. lépés: Figyelem
Ez a lépés arról szól, hogy felhívod magadra a figyelmet, és a potenciális ügyfeleid szeme elé kerülsz.
Ez lehet hirdetéssel, közösségi média tartalommal, cikkel, videóval. A lényeg, hogy itt olyanok ismernek meg, akik előtte nem tudtak rólad. Ezt hívja egyébként a szakma TOFU szintnek, nyugodtan guglizd meg.
2. lépés: Érdeklődés
Itt már azon van a fókusz, hogy aki látott téged, valamilyen formában elköteleződést mutasson. De nem kell valami hatalmas dologra gondolni!
Elég elköteleződés, ha elkezd követni a közösségi médián, feliratkozik a Youtube csatornádra, a podcastedre, vagy az email listádra. (Ha egyet választhatnék, én biztosan az email felé terelném őket, csak mondom.)
Ezzel lényegében a közönséged része lesz, aminek te nagyon örülsz.
3. lépés: Bizalom
Ezt követi a kapcsolatépítés vagy megtartás szint.
Itt azon kell dolgoznod, hogy a közönséged bizalmát elnyerd és aktivizáld őket, amikor csak tudod. Vagyis meghallgassák a podcast adásaidat vagy elolvassák az emailjeidet vagy reagáljanak a közösségi posztjaidra.
4. lépés: Monetizálás
Ha megvan a bizalom és van egy stabil követőtáborod (akárhol, nem csak közösségi médián), akkor jöhet az eladás.
Akkor fogsz tudni hatékonyan eladni bármit, ha a közönséged ismer és bízik benned, mert okot adtál rá nekik. Itt kell, hogy legyen egy tuti ajánlatod, amire nem tudnak nemet mondani.
Ezek a lépések úgy működnek együtt, mint egy marketing motor. Ha minden elem a helyén van, akkor nagyon szépen duruzsol a rendszer.
Ha bármelyik elem hiányzik, akkor nem mész sehova…
Egy autó is csak akkor működik, ha a motor rendben van. A marketing motor is ilyen.
Ha nem foglalkozol a figyelem szakasszal, akkor nem ismer meg elég ember. A podcastedről alig tudnak majd, az email listádról senki nem hall. Így nem is tudnak követni, aztán vásárolni tőled.
Ha nem foglalkozol az érdeklődés szakasszal, a látogatóid nem lépnek a közösségedbe, ne lesz kihez kommunikálnod. A weboldal látogatók elmennek, a közösségi médián nem követnek be és így tovább.
Ha nem figyelsz a bizalom szakaszra, nem tudod megtartani a közönséged. Leiratkoznak az email listádról, kikövetnek az instagramon, vagy egy podcast adás után eltűnnek.
Ha nem figyelsz a monetizálásra, nem fogsz eladni. Ha nem elég jó az ajánlatod vagy nem jól adsz el, akkor azt értelemszerűen a bevételed bánja.
Mind a 4 szakasz egyformán fontos, hogy a marketing motor muzsikáljon (ahh, imádok egy jó alliterációt 🤤)
Az elhanyagolt 5. lépés: A hűség
Van egy ötödik elem (Luc Besson után szabadon 😉) is a rendszerben, amit gyakran elfelejtenek és el is hanyagolnak.
Ez az ügyfelek gondozásáról szól. Arról a folyamatról, ami a vásárlás/közös munka után történik. Hogy törődsz vele, hogy nem hagyod magára. Ebből lesznek majd a továbbajánlásaid, az értékeléseid és a visszatérő ügyfeleid.
Persze enélkül is működik a motor, de ha erre is figyelsz sokkal kevesebb üzemanyagot éget majd el.
A mai akciópontok
- Írd fel egy papírra ezt a négy szakaszt.
- Írd oda mindegyikhez, hogy a jelenlegi marketing stratégiádban, hogyan teszel az adott szakaszért.
- Ha van olyan szakasz, amivel most nem foglalkozol ötletelj, hogy hogyan tudnád erősíteni azt az elemet.
Mert amíg, hiányzik egy alkatrész, a marketing motorod nem fog beindulni.
Ennyi volt a móka mára.
Ha készen állsz 3 módon tudok segíteni:
✌🏼 Kövess az Instagram oldalamon, ahol napi könnyen emészthető tanácsokkal és összefüggésekkel segítelek téged, hogy kitűnj a tömegből és mellőzhetetlen szakértő legyél a közönséged szemében.
🧠Tankolj fel marketing stratégiával: Minden vállalkozás egyedi. Nincsenek sablon megoldások. Ami az egyiknek bejön, a másiknak lehet, hogy egyáltalán nem való. Akár az üzleti modell vagy a személyisége, az erőssége vagy gyengeségei miatt. A marketing stratégia képzéssel segítek, kialakítani a személyre szabott marketing rendszered. Miért jó ez neked? Mert nemcsak tudod mit csinálsz, érted is, hogy miért csinálod.
🤯Szerezz AHA! felismeréseket: Ha szeretnéd, hogy a te üzeneteid is a “Hűha, ez nekem szól” érzést váltsák ki, akkor foglalj időpontot az AHA! Mentorálásra, ahol kifejezetten olyan áttörésekre fókuszálunk, amik után azt fogod gondolni, hogy basszus miért nem így gondoltam ezt át elsőre.