Online marketing útmutató: fogalma, eszközök, csatornák (2023)

Szerző:

Az online marketing világa rendkívül izgalmas de egyben zavaros és misztikus is lehet. Számtalan terület, eszköz és platform közül lehet választani, ráadásul folyamatosan bukkannak fel az újabbnál újabb megoldások.

Ez az átfogó útikalauz, segít eligazodni az online marketing eszközök és csatornák útvesztőjében

Az útmutatóból megtudod:

  • Mi az online, digitális és hagyományos marketing
  • Mik az online marketing előnyei
  • Mik a legfontosabb online marketing eszközök
  • Hogyan vágj bele az online marketingbe

Figyelem! 

Ez egy részletes útmutató egy eleve nagy témáról. Következésképp a hossza is inkább a Háború és békét, mintsem Örkény egyperceseit idézi. Éppen ezért a gyors reggeli kávé helyett inkább egy finom bor mellé ajánlom egy nyugodt, lazítós estére.🍷 📖

Kényelembe helyezted magad? Akkor vágjunk is bele!

Online marketing fogalma

Online marketingnek számít minden olyan tevékenység, amikor a vállalkozásodról kommunikálsz az interneten.

Alapvetően bármi, amit azért teszel online, hogy felhívd magadra a figyelmet és rávedd a célcsoportod, hogy tőled vásároljon, az online marketing esernyője alá tartozik.

Online vs. digitális marketing

A digitális marketing egy gyűjtőnév, ami magában foglal minden olyan marketing tevékenységet, amihez elektronikus eszközt használnak. Ilyen például a rádióközvetítés, podcastek vagy éppen az e-book-ok. 

Vagyis az online marketing a digitális marketing része.

Online vs. hagyományos marketing

A hagyományos marketing kalapja alá tartoznak olyan csatornák, mint például az óriásplakátok, TV vagy a nyomtatott média. Gondolj csak Don Draperre a Mad Man-ben, aki TV reklámon és szövegen ötletel a Coca-Cola-nak.

Az internet 90-es évekbeli elterjedése előtt a hagyományos marketing volt nagyjából az egyetlen marketing terület.

Miért fontos az online marketing?

1. Azokat célozhatod vele, akik a legnagyobb valószínűséggel vásárolják meg a terméked vagy szolgáltatásod

A TV, rádió vagy magazin hirdetések esetében eléggé limitált ráhatásod van ki is látja a reklámod. Persze vannak alap adataid, – például a magazin tipikus olvasóközönsége – de akkor is olyan, mintha ágyúval lőnél verébre.

Az online marketingben ezzel szemben szinte egy mesterlövész pontosságával célozhatod be a célcsoportod, és küldhetsz személyre szabott, magasan konvertáló marketing üzeneteket.

Például, egy közösségi média hirdetés esetében különböző célcsoportokat célozhatsz olyan faktorok alapján, mint a kor, nem, lokáció, érdeklődés, viselkedés és még sok más. 

Persze ehhez szükség van arra, hogy ismerd a célcsoportod és tudd, hogy kit próbálsz megszólítani. Még szerencse, hogy az online marketing ebben is tud segíteni: online piackutatással számtalan értékes információt kideríthetsz a célcsoportodról, megalkothatod a perszónádat, ami alapján hatékonyan finomíthatod a marketing stratégiád. 

2. Az online marketing hatékonysága mérhető, mégpedig pontosan

Online marketingben (szinte) minden mérhető. 

(Azért csak szinte, mert komplexebb marketing rendszereknél már nehéz pontosan mérni az egyes elemek hatékonyságát, például b2b inbound stratégiánál.) 

Ehhez persze egyrészt szükség van arra, hogy a kitűzd a megfelelő célokat, illetve a meghatározd a legfontosabb KPI-okat és mérőszámokat. Viszont, ha ezek megvannak a határ a csillagos ég. Mérheted a célcsoportod elköteleződését, érdeklődési körét vagy éppen a viselkedését.

A legjobb, hogy a legtöbb adat és mérőszám valós időben áll rendelkezésre. Így egy marketing aktivitás hatékonysága és megtérülése (ROI) szinte azonnal látszik, ellenben egy újság- vagy TV hirdetéssel, ahol még arról sincs pontos információd mennyien látták a hirdetésed.

3. Költséghatékonyabb, mint a hagyományos marketing

Az előző két pontnak köszönhetően, az online marketing jóval költséghatékonyabb, mint a hagyományos marketing eszközök. 

A valós idejű adatok, a folyamatos mérés és a pontosabb célzás mind azt teszik lehetővé, hogy a marketing költségvetésed a lehető leghatékonyabban használd fel.

Például, ha azt látod, hogy a facebook hirdetéseidre nem reagálnak, egyszerűen leállítod azokat és más csatornán próbálkozol. Hagyományos marketingben ez nem opció; ha megvettél egy TV spotot vagy egy óriásplakátot azt a teljesítménytől függetlenül fizeted.

Az online marketingben folyamatosan pivotálhatsz annak függvényében, hogy mi az, ami működik és mi az ami nem. 

Ha korlátozott marketing büdzsével rendelkezel, az online marketing kínálja a legtöbb lehetőséget. Például kipróbálhatsz közösségi média, tartalommarketing és SEO stratégiákat, amik alacsony költségvetéssel is hatékonyan működtethetőek (persze ebben az esetben az erőforrásigény lesz magasabb, de erre majd egy másik cikkben bővebben kitérek).

4. Versenybe szállhatsz a nagyobb játékosokkal

Kis cégként vagy vállalkozásként valószínűleg nehéz felvenni a versenyt a nagyobb márkákkal az iparágadban, hiszen több milliós költségvetéssel állsz szemben.

A jó hír, hogy a megfelelő stratégiával az online marketinggel versenybe szállhatsz és akár le is körözheted őket. 

Például, ha megtalálod a megfelelő kulcsszavakat, amikre magas minőségű tartalmat gyártasz. Vagy ha egy facebook csoporton keresztül közösséget építesz. 

Az online marketing eszközeit használva sok esetben csak a fantázia és a megfelelő kivitelezés szab határt az elért eredményeknek.

Most pedig nézzük meg mik a legfőbb online marketing területek

Online marketing eszközök és csatornák

Weboldal

A weboldalad lényegében a digitális névjegyed, ezen keresztül tudsz bemutatkozni az ügyfeleidnek.

Éppen ezért nagyon fontos, hogy kellő figyelmet fordíts rá.

Minden aloldalnak nagyon jól lehatárolt célja kell hogy legyen és be kell illeszkednie a felépített értékesítési tölcséredbe. Ehhez szükséged lesz sales oldalakra és landing oldalakra, amik szépen terelik a látogatót a kitűzött cél felé.

Ezen felül alap, hogy remek felhasználói élményt nyújt és mobilon is ugyanolyan jól használható, mint laptopon. Ugyanis ma már az internetes vásárlások fele mobilon zajlik.

SEO / Keresőoptimalizálás

A keresőoptimalizálás célja, hogy az internetes keresőkből (Google, Bing, Yahoo, stb) organikus, más néven nem fizetett forgalmat generálj a weboldaladra. 

Ehhez ismerned kell azokat a kulcsszavakat, amikre a célcsoportod keresni szokott. Ez alapján optimalizálhatod a meglévő tartalmaid és létrehozhatod a kulcsszavakra finomított új tartalmakat.

Nagy előnye, hogy ingyenes és stabil forgalmat hoz. Hátránya, hogy sok ideig (nagyjából 1-2 év) tart felépíteni egy olyan weboldalt és szakmai blogot, ami releváns forgalmat hoz. 

Három fő területre bontják:

  • Technikai SEO: a honlap technikai beállításaira és felépítésére fókuszál
  • On-page SEO: a honlapon található tartalom (szövegek, képek, videók) optimalizálásával foglalkozik
  • Off-page SEO: minden olyan külső tényezőt lefed, amik hatással lehetnek a honlap helyezésére (legismertebb területe a linképítés)

Ajánlott olvasmány: Keresőoptimalizálás kisokos: amit a sikeres SEO-hoz kell

PPC / Fizetett hirdetések

PPC azaz Pay Per Click hirdetések azok a fizetett hirdetések, amiért csak akkor kell fizetned, ha egy felhasználó rájuk kattint – innen a név is. 

A legismertebbek talán a Google találatai között felbukkanó hirdetések – ezeket a Google „Hirdetés” címkével jelöli, és az organikus találatok felett és alatt jelennek meg. 

google ppc hirdetés példa

Persze ott vannak még a tartalomszolgáltató vagy egyéb oldalakon elhelyezett bannerek és interaktív hirdetések. Tudod, azok amiket minden weboldalon látsz miután felmentél az Alza vagy a Deichmann honlapjára.

banner hirdetés példa

PPC hirdetésnek számítanak a közösségi média csatornákon futtatott hirdetések is, igazából minden hirdetés, ahol kattintás vagy megtekintés alapon fizetsz. 

facebook ppc hirdetés példa

SEM / Keresőmarketing

A keresőmarketing vagyis SEM (Search Engine Marketing) egy gyűjtőfogalom, ami magában foglal minden eszközt, amivel a weboldalad láthatóságát próbálod növelni a keresőmotorokban.

Vagyis alá tartozik a SEO és a keresőkben futtatott PPC kampányok is. 

A SEM-et sokszor a PPC szinonimájaként használják, ezért ne lepődj meg, ha így találkozol a fogalommal.

Tartalommarketing

A tartalommarketing magában foglal minden olyan tevékenységet, amikor tartalmon keresztül építesz bizalmat és kommunikálsz a vásárlóiddal. Szorosan összekapcsolódik a SEO-val, de nem ugyanaz.

Akkor lehet igazán sikeres, ha meghatározott stratégia mentén valódi, értékes, informatív és nem közvetlenül vásárlásra ösztönző tartalmat készítesz. 

A folyamatos direkt reklámok miatt az emberek egyre érzéketlenebbek a hirdetésekre (bannervakság).  A tartalommarketing emiatt egy folyamatosan és dinamikusan növekvő terület, hiszen amellett, hogy bizalmat épít közvetlen módon az eladást is segíti.

A legismertebb formája talán a blogolás, a videós tartalom, infografika vagy e-book készítése, de a különböző közösségi média felületeken (YouTube, Instagram, Facebook, LinkedIn, Pinterest) végzett tartalomgyártást is ide tartozik.

Közösségi média marketing

Minden marketing aktivitás, ami közösségi médián zajlik a közösségi média marketing része. 

Előnye, hogy kétirányú kommunikációt tesz lehetővé a korábbi egyirányú helyett, és beszélgetés kezdődik a cégek és a vásárlók között. 

A legismertebb platformok a Facebook, az Instagram, a Twitter, a LinkedIn, a Snapchat, a Pinterest, és a YouTube, de számos más platform létezik még ezen kívül. Ráadásul nap mint nap új közösségi platformok bukkanak fel – és tűnnek is el: vagyis a sikerhez elengedhetetlen a gyors reakcióidő és a naprakész tudás.

Email marketing

Az egyik legrégebbi online marketing terület. Az email marketing során a (legálisan) megszerzett email címekre rendszeresen, értékes tartalmat küldesz. 

A hangsúly itt az értékesen van, mert ha folyamatosan csak ajánlatokkal bombázod a feliratkozókat biztos lehetsz benne, hogy leiratkoznak.

Az email marketing akkor lesz hatékony, ha a feliratkozónak megéri a listán maradnia. Hogy pontosan miért éri meg az nagyon iparág és üzlet függő, de az exkluzív tartalom, egyedi ajánlatok és alkalmi ajándékok jó példák erre.

Nagy előnye, hogy a feliratkozással már szűröd a látogatókat, hiszen az fog feliratkozni, akit valóban érdekel a terméked/szolgáltatásod. Így nagyobb eséllyel vásárolnak majd tőled.

Affiliate marketing

Az affiliate marketing során egy magánszemély (vagy ritkábban cég) holnapjáról egy speciális link segítségével egy cég (általában egy webáruház) webhelyére tereli a forgalmat. Amikor a felhasználó vásárol az adott oldalon a cég közvetítői díjat fizet a magánszemélynek. 

Ebben az eszközben elsősorban akkor érdemes gondolkoznod, ha webshod van, de igazából bármilyen termék esetén működhet.

Előnye, hogy más oldalak forgalmát ki tudod használni, hátránya viszont, hogy a profitod csökkenti.

Influencer marketing

Az influencer marketing pár éve ütötte fel a fejét és azóta egyre népszerűbb. A lényege, hogy cégek influencerekkel (magyarul véleményvezérekkel) szerződek le, akik a saját oldalaikon (általában közösségi média oldalak) népszerűsítik az adott terméket.

Az előnye, hogy a bizalom (jó esetben) sokkal nagyobb, hiszen egy valódi ember ajánlásával árulod a terméket. 

Sajnos a bizalom az influencerek irányába egyre kisebb, hiszen alapvetően ők is pénzt kapnak a termék népszerűsