Marketing stratégia összeállítása lépésről lépésre + letölthető minta

Szerző:

Egy vállalkozást felvirágoztatni nem könnyű feladat. Szükség van egy jó ötletre, egy jövedelmező piaci résre és a megfelelő eszközökre, amivel elérheted a célcsoportodat. Ebben segít a marketing. Viszont ahhoz, hogy hatékony és sikeres marketing tevékenységet végezz elengedhetetlen egy jól átgondolt marketing stratégia.

Én abban hiszek, hogy a jó marketing stratégia nem egy 15 oldalas word doksi, amit novemberben vagy januárban megcsinálsz, aztán egész évben hozzá sem szagolsz.

A stratégiád az útmutatód, a vállalkozásod térképe az adott évre. Ehhez viszont tartalmaznia kell a megfelelő elemeket.

Ebben a cikkben ezeket az elemeket mutatom meg, és azt írom le, hogyan készíts olyan marketing stratégiát, amit használni is fogsz.

MARKETING STRATÉGIA ALAPOK

Mint mindiig szeretem az alapokkal kezdeni. Ha ezekkel a fogalmakkal tisztában vagy, akkor nyugodtan ugorj a következő alponthoz.

Mi a marketing stratégia?

A marketing stratégiádban fekteted le azt, mik a céljaid az adott időszakra és hogyan fogod elérni azokat. Meghatározod hogy ki a célcsoportod, hogyan éred és változtatod őket vásárlóvá. A marketing stratégia tartalmazza a céljaidat, a célcsoportod jellemzőit, a versenytárs elemzést és egyéb stratégiai elemeket vagyis a marketing mixet.

Persze az évek alatt számtalan definíció született, de a legtöbb megfogalmazásban benne van, hogy a marketing stratégia megmutatja mit kell elérni a marketing tevékenységgel.

Bár a stratégiai gondolkodásmód alapvetően nem igényel dokumentációt, én azt tapasztalom, hogy az írott marketing stratégia az alapja a sikeres vállalkozásnak. Kutatások mutatják, hogy azok akik dokumentálják a marketing stratégiájukat nagyobb valószínűséggel érik el a kitűzött célokat.

Marketing stratégia vs. Marketing terv

A marketing stratégiát és a marketing tervet sokszor felcserélik vagy egymásba mossák. Mivel egymásból építkeznek ez alapvetően nem olyan nagy gond. Viszont fontos megérteni, hogy milyen célt szolgálnak külön-külön. Bár nehéz éles határt húzni a kettő között, vannak alapvető különbségek:

A marketing stratégia az üzleti stratégia leképezése, megmutatja hogyan segít a marketing elérni az üzleti célokat. Ebben határozod meg a marketing célokat, hogy mit ajánlasz, kinek ajánlod, kikkel versenyzel és a fő marketing eszközöket és csatornákat.

A marketing terv összefoglalja, hogyan valósítod meg a marketing stratégiát. Tartalmazza a részletes marketing akciótervet, csatornákat, KPI-okat, ütemezést és így tovább.

Miért kell marketing stratégiát csinálnod?

Már említettem korábban, hogy a marketing stratégia (ha jól csinálod) a vállalkozásod üzleti céljaihoz vezető térképed lesz.

De nézzük kinkrétabban mit nyersz egy marketing stratégiával?

1. Kevesebb lesz a csalódás

A marketing stratégia késztítés már önmagában rákényszerít arra, hogy átgondold a vállalkozásod céljait, eredményeit és működését.

Ami valljuk be sokszor elmarad.

Hajlamosak vagyunk gondolkodás nélkül belevetni magunkat feladatokba. Hajt a lelkesedés, megvan a lendület.

A motiváltság szuper, de ha nem társul mellé tudatosság, akkor gyakran csalódásba torkollik.

Nem jön az elvárt eredmény.

De kérdem én: Ha nem is volt reálisan megfogalmazott célod, akkor hogyan tudhatnád, hogy az eredményed jó-e vagy sem?

