SMART célok: A hatásos célkitűzés módszere + letölthető minta

Szerző:

Célok meghatározása mindennapjaink állandó szereplője, legyen szó személyes vagy üzleti életünkről. Több bevételt akarunk termelni, több vásárlót vagy ügyfelet szeretnénk vagy éppen el akarunk jutni Ázsiába, fittebbek akarunk lenni. Ezeket célként kezeljük, viszont sok esetben nem jutunk el a célvonalig. Ami nem is meglepő, hiszen ezek ilyen formában még nem célok, maximum vágyak.

Ezért sokszor félúton elfogy a lendület, vagy ha végig is csináljuk a folyamatot nem tudjuk, hogy sikerrel jártunk-e. Ebben segít a SMART célok módszere.

A SMART célkitűzés segít az elnagyzolt tervekből kézzelfogható és mérhető célokat formálni. A módszer segítségével definiálhatjuk, hogy kinek, mit, mikor és miért kell tennie ahhoz, hogy elérjük a kiszemelt célt. Így nem marad tér az “én nem is erre gondoltam” vagy “ráérünk még” kifogásoknak. Nem utolsó sorban pedig egy fontos alapkövet helyezünk el a sikeres marketing stratégia kialakításához vezető úton.

SMART célok jelentése

Ahhoz, hogy SMART célokat tűzzünk ki követnünk kell egy bizonyos kritériumrendszert. Ez a feltételrendszer segít abban, hogy a célunk reális és elérhető legyen. Na de nézzük is meg, mi is pontosan ez a feltételrendszer.

SMART egy betűszó, ami az alábbi 5 elemből áll össze:

  • Specific, vagyis konkrét
  • Measurable, azaz mérető
  • Achievable, vagyis elérhető,
  • Relevant, azaz releváns, és
  • Time-based, vagyis időhöz kötött.
SMART célok KPI-okhoz

Egy egyszerű, mégis nagyon hatékony eszköz ahhoz, hogy a hasraütéssel meghatározott ködös célokat helyett valódi, mérhető akciótervet készítsünk.

Amikor SMART célokat fogalmazunk meg, a fenti elemek segítségével építjük fel a célunkat. Így egyértelmű lesz mit kell elérnünk, meddig kell elérnünk és hogy mikor sikerült megvalósítanunk a célunkat. Viszlát becsült célok, hello könnyebb nyomon követés.

Hogyan tűzzünk ki SMART célokat

Akkor most jöjjön a leglényegesebb kérdés: Hogy használjuk a gyakorlatban a módszertant?

Menjünk végig külön-külön az egyes elemeken egy példa segítségével. Tegyük fel, hogy a webshopunk bevételét szeretnénk növelni.

S – Specific / Konkrét

Egy cél minél konkrétabb, annál hatékonyabb. Ezért az első elem arra összpontosít, hogy minél részletesebben megfogalmazzuk mit szeretnénk elérni.

De mégis mit értünk konkrét alatt? Egy konkrét cél az alábbi kérdésekre ad választ:

  • Mit akarunk elérni?
  • Milyen lépéseket teszünk azért, hogy elérjük amit akarunk?
  • Ki a felelős, hogy a lépések megtörténjenek?

Ha végig gondoljuk a kérdéseket nemcsak egy nagyon konkrét célt tudunk megfogalmazni, de azt is hogyan juthatunk el oda.

Példa:

Növelem a webshopom mobil vásárlásokból származó bevételét a mobil vásárlási folyamat egyszerűsítésével és célzott fizetett közösségi média kampánnyal.

Ebből kiderül ki, mit és hogyan szeretne elérni. Ezzel meg is vagyunk a célunk konkretizálásával. Most nézzük meg, hogy lesz mérhető.

M – Measurable / Mérhető

Ahhoz, hogy biztosan tudjuk elértük a célunkat mérhetővé kell tennünk. Ennek a legegyszerűbb módszere, ha valamilyen számot társítunk a cél mellé. 

