Így írj SEO optimalizált blogbejegyzést 2021-ben

Szerző:

A SEO optimalizált blogbejegyzés írása sokaknak ijesztő vagy misztikus feladat, pedig nem kellene, hogy az legyen. A megfelelő eszközökkel és sorvezetővel szinte bárki írhat sikeres cikket. Ebben a cikkben bemutatom, hogyan írj blogbejegyzést, ami:

  • Tetszik a célcsoportodnak
  • Forgalmat generál
  • SEO optimalizált
  • A Google első oldalára kerül

Vágjunk is bele.

Blogbejegyzés típusok

Sokan már a blogbejegyzés típusának kiválasztásakor elakadnak.  Ha te is gyakran vakarod a fejed egy-egy téma kapcsán, akkor ez a bekezdés biztosan segíteni fog. Számtalan blogbejegyzés típus létezik, én most a legfontosabb és szerintem leghatékonyabb verziókat mutatom be.

1. “Hogyan” blogbejegyzések

Az egyik leghatásosabb blogbejegyzés típus, ez az egyik személyes kedvencem.  Valamilyen probléma megoldását mutatja be, részletesen, sokszor lépésről lépésre.

Ezekkel a cikkekkel remekül erősítheted a szakmai híred és a hitelességed, hiszen megmutatod, hogy valóban értesz az adott témakörhöz. Ráadásul valódi értéket adsz az olvasónak, ha a cikked segítségével túljutnak egy akadályon.

Ilyen például:

Modern Marketing Blog: Marketing stratégia összeállítása lépésről lépésre

Hogyan készíts YouTube csatornát a cégednek?

How to Start a Freelance Business in 2021

2. Lista cikkek

A lista cikkek az információt egy számozott listába rendezik, amit az olvasónak könnyű követni és implementálni.  Megoszthatsz bennük gyakorlati tippeket (a személyes kedvencem), todo listát, összegyűjthetsz más forrásokat és még sorolhatnám.

Az esetek többségében már a címben szerepel a lista elemeinek száma, ami sokszor meggyőző erővel hat az olvasóra, ezzel növelve a kattintások számát.

Példák:

Modern Marketing blog: Így csináld jól a tartalommarketinget – 44 tipp

29 Best WordPress Themes for Bloggers (No Code Themes) in 2020

TOP 10 ingyenes képszerkesztő, amivel profi termékfotókat készíthetsz

3. Útmutatók

Ahogy a nevéből is látszik, ez egyfajta útmutató, iránytű egy adott témában.

A “Hogyan” típussal ellentétben nem feltétlenül egy konkrét probléma megoldását mutatja be, hanem inkább általános, de ugyanakkor mélyebb tudást ad a témakörben. 

Főleg cornerstone tartalmak írásakor érdemes használni, ahol eleve nagyobb terjedelemben mutatsz be egy témát.

Példák:

Modern Marketing Blog: Blog készítés 2020-ban: minden amire szükséged lehet

Keresőoptimalizálás (SEO) 2020-ban: Bevezetés és alapok

KATA adózás 2021 és 2022: A teljes (de egyszerű) útmutató

4. Checklist-ek, puskák

A checklist típusú cikkeknél konkrétan egy todo listát adsz az olvasó kezébe, ami segít neki, hogy ne felejtsen el semmi fontosat az adott témában.

Közkedvelt blogbejegyzés típus, ha pedig egy letölthető pdf-el is megfejeled még email lista feliratkozókat is generálhatsz vele.

Példák:

A Simple (But Effective) SEO Checklist for 2020

Komplett pakolós lista nyaraláshoz, utazáshoz

5. Tesztek és összehasonlító cikkek

Biztosan olvastál már terméktesztet és összehasonlító cikkeket vásárlás előtt. Ahogy a nevük is mondja, ezekben a tartalmakban az adott termékről írod le a tapasztalataidat vagy összehasonlítasz két eszközt.

Webshopoknál különösen jól működik, de például szoftverek bemutatásánál is előveheted. Arra figyelj viszont, hogy ha trendi terméket mutatsz be, az csak időszakosan fog organikusan látogatókat hozni.

Például, ilyenek:

ActiveCampaign vs MailChimp: Which One is Right For You?

Nagy kávé teszt: melyik a legfinomabb őrölt kávé?

6. Kérdezz-felelek posztok és interjúk

Olyan cikk, ahol az információ kérdések és válaszok formájába van rendezve.

Nagyon jól működik szárazabb, kevésbé izgi vagy nehéz témáknál, mert a párbeszéd jelleg érdekesebbé teszi az olvasmányt.

Például, ilyen cikkek:

GDPR Kérdezz-felelek 2019 – Adatvédelem és online marketing

Agilis szoftverfejlesztés – 27 kérdés és válasz

Most, hogy átfutottuk a leggyakoribb blogbejegyzés típusokat, jöjjön az izgalmas rész: hogyan érdemes SEO blogbejegyzést írni.

SEO optimalizált blogbejegyzés írás lépésről lépésre

A cikkben egy SEO optimalizált blogbejegyzés megírását mutatom be, ami egy kicsit másképp épül fel, mint amikor SEO célok nélkül készítesz tartalmat.

Tipp: Én ezt a rendszert használom és nekem jól bevált az évek során, de mindenképp érdemes tesztelned és kicsit személyre szabnod, hogy megtaláld a számodra leghatékonyabb folyamatot.

1. Válaszd ki a kulcsszavad

Első lépésként azt a kulcsszót kell kiválasztanod, amire szeretnéd, ha jól szerepelne a cikk a keresőben.

Ha van előre készített tartalomstratégiád (erősen javasolt), akkor csak ki kell választanod a soron következő kulcsszót.

Ha nincs, akkor így tudsz kulcsszavakat találni:

Csapd fel a Google-t és egyszerűen írd be a témakört. Már itt a Google autokiegészítője számtalan kulcsszó ötletet ad.

Nézzünk egy példát: 

google kulcsszókutatás

Ezeket a kulcsszavakat kezdd el kigyűjteni egy Google sheet-be vagy Excelbe. A listában szereplő kulcsszavakhoz meg kell határoznod a keresési mennyiséget és a verseny nagyságát.

Ehhez én két eszközt szoktam vegyesen használni, ezek a:

  • Google Keyword Planner: Ez a Google Ads beépített, ingyenes kulcsszó tervezője, érdemes ebben megnézni a keresési mennyiséget és a versenyt. (megjegyzés: sajnos ha nem hirdetsz, akkor nem mutat pontos adatokat a kulcsszótervező. Ezt minimális értékű hirdetés futtatásával orvosolhatod).
  • Ubersuggest: Ez már kifejezetten SEO eszköz, ami nem csak volument és versenyt mutat, de a kereső első 10 találatát is listázza, az adott kulcsszóra, ami nagy segítség a tartalom tervezésekor.

Ha megvannak az adatok akkor válaszd ki azt a kulcsszót, amire viszonylag nagy a keresési mennyiség (100+) de nem túl nagy a verseny (ha a Keyword Plannerben nézed akkor “alacsony” jelzésűek, ha Ubersuggestben akkor 15 alatti érték).

Érdemes a keresési szándékot is figyelembe venni, a kulcsszó kiválasztásakor. Például, ha nem ételkiszállítással foglalkozol a paleo ételrendelés nem biztos, hogy neked releváns kulcsszó lesz, hiszen erre az keres aki paleo ételt szeretne rendelni.

2. Határozd meg a blogbejegyzés tartalmát

Ha megvan a kulcsszó, jöhet a tartalom meghatározása. 

Én általában ennél a lépésnél választom ki, hogy milyen típusú tartalmat fogok írni, illetve, hogy nagyjából mit szeretnék lefedni a blogbejegyzésben.

Ehhez elég egy munkacímet írni a kulcsszó mellé. 

Például, legyen a kulcsszó a paleo étrend.

Itt több irányba is elindulhatok, mondjuk írhatok tippeket a paleo étrendhez vagy csinálhatok egy általános útmutatót.  Itt jön be újra a keresési szándék, ami segít eldönteni, hogy melyik típust választom.

Ha azt látom, hogy a Google első oldalán főleg általános bemutatók vannak, akkor én is az útmutató felé hajlok majd, mert ebből azt valószínűsítem, aki erre a kulcsszóra keres egy általános (de átfogó) tudásra vágyik.

3. Készíts vázlatot

Ha megvan a típus és a témakör, jöhet a vázlatírás. 

Ez az egyik legfontosabb rész, ami később majd elképesztő módon megkönnyíti az írás folyamatát, úgyhogy ne hagyd ki.

Gondold át, hogy miről szóljon a cikk, listázd fel ezeket az ötleteket, majd rendezd őket olyan sorrendbe, hogy az a leglogikusabb és legkönnyebben követhető legyen.

4. Írd meg a szöveget

Most jön az igazán nehéz rész, az írás. 

Általában ezen a ponton következik az üveges tekintettel képernyő bámulás, más szóval írói blokk.

Nem fogok hazudni, az írás nehéz, főleg, ha most kezdesz hozzá. De ez is olyan, mint a legtöbb készség, idővel könnyebb lesz.  Addig is hoztam néhány tippet, hogyan lendülhetsz át az írói blokkon.