Például én a marketing stratégiákban a bevételi célt mindig a költségekből számolom ki. Egyrészt így biztosan megtérül a vállalkozás, másrészt reálisabb bevételi, feliratkozószám vagy weboldal látogató célokat tudok megfogalmazni.

2. Meglesz az ideális célcsoportod

A marketing stratégiád szerves része a célcsoport feltérképezése és minél részletesebb definiálása. Ugyanis ezen a ponton kell azt a lehető legpontosabban meghatároznod, hogy:

  • kihez beszélsz: ki az a jól lehatárolható, fizetőképes közönség, akiknek te vagy a legjobb megoldás?
  • mit mondasz: milyen problémái, vágyai és félelmei vannak a célközönségednek, amikre valamilyen formában reagálnod kell
  • hol mondod: milyen csatonákon éred el őket a legkönnyebben

Enélkül minden marketing tevékenységed csak találgatás és véletlenszerű próbálkozás lesz.

3. Megtanít rendszerben gondolkozni

A jó marketing folyamatokra épül, nem pedig platformokra vagy eszközökre.

Sokan esnek abba a hibába, hogy a marketing csak egy részletére, mondjuk a forgalomgenerálásra, vagy csak az eladásra fókuszálnak.

Pedig folyamatos növekedést, csak a rendszerben működő marketinggel lehet elérni, ahol bizonyos elemek (a lehető legtöbb) automatizált. Nem lesz ugyanis időd arra, hogy folyamatosan hirdetéseket kezelj, landing oldalakat csinálj, emaileket írj és még 3-4 különböző közösségi csatornán posztolgass.

Viszont a marketing stratégiádbaj megtervezheted azt a marketing folyamatot, ami fogja a potenciális vevő kezét a találkozástól a vásárlásig (sőtt még tovább

KÉRDÉSEK A MARKETING STRATÉGIA ÖSSZEÁLLÍTÁSA ELŐTT

Mielőtt nekivágsz a stratégia készítésnek van néhány kérdés, amit érdemes átgondolnod. 

Ezek azok:

Mi a marketing stratégiád fő célja?

A marketinged több célra is fókuszálhat, érdemes az elején tisztázni, hogy az adott időszakban te mire akarsz fókuszálni:

Bevételt szeretnél növelni?

Vagy a bevételed okés, de csökkentenéd a marketingköltségeidet?

Esetleg a marketingre szánt idődet akarod minimalizálni?

Már ez a három is teljesen más megközelítést igényel.

Hogyan méred majd a stratégia eredményességét?

Mielőtt hozzákezdesz határozd meg, hogy mit értesz sikeres és sikertelen marketing stratégia alatt. Ugye ezt alapvetően a célod teljesülése vagy nem teljesülése adja.

Ezután győződj meg róla, hogy ezt tudod is mérni. Ha például a megszerzett új ügyfelek számához kötöd a sikert, de nincs folyamatod vagy eszközöd, amivel az új ügyfelek számát és forrását dokumentálod, nem fogod tudni mérni a stratégia teljesítményét.

Mit tudsz a célcsoportodról?

Ez a kérdés segít abban, hogy könnyebben összerakd kit szeretnél célozni a stratégiáddal. A legjobb, ha van a szemed előtt egy határozott kép azokról, akiket el akarsz érni.

Milyen vásárlói problémákat oldasz meg az ajánlatoddal?

Ez nagyon de nagyon fontos. 

Ha erre nem tudod a választ, akkor kicsi az esély, hogy sikeres lesz bármit is csinálsz a marketingedben.

Ugyanis az igazán jó ajánlat értéket ad. Annak pedig az egyik legerősebb módja, ha problémát oldasz meg. Szóval gondold át, hogy milyen problémára nyújtasz megoldást, milyen szükségleteket elégítesz ki a vevőd számára.

Mi az ami megkülönböztet?

Szedd össze, mik azok az elemek az ajánlatodban, illetve a vállalkozásodban, amik megkülönböztetnek téged a versenytársaktól.