A fenti példánál maradva, a célunk az alábbi kérdések megválaszolásával lesz mérhető:

  • Mennyivel növeljük a webshop bevételét?
  • Mekkora bevételt szeretnénk elérni?
  • Hány közösségi média platformon hirdetünk?

Példa:

Növelem 20%-kal a webshopom mobil vásárlásokból származó bevételét, a mobil vásárlási folyamat egyszerűsítésével és 3 csatornán futtatott (Instagram, Facebook és Twitter) célzott fizetett közösségi média kampánnyal.

Hogy mi legyen a célszámunk sokszor nem triviális. Ha nem tippmixelni akarunk, akkor érdemes a korábbi cégadatokra alapozni. Ha ilyenünk nincs, akkor elő lehet venni az iparági sztenderdeket, de ezek könnyen félrevihetnek. A következő szekcióban megnézzük miért.

A – Achievable / Elérhető

Egy jó cél esetében fontos, hogy elérhető legyen különben borítékolható, hogy félúton feladjuk. Maradjunk a valóság talaján és olyan célt tűzzünk ki, amit tényleg meg tudunk valósítani.

Íme az elérhetőség megfogalmazását segítő kérdések:

  • A kitűzött célok ésszerűek?
  • Valóban el tudjuk érni a kitűzött célt?
  • Megvan cél eléréséhez szükséges erőforrásunk (anyagi és idő)?

Ha túl optimistán határozzuk meg a célt, nagyobb az esély, hogy nem érjük el, emiatt pedig motiválatlanná válhatunk. Ha túl pesszimisták vagyunk, akkor bár elértük a célt, de mégsem léptünk előre eleget. A legjobb, ha megtaláljuk az arany középutat, a reális célt. Ezt általában valahol 1-2 lépéssel a komfortzónánk határán túl érdemes keresni.

Az iparági sztenderdekkel az a probléma, hogy a legnagyobb játékosok eredményei is benne vannak. A nagyok homokozójában pedig nehéz a legszebb homokvárat építeni, főleg ha meg kezdők vagy egyedül vagyunk.

Például, ha a webshopunk az előző időszakban 5%-ot növekedett, a 20%-os növekedés kicsit túlzásnak tűnik. Vagy ha belegondolunk, hogy a napi teendők mellé lesz-e időnk 3 közösségi oldalra hirdetést gyártani, menedzselni és mérni, rájöhetünk, hogy túlvállaljuk magunkat. Ezért ezek fényében finomítsunk a célon.

Példa

Növelem 10%-kal a webshopom mobil vásárlásból származó bevételét a mobil vásárlási folyamat egyszerűsítésével és 2 csatornán futtatott (Instagram és Facebook) célzott fizetett közösségi média hirdetésekkel.

R – Relevant / Releváns

Célokat úgy érdemes kitűzni, hogy azok relevánsak legyenek számunkra, legyen szó személyes vagy üzleti célokról. Személyes cél esetén ez például azt jelenti, hogy olyan cél felé haladsz, amiben hiszel és érdekel. Üzleti életben a relevancia legtöbbször azt takarja, hogy a célunk segít elérni a fő üzleti célunkat. Ez lehet több profit, nagyobb piaci részesedés, stabil bevételek. A lényeg, hogy a ha elérjük a célt azzal a cég profitál. 

Nézzük a relevancia felderítését segítő kérdéseket:

  • Segíti elérni az üzleti céljaimat ez a cél?
  • Valóban több bevételt termel, ha növelem a mobil vásárlások számát? (A példánknál maradva)

Példa:

Növelem 10%-kal a webshopom mobil vásárlásokból származó bevételét a mobil vásárlási folyamat egyszerűsítésével és 2 csatornán futtatott (Instagram és Facebook) célzott közösségi média kampánnyal. Mivel a mobil vásárlások aránya egyre nő, a növelésével sokkal több vásárlót tudok elérni, ami tovább növeli a profitszerzési esélyeimet.

Alapvetően ezt jelenti a relevancia. Megvizsgáljuk, hogy az adott cél miért fontos és hasznos a számunkra. Belefogalmazni azért érdemes, mert így mindig ott lebeg a szemünk előtt, hogy miért éri meg a célért dolgozni. 