  • Kezdd a cikket a tárgyalás megírásával, vagyis magával a tartalommal. A bevetést és a befejezést úgyis csak akkor tudod igazán jól megírni, ha már megvan a blogbejegyzés gerince.
  • Kezdd azzal a bekezdéssel, ami zsigerből jön, nem baj ha az a cikk közepén van. Ha belelendülsz, könnyebb lesz az a rész is, ahol most még nem tudod mit írnál pontosan.
  • Ne gondold túl, csak kezdj el írni. Lehet, hogy az első pár mondat sántít majd, sőt lehet, hogy értelmetlen lesz, de momentumot akkor szerzel, ha nem állsz meg folyton javítgatni az írásodat.
  • Ha éppen nem jut eszedbe egy idézet vagy forrás, ne állj meg keresgetni, mert az kibillenthet az írásból. Írj magadnak egy kommentet vagy jelöld kiemelővel, és majd később visszatérsz rá.
  • Próbálj meg olyankor írni, amikor a legfrissebb vagy, vagy amikor a legnagyobb nyugalom van körülötted. Én például reggel 6.00-8.00 között tudok a legjobban írni.

Ha érdekelnek még további tippek, akkor érdemes elolvasnod a tartalommarketing tippeket tartalma cikkemet: Így csináld jól a tartalommarketinget – 44 tipp

5. Készítsd el a grafikát 

Ha megvan a cikk tedd félre és jöhet a grafika.

Készíts egyedi, de legalább brandelt borítóképet, mert ezzel baromi jól tudod építeni a márkád. Nem kell semmi különlegesen extra, a lényeg, hogy ha felbukkan a kép közösségi médián vagy a Google keresőben, akkor rád ismerjenek az olvasóid.

egyedi borítókép blogbejegyzésbe

Képeket gyorsan és egyszerűen szerkeszthetsz ezekkel a képszerkesztőkkel és design eszközökkel (ezek ráadásul ingyenesek is):

Ezekről az oldalakról pedig ingyenesen tölthetsz le profi illusztrációkat:

Használj minőségi screenshotokat és szépen megszerkesztett magyarázó képeket a szövegben. 

egyedig grafika blogbejegyzésbe

Ezek sokat dobnak az olvasói élményen.

6. Jöhet a szövegszerkesztés

Képek pipa. Jöhet a szöveg véglegesítése.

Most vedd elő a cikket, olvasd el az elejétől a végéig, és javíts minden elírást, logikátlanságot, szóismétlést (szinonímaszótár a legjobb barátod).

Adj linkeket a cikkhez és a saját tartalmaid linkjét mindig UTM tag-ezd fel, hogy a Google Analyticsben szépen nyomon követhesd honnan érkezik pontosan a forgalmad.

Ha végeztél a szerkesztéssel jöhet a helyesírás ellenőrzés. Ha nem wordben írod a cikket, akkor most másold be a szöveget és futtass végig egy helyesírás ellenőrzést. Hidd el, lesz benne olyan elírás amit nem vettél észre. De nehogy jóváhagyj minden javaslatot, mert a word sem nyelvtan zseni. Egyesével menj végig a jelzett hibákon, hogy valóban hiba-e vagy csak egy nem ismert szó.

7. Írj ellenállhatatlan címet

A megfelelő cím megírása ma már szinte művészet. 

Olyan címet kell adnod a művednek, ami összefoglalja miről is szól a cikk, elég érdekes és figyelemfelkeltő, de nem clickbait. Egyszerű nem? Nem…

De itt is igaz, ami korábban: gyakorlat teszi a mestert.

Éppen ezért én azt ajánlom, írj legalább 10 cím változatot a blogbejegyzéshez, és abból válaszd ki a legmegfelelőbbet. Emellett néhány tipp a címíráshoz:

  • Próbálj meg az érzelmekre hatni. Az érzelmekre ható címek mindig jobban teljesítenek, ezért érdemes olyan szavakat használni, amik érzéseket váltanak ki, pl. csodálatos, ijesztő, elképesztő.
  • A címed ne legyen hosszabb 55-60 karakternél. Ez SEO szempontból fontos, mert a Google az ettől hosszabb címek végét levágja, ami csökkentheti a kattintási arányodat.
  • Ha számokat használsz, próbálj páratlan vagy váratlan számokat használni “szabályos” számok (pl. 10, 15) helyett, mert azoknak jobb a kattintási aránya.
  • Ha kifér, használd a címben a márkád nevét, mert ezzel is erősíted a márkádat.

8. Írj meta leírást

A meta leírás, az a rövid szövegrészlet, ami a keresési találatoknál a címek alatt jelenik meg.

meta leírás

A meta leírás célja, hogy felkeltse a kereső személy érdeklődését a cikk iránt.

Érdemes a megírására több mint 5 percet szánni, mert a jól megírt meta leírás nagyban növelheti a kattintási rátádat. Arra figyelj, hogy 155-160 karakternél hosszabb ne legyen, mert akkor a Google le fogja vágni, akárcsak a címeknél.