Ez lehet az ajánlatodnak valamilyen eleme, egy extra szolgáltatás vagy éppen a személyiséged. A lényeg, hogy tisztában legyél vele mi az az érték, amit a kínálsz, miért vásároljanak tőled a konkurencia helyett.

Milyen üzenetek rezonálnak a célcsoportoddal?

Jó ha tudod, milyen stílusú kommunikációval és milyen üzenetekkel tudod megszólítani a célcsoportodat. Ezt célcsoport kutatással, különböző üzenetek tesztelésével és a meglévő adataid elemzésével tisztázhatod.

Mennyit költs marketingre?

Az egyik legnehezebb kérdés. 

Az rövid válasz, hogy annyit amennyit megengedhetsz magadnak. Ha ez havi 500ezer forint szuper, ha csak 50ezer az is oké, sőt ha 0 az is rendben van.

Mindegyikkel lehet jó marketinget csinálni, viszont más-más folyamatok és csatornák lesznek elérhetőek a költségvetésedtől függően.

Az alacsonyabb büdzsénél pedig, idővel fizetsz. 

Hogyan?

Vagy lassabban érik be egy marketing tevékenység vagy több időt kell szánni a marketingre, hogy eredményes legyen.

Milyen marketing stratégiát és taktikákat használtál a múltban? Milyen eredményességgel?

Mindig hasznos, ha rendszerezed és elemzed a múltbeli tapasztalatokat. Szedd össze milyen korábbi stratégiával (még ha nem is volt tudatos stratégia), taktikával próbálkoztál és ezek milyen eredményt hoztak vagy éppen mit tanultál belőlük. Ez segít majd abban, hogy lásd mi működhet és mi nem.

Milyen a versennyel állsz szemben?

Gondold végig, kik a versenytársaid és milyen csatornákon találkoztál eddig velük. Mi az amit szerinted jól csináltak és mi az amit te máshogy csinálnál, ha a helyükben lennél?

Milyen erőforrás áll a rendelkezésedre a megvalósításhoz?

Vedd sorra milyen erőforrásaid (pénz és szakértelem) vannak.

Mennyi időt tudsz te a marketingre szánni?

Vannak csapattársaid, alvállalkozóid, akik el tudják vinni a feladatok egy részét vagy mindent neked kell csinálni?

Ezt a tervezésnél mind érdemes figyelembe venni, hiszen más stratégiát tudsz összerakni, ha egyedül vagy és mást akkor ha van segítséged.

MARKETING STARTÉGA LÉPÉSEI

1. Marketing cél meghatározása

Minden marketing aktivitás első lépése a célkitűzés. Legalábbis nálam.

A marketing stratégiádat is ezzel érdemes kezdeni.

Néhány marketing cél példa:

  • márkaépítés,
  • lead generálás,
  • weboldal forgalmának növelése,
  • bevétel növelése,
  • fogyasztói elégedettség növelése,

Amikor stratégiát készítek akkor egy fő célt tűzök ki az adott időszakra. 

Ha több célod van, megoszlik a fókuszod és az erőforrásod is. Ez egyenes ágon vezet a marketing minőségi romlásához, ami hát mit is mondjak sosem szerencsés. 

Szintén fontos, hogy jól fogalmazd meg a célokat. Ebben segít például a SMART célok módszer.

Költségvetés tervezés

Én a bevételi célokat a költségvetésből és a korábbi eredményekből számolom ki, így biztosan tudom mikor térül meg a vállalkozás és reális növekedési célt tudok kitűzni.

Egyrészt fontos, hogy tisztában legyél a pénzügyi helyzeteddel. Másrészt jó, ha előre látod nagyságrendileg mi mennyibe fog kerülni és mikor kell mondjuk egy szoftver díját kifizetni. 

Hogy mennyi legyen a marketing kereted?

Amennyit megengedhetsz magadnak. Kis büdzséból is lehet jó marketinget csinálni, csak jól kell elkölteni. 

Pont ebben segít a marketing stratégia. 

Mérőszámok és KPI-ok

Ha nem méred a marketing tevékenységed, nem tudod hogy megtérül-e. Pont.

Ez ilyen egyszerű.