T – Time-based / Időhöz kötött

Minden célnak szüksége van valamilyen dátumra. Egy jó kis határidőre. Nem véletlenül mondják, hogy:

“A dátum nélküli cél csak egy álom”

Gondoljunk csak bele, ha nem lennének határidők, minden tevékenységet a végtelenségig csinálhatnánk. Emellett, a lustaságunknak és a halogatásra való hajlamunknak kifejezetten jót tehet egy kis egészséges időprés. 

Itt egy, de annál fontosabb kérdésre kell választ adnunk:

  • Mikorra akarjuk elérni a célunkat?

Ez lehet egy pontos dátum, vagy időtartam, a lényeg, hogy ott legyen a célunk mellett az a bizonyos határidő.

Példa:

Növelem 10%-kal a webshopom mobil vásárlásokból származó bevételét december végéig, a mobil vásárlási folyamat egyszerűsítésével és 2 csatornán futtatott (Instagram és Facebook) célzott közösségi média kampánnyal. Mivel a mobil vásárlások aránya egyre nő, a növelésével sokkal több vásárlót tudok elérni, ami tovább növeli a profitszerzési esélyeimet.

A határidő szempontjából is fontos, hogy reális időkeretet szabjunk meg. A túl távoli határidő nem elég sürgető, a túl szoros pedig csak stresszel segíti az életünket. Vegyük figyelembe a cél eléréséhez szükséges tevékenységek időigényét, és ez alapján tűzzük ki a céldátumot.

Ezzel össze is állt az okos, azaz SMART célunk. Az öt elem együtt működik, így nem érdemes egyiket sem kihagyni amikor tervezünk. 

Letölthető SMART célkitűzés munkafüzet

A SMART célok megfogalmazását még egyszerűbbé tehetjük, ha ezt a sablont használjuk:

A célom, hogy [számszerűsített cél] [határidő]. Ezt [XY tevékenységgel] (és szakértők bevonásával) érem el. A cél elérése segít, hogy [megszerzett előny].

Ha ettől részletesebb sablonra lenne szükség, akkor töltsd le a Marketing GPS csomagot, amiben egy SMART célok sablont is találsz. A sablon segít:

  • Az egyes elemeket kérdések és példák segítségével megfogalmazni
  • Egy kalkulátorral mérhetővé tenni a célt, és
  • Egy ellenőrző kérdés sorral átgondolni a célt és megfogalmazni a következő lépéseket

SMART cél példák

Most pedig nézzünk meg néhány gyakori üzleti és marketing célt, SMART célként megfogalmazva.

Több bevételt szeretnék termelni a vállalkozásommal

  • Specific / Konkrét: Szerzek 5 új ügyfelet a tanácsadó vállalkozásomnak.
  • Measurable / Mérhető: Úgy szerzek öt új ügyfelet, hogy a meglévő ügyfélköröm nem csökken.
  • Achievable / Elérhető: Ezt úgy érem el, hogy minden meglévő ügyfelemet megkérem, hogy ajánljon és elmegyek három networking eseményre.
  • Relevant / Releváns: Új ügyfelek szerzésével bővítem a portfóliómat és növelem a bevételemet.
  • Time-based / Időhöz kötött: Az 5 új ügyfelet három hónap alatt szerzem meg. 

SMART cél: Három hónap alatt 5 új ügyfelet szerzek a tanácsadó vállalkozásomnak, úgy, hogy elmegyek három networking eseményre és minden ügyfelemet megkérem ajánljon egy ismerősének. Ez segít, hogy bővítsem a portfóliómat és növeljem a bevételemet.

Nagyobb forgalom szeretnék a blogomon

  • Specific / Konkrét: Növelem a blogom forgalmát, úgy hogy heti 1 cikk helyett 2 cikket publikálok.
  • Measurable / Mérhető: 6%-kal több látogató havonta a blogon.
  • Achievable / Elérhető: Amikor korábban kétheti rendszerességről heti rendszerességre váltottam 3%-kal nőtt a látogatók száma.
  • Relevant / Releváns: A gyakoribb rendszeres publikálás lojálisabb olvasókat hoz és a keresőkben elért helyezést* is segíti.
  • Time-based / Időhöz kötött: 2 hónapon belül.