9. Optimalizálj SEO-ra

Most pedig jöjjön néhány SEO tipp, ami segíthet, hogy jobban szerepelj a keresőben:

  • Használj rövid URL-t, amiben a kulcsszó is szerepel
  • Szerepeljen a kulcsszavad a címben, meta leírásban, a szövegben, az alcímekben
  • Használj LSI kulcsszavakat
  • Figyelj, hogy legyenek belső linkek, amik más tartalmaidra mutatnak, illetve külső linkek is más oldalakon lévő tartalmakra. 

Ha WordPress alapú a blogod, használd a Yoast SEO vagy Rankmath plugint, amik segítenek az optimalizálásban. Ezek az alapok, amikre mindenképp érdemes figyelni.

Erre jönnek még egyéb haladó technikák, amikre a SEO blogolás Mesterkurzusban részletesen kitérek. Most pedig nyomj a publikálás gombra és irány a következő lépés.

10. Teszteld a publikus blogbejegyzést

Bagatellnek tűnhet, de meglepődnél mennyi hibát lehet még felfedezni a publikálás után. Szóval mielőtt elkezded vadul megosztani a cikked, nyisd meg a linket és nézd meg, hogy:

  • Jó-e a tördelés
  • Jól jelennek-e meg a képek
  • Jó helyre mutatnak-e a linkek
  • Mobilon és tableten is jól olvasható-e a cikk
  • Működik-e a feliratkozás, megosztás, komment funkció
  • Stb.

11. Oszd meg és promózd a cikked

Ha azt szeretnéd, hogy a blogod egy teknős átlagsebességénél gyorsabban fejlődjön a cikkek terítésével is foglalkoznod kell.

Két irányvonal van: megosztás és promóció.

A megosztás buborékjába én azt sorolom, amikor te magad osztod meg a cikket különböző platformokon:

  • A vállalkozásod közösségi oldalai
  • A saját közösségi oldalaidon
  • Közösségi média csoportokban (persze, ahol engedik)
  • Az email listádnak (ha még nincs, akkor a lead mágnesekről szóló cikkem segíthet a feliratkozók szerzésében)
  • Szakmai fórumok
  • Ha angol nyelven blogolsz, akkor még ezek a platformok is játszanak: Quora, Reddit, Medium

A promóció kategóriájába tartozik nálam minden, amiért fizetsz vagyis a hirdetések.

Itthon a legtöbb esetben Facebook poszt boost-olással elég jó eredményeket lehet elérni már pár száz Forintból naponta, úgyhogy érdemes első körben azzal próbálkozni.

Fizetett hirdetések nélkül is lehet szuper eredményeket elérni, de ha van havi 10.000-20.000 Ft puffer a marketing büdzsédben, megéri tesztelni, hiszen így sokkal gyorsabban, sokkal több emberhez tudod eljuttatni a tartalmad.

Összegzés

Ezzel pedig meg is érkeztünk a cikk végéhez. Ha megfogadod a fenti tanácsokat, hiszem, hogy hatékonyabban tudsz majd írni és a blogod is elkezd szépen lassan fejlődni.

Még egy utolsó jó tanács a végére: a minőség fontosabb, mint a mennyiség. Inkább írj havonta 1 elképesztően jó cikket, mint 4 közepeset, ami elveszik a középszerű blogbejegyzések mocsarában.

Most pedig te jössz

Remélem ez a cikk megmutatta, hogyan érdemes blogbejegyzést írni.

Most pedig kíváncsi vagyok a véleményedre:

Melyik tippet fogod először kipróbálni?

Írsz 10 címvariációt?

Vagy megosztod a blogbejegyzésed új közösségi csoportokban?

Vagy esetleg maradt még benned kérdés a cikkírással kapcsolatban?

Bármelyikről legyen is szó, írd meg a kommentben.

Borítókép illusztráció forrása: Website vector created by stories - www.freepik.com

Ha hasznosnak találtad a cikket és szerinted segíthet a marketing kusza világában eligazodni, oszd meg, kérlek barátaiddal, ismerőseiddel. 

Mondd el a véleményed:

Kapcsolódó cikkek:

cornerstone
Cornerstone (sarokkő) tartalom készítési tippek + példákkal

A cornerstone, vagy sarokkő technika a tartalommarketing nagyágyúja. A cikkből megtudhatod mi az és hogyan érdemes nekifogni egy cornerstone tartalomnak.

lead generálás
Így generálj leadeket lead mágnesekkel – gyakorlati útmutató

Ebben az útmutatóban megmutatom, hogyan működik a lead generálás a lead mágnes technikával a gyakorlatban.

blog készítés
Blog készítés 2021-ben: minden amire szükséged lehet

Ez a kisokos lépésről lépésre végig vezet a blog készítés csínján-bínján kezdve a célkitűzéstől a blogod promózásáig. Vágj bele.

Send this to a friend