Ehhez kellenek mérőszámok, azaz KPI-ok

A KPI-ok kiválasztásakor, kerüld az úgynevezett “Vanity mérőszámokat”. Ezek olyan adatok, amik jól néznek ki papíron, de valójában üzleti döntések meghozásában nem segítenek.

Példa Vanity mérőszámokra: 

  • Közösségi média követők száma
  • Blog poszt megtekintések száma
  • Alkalmazás letöltések száma
  • Email megnyitás száma

Olyan mérőszámokat válassz, ami segít abban, hogy üzleti döntéseket hozz. Hasznos KPI-ok a következők:

  • Közösségi média: engagement rate, megosztások száma, CTR
  • Weboldal, blog: email feliratkozók száma, oldalon töltött idő, visszapattanási arány
  • Alkalmazás: aktív felhasználók, fizető felhasználók száma
  • Email: kattintások száma

2. Célcsoport definiálása

Létfontosságú elem, mégis sokan kihagyják.

Pedig gondolj bele:

Ha nem tudod kihez szólsz, akkor hogy is lehetne hatékony a marketinged?

Megmondom: 

Sehogy.

Ha nem tudod kit is célzol az olyan, mintha vakon dartsoznál. 

Még Monica is megmondta:

Tehát azonosítanod és ismerned kell a célcsoportodat. Ha megvan a célcsoport vagy más néven az ideális vevőd, akkor tudni fogod hol és mit kommunikálj.

Először is a jó célcsoportnak három szempontnak kell megfelelnie:

  • Konkrét: jól lehatárolható, pl Facebook célzásnál nem 5 milliós közönséget kapsz
  • Elég nagy: ahhoz viszont tágnak kell lennie, hogy eltartsa a vállalkozásod és legyen benne növekedési potenciál
  • Fizetőképes: képes és akar is fizetni az ajánlatodért

Ha ezeknek a szempontoknak megfelel az ideális vevőd, akkor jöhet a Buyer Persona készítés.

Szedd össze azokat a jellemzőket, amik leírják a célcsoportodat. Sok szempontot figyelembe lehet venni, én összeszedtem azokat, amiket a leggyakrabban használok.

  • Geográfiai adatok: irányítószám, város, ország, régió, klíma
  • Demográfiai adatok: kor, nem, beszélt nyelvek, jövedelem/bevétel, iparág
  • Pszichológiai jellemzők: személyiségjegyek, érdeklődési kör, hobbi, kommunikációs stílus
  • Viselkedés: feladatok, nehézségek, vágyak, célok, félelmek
  • Szokások: vásárlási, netezési, információ szerzési, stb.

Ezek közül a legfontosabb, hogy megismerd a fogyasztók vágyait és problémáit, mert ezekre válaszolva tudod majd őket igazán hatékonyan megszólítani.

És most jöhet a teljesen jogos kérdés, mégis hogyan szerezd meg ezeket az információkat a célcsoportodról?

Ha már működő vállalkozásról van szó akkor jó esetben könnyebb dolgod van. Vedd elő a korábbi adataidat és elemezd azokat. Vizsgáld meg a weboldalad és közösségi oldalaid analitikáit. Beszélgess az ügyfeleiddel vagy vásárlóiddal és próbáld meg leírni őket a fenti szempontok alapján.

Ha teljesen új a vállalkozás ugye adatok hiányában a feltételezéseidből tudsz kiindulni. Írd össze a lista alapján azokat a jellemzőket, amiket feltételezel a célcsoportról. Fontos, hogy ezeket a feltételezéseket validáld is a piacon, amit felhasználói kutatással tehetsz meg. Ebben a cikkben írtam arról, hogyan kell végigcsinálni egy felhasználói kutatást.

3. Piackutatás

A piackutatás szerves része a marketing stratégia készítésnek. Ezen a ponton és két dologra szoktam fókuszálni: helyzetelemzés és versenytrás elemzés.

Helyzetelemzés

Itt most csalok, mert a helyzetelemzés csak félig piackutatás. A SWOT elemzéssel, fel tudod mérni vállalkozásod aktuális belső és külső helyzetét. Rávilágít az erősségeidre és gyengeségeidre, plusz látod milyen piaci lehetőségeid vannak és milyen veszélyekkel nézel szembe. Egy másik eszköz a PEST elemzés, ami jellemzően külső, hosszútávú szempontokat vesz figyelembe. Ezek a politikai, gazdasági, szociális és technológiai tényezők.

Versenytárs elemzés

A piackutatás másik fontos eleme a konkurencia elemzés. 

A versenytárs elemzéssel a célod, hogy kiderítsd hogyan lehetsz jobb a versenytársaidnál. 

Mi az amiben gyengék?

Mi hiányzik náluk?

Ezek mind neked lehetőségek, hogy kitűnj közülük.

A versenytársaidat rengeteg szempont alapján vizsgálhatod, de itt van néhány gyakori példa:

  • Termékek és szolgáltatások
  • Egyedi terméktulajdonségok
  • Gyengeségek, erősségek
  • Használt marketing és kommunikációs csatornák
  • Célpiacok
  • Weboldal: megjelenés, forgalom, kommunikáció

Az adatokat manuális kutatással vagy szoftverekkel szerezheted meg.

Egy nagyon hasznos versenytárs elemző eszköz a SimilarWeb. Ha megadod a versenytárs weboldalának URL-jét és voila:

marketimg stratégia elemzés similarwebbel

Én egyébként a chrome bővítményt használom, ami már a versenytárs weboldalán is megmutatja a kért adatokat.

Egyetlen szépséghibája, hogy bizonyos látogatószám alatt nem működik, tehát ha a versenytársad weboldalát kevesen látogatják, a Similarweb nem lesz a segítségedre.

4. A marketing rendszered felépítése

A legtöbben ha marketing tevékenységbe vágnak, akkor csatornákban vagy eszközökben gondolkoznak. 

Facebook marketinget akarnak, hirdetést akarnak vagy SEO-t akarnak. 

Arra viszont már nem gondolnak, hogy ezek hogyan kapcsolódnak majd egymáshoz.

A jó marketing rendszerekben és folyamatokban gondolkozik, nem pedig különálló eszközökben. Az igazán jó marketing olyan rendszereket épít fel, ami fogja a vevő kezét a találkozástól egészen a vásárlásig. Sőt még tovább is.

  • meg kell tervezned, hogyan hívod fel magadra a figyelmet
  • ki kell találnod, hogy szerzel érdeklődőket
  • össze kell raknod, hogyan építesz bizalmat
  • és ezután mindehhez hogyan kapcsolod az eladást

Ezekhez a szintekhez kell marketing eszközöket és csatornákat rendelned.

Mégpedig azokat a csatornákat, ahol:

1) a célközönséged jelen van.

 Hiába hirdetsz Instán, ha a célcsoportod nem használja

2) otthonosan mozogsz.

Mondom ezt hogy értem:

Ha például a célcsoportod szívesen olvas cikkeket és néz Youtube videókat, de te remegsz a kamera előtt, akkor ne Youtube csatornát csinálj hanem blogot.

Az egyes szintekhez vagy lépésekhez többek között ezekből a marketing csatornákból és eszközökből válogathatsz:

  • Közösségi média marketing
  • Email marketing
  • SEO és tartalommarketing
  • Affiliate, influencer marketing
  • Fizetett hirdetések
  • Automatizációk

Itt még csak a rendszered kell összeraknod, nem kell napra pontosan kitalálnod a marketing feladatokat. Arre ott lesz a marketing terv. 

Tipp: Egy szintre 1 max 2 csatornát válassz, különben garantálom, hogy szétforgácsolod a pénzed és az időd is. Hidd el nem attól lesz sikeres a marketinged, hogy minden közösségi média csatornán van egy profilod, hanem attól, hogy azon az egy-két csatornán ahol jelen vagy értéket adsz és minőségi marketinget csinálsz.

5. A kivitelezés

Ez a rész már szinte a marketing terv készítésbe hajlik át, viszon és a stratégia szintjén is fontosnak tartom a kivitelezhetőség tervezését.