SMART cél: 2 hónapon belül 6%-kal növelem a blogom forgalmát, úgy hogy heti 2 cikket osztok meg 1 helyett. Ez segít, hogy lojális olvasókat szerezzek és erősítsem keresőkben elért helyezésemet.

*A teljesség kedvéért ennek feltétele, hogy a cikkek SEO-ra vannak optimalizálva és vannak linkek.

Több email feliratkozót szeretnék

  • Specific / Konkrét: Növelem az email feliratkozók számát 2 lead mágnessel és 200 000 Ft értékű Facebook kampánnyal.
  • Measurable / Mérhető: 50 új email feliratkozó
  • Achievable / Elérhető: Az értéket adó lead mágnesek jobban vonzzák a feliratkozókat, akik könnyebben megadják az email címüket valamilyen értékes tartalomért cserébe.
  • Relevant / Releváns: A célcsoportomat Facebook-on értem el korábban a leghatékonyabban. Az email listám növelése lehetővé teszi, hogy több célzott tartalmat és ajánlatot küldjek a feliratkozóknak, ami növeli a vásárlási rátát.
  • Time-based / Időhöz kötött: 3 hónapon belül.

SMART cél: 3 hónapon belül 50 fővel növelem az email feliratkozók számát 2 lead mágnes és 200 000 Ft értékű Facebook kampány segítségével. A nagyobb email bázis segítségével hatékonyabban tudok célzott tartalmakat és ajánlatokat küldeni, ami növeli a vásárlási hajlandóságot és így a bevételeimet.

Megvalósítás – Hogy a célok ne csak tervek maradjanak

Most, hogy megtanultuk, hogyan tűzzünk ki célokat, nézzük meg mit tehetünk azért, hogy a célok meg is valósuljanak.

Ebben a szekcióban megosztok néhány tippet, ami nekem is segít abban, hogy a tervekből tettek legyenek.

Írjuk le a célokat

Ez fontosabb mint gondolnánk. Az írott céloknak ereje van, még akkor is ha nem készül belőlük akcióterv (bár ez erősen ellenjavallt). Henriette Anne Klauser a Write It Down and Make It Happen című könyvében ír a jelenségről. Ha valamit leírsz azzal mozgásba hozod a dolgokat.

Egy a Columbia Egyetemen végzett kutatás azt mutatta ki, hogy 42%-kal több az esélye, hogy elérjük a céljainkat, ha rendszeresen leírjuk őket.

Korlátozzuk a célok számát

Több kutatás alátámasztja, hogy minél több célra fókuszálunk egyszerre annál kevésbé vagyunk hatékonyak. Ez teljesen logikus, hiszen a túl sok cél elaprózott figyelmet eredményez, ami biztos recept, hogy a lehető legkevesebb eredményt érjük el. A kevesebb több elv itt nagyon igaz. Inkább legyen néhány célunk, de azokra komolyan fókuszáljunk. Hogy pontosan hány célt érdemes egyszerre kitűzni, az nagyon egyén függő és helyzetfüggő. Ez a cikk jó összefoglalja, mit vegyünk figyelembe amikor a céljaink számosságáról döntünk.

Ellenőrizzük rendszeresen a célokat

Vagyis csekkoljunk be rendszeresen, hogy jó úton haladunk-e a cél eléréséhez. Ha a cél leírása beindítja a gépezetet, akkor a rendszeres ellenőrzés maga a turbó a célok sikeres teljesítéséhez. Ez az, amitől valósággá válnak. Minden alkalommal, amikor megvizsgáljuk mit értünk el, azt is átgondolhatjuk mi a következő lépés.

A célokra ránézhetünk havonta, hetente vagy akár naponta is, a lényeg, hogy rendszeresen ellenőrizzük mennyit haladtunk. Ez kiemelten fontos, hosszabb távú célok esetén.

Bontsuk le a célokat napi teendőkre

Az egyik leghasznosabb taktika mit alkalmaztam az évek során, a célok napi szintű, maximum pár órás feladatokra történő lebontása. Ilyenkor fogom a nagyobb célt, mint például Facebook kampány összeállítása, és lebontom apró, rövid időn belül letudható feladatokra. Én erre Asana-t használok, de Excelben is nagyon jól működik.

Ez elsőre nagy munkának tűnik, de hosszú távon bőven megtérül. Egyrészt enyhíti a “túl nagy falat ez a feladat” faktort, ami sok esetben csak halogatáshoz vezet (nálam legalábbis ez rendszeresen előfordul). Másrészt sokkal könnyebben megbecsülhető egy adott feladat.

Egy Facebook kampány összeállítása fogalmamsincsmennyi idő. Ellenben, ha elemekre bontjuk, a kampány megtervezése 1 óra, három szöveg verzió megírása 2 óra, grafika összeállítása 2 óra, a hirdetés beállítása pedig 0.5-1 óra. És máris látjuk, hogy kb. fél napot vesz igénybe a feladat, ami közel sem olyan feldolgozhatatlan mint elsőre tűnt.

Ünnepeljük meg a sikereket

Könnyen azt gondolhatjuk, hogy csak akkor van ok az ünneplésre, ha elértük a célunkat. Viszont kutatások bizonyították, hogy a kis győzelmek ünneplése nagy hatással van a motivációra és így növeli az esélyünket a kitűzött cél elérésére.

A kis győzelmek elismerése növeli az önbizalmat és aktiválja jutalomért felelős területet az agyban, ami büszkeséget és elismerést keltő vegyületet, dopamint szabadít fel. Vagyis egy-egy kisebb siker utáni háton veregetés nem csak lelkünknek esik jól, de biológiailag is arra ösztönöz, hogy tovább meneteljünk a még több dopaminnal kecsegtető cél felé.

Összefoglalás

A konkrét és mérhető célok alapvető építőkövek a sikerhez vezető úton. Most már azt is láthatjuk, hogy hogyan fogalmazhatunk meg jól követhető célokat a SMART célok segítségével.

Persze, ezt még tovább lehet fejleszteni, például ha egymásba ágyazzuk a SMART célokat és végső célunkból havi vagy heti szintű alcélokat fogalmazunk meg, szintén ezzel a módszerrel. Szóval a lehetőségek tárháza végtelen, érdemes kísérletezni, hogy neked mi válik be a leginkább.

Most pedig jöhet egy kis kihívás

Meg tudod fogalmazni a fő marketing célodat?

A fentiek alapján gondold végig és fogalmazd meg a marketing célod amit következő időszakban el szeretnél elérni, és írd meg kommentben.

Így lesz egy kis extra motiváció, hogy valóban átgondold a célod 😉

Ha pedig van még olyan kérdés a témával kapcsolatban, amire szeretnél választ kapni, írd meg a kommentben, és igyekszem megválaszolni.

Borítókép illusztráció forrása: Blue vector created by vectorjuice – www.freepik.com

Ha hasznosnak találtad a cikket és szerinted segíthet a marketing kusza világában eligazodni, oszd meg, kérlek barátaiddal, ismerőseiddel. 

Érdekelhet még:

marketing mix
Marketing Mix Gyorstalpaló: 4P, 7P és használatuk

A marketing mix az egyik legismertebb marketing fogalom. De mi is valójában a marketing mix és hogyan használható a mindennapi marketing stratégiában?

marketing stratégia
Marketing stratégia összeállítása lépésről lépésre + letölthető minta

A megfelelő marketing stratégia elengedhetetlen része minden vállalkozás életének. A cikkből megtudod, hogyan állíts össze egy jó és gyakorlati stratégiát.

céges weboldalak
A céges weboldalak 12 legfontosabb eleme

A profi céges weboldal ma már szinte elvárás minden vállalkozás számára. Ebben a cikkben megosztunk 12 tippet, hogy mitől lesz igazán ütős a céges weboldalunk.

Send this to a friend