Ehhez két dologo kell: erőforrástervezés és ütemterv.

Erőforrás tervezés

Itt az a feladatot, hogy megbecsüld az eltervezett marketing tevékenységek megvalósítása nagyjából mennyi időt vesz igénybe. 

Listázd ki a betervezett feladatokat és saccold meg mennyi idő kell hozzájuk.

Tipp: A becslésnél mindig szorozd be az első megérzésed egy 1.5-ös szorzóval, mert az emberek hajlamosak alulbecsülni mi mennyi idő alatt tudnak megcsinálni.

 

Pro tipp: Mérd le mennyi idő alatt csinálsz meg egy feladatot (pl hirdetés szöveg megírása), így sokkal pontosabb adataid lesznek későbbi tervezésnél.

Ütemterv készítés

A stratégiában én mindig csinálok egy éves és egy negyedéves ütemtervet.

Az évesben havi szinten tervezem meg a marketing aktivitásokat.

A negyedévesben viszont már heti szinten összerakom mikor mivel kellene foglalkozni.

Ha ezeket megcsinálod, te is látod majd előre mikor milyen faladatok várnak rád.

Pro tipp: Ha a megbecsült időket beépíted az ütemtervbe, akkor azt is látni fogod, vannak-e olyan időszakok amikor túl sok feladatot terveztél be egyszerre. Ez alapján könnyen elkerülheted a túltervezést

Az útmutatód a nyereséges marketinghez

Ha szeretnél egy pontos útmutatót kapni, hogyan tudsz lépésről lépésre megcsinálni egy ilyen marketing stratégiát akkor nézd meg a Vevőmágnes Marketing Stratégia Képzést + Mastermind Tagság kombót.

A képzéssel pontosan tudni fogod, hogy mit, hogyan kell csinálnod.

A tagság és a vele járó megvalósító programok pedig a garancia arra, hogy a stratégiád elkészül és meg is valósul.

Ezt jegyezd meg

Nem tudom eléggé hangsúlyozni, hogy mennyire fontos a marketinged sikerességéhez egy átgondolt stratégia. 

Ha nincs egy jól összerakott térképed, akkor biztosan eltévedsz a marketing rengetegben.

Úgyhogy amit vigyél haza a cikkből az ez:

1. Tudd mit akarsz elérni, és hogyan méred a marketinged teljesítményét
2. Legyen egy jó célcsoportod és ismerd meg amennyire csak lehet
3. Ismerd meg a piacod és konkurenciád hiányosságait és legyenek ezek a te erősségeid
4. Gondolkozz rendszerben és folyamatokban, ne csak csatornákban
5. Figyelj a megvalósíthatóságra is, csinálj erőforrás és ütemtervet

Ha hasznosnak találtad a cikket és szerinted segíthet a marketing kusza világában eligazodni, oszd meg, kérlek barátaiddal, ismerőseiddel. 

Mondd el a véleményed:

Érdekelhet még:

tartalommarketing stratégia
Így csinálj vevőszerző tartalommarketing stratégiát [útmutató]

Az útmutatóból megismered azt a 6 lépéses tartalommarketing stratégiát, ami segít, hogy az idegenekből érdeklődőket, az érdeklődőből pedig vásárlókat generálj.

értékesítési tölcsér
Értékesítési tölcsér: Felépítése, optimalizálása és példák

Az értékesítési tölcsér (sales funnel) segít, hogy a látogatókból vásárlókat konvertálj. A cikkből megtudod, hogyan építsd fel és optimalizáld az értékesítési tölcséred.

marketing terv
Hogyan készíts reális marketing tervet

A hatékony marketing terv alap a sikerhez. A cikkben lépésről lépésre bemutatom, én hogyan szoktam összerakni egy marketing tervet valódi projektek során.

[INGYENES ESETTANULMÁNY]
[INGYENES ESETTANULMÁNY]
[INGYENES ESETTANULMÁNY]
[INGYENES ESETTANULMÁNY]
Send this to a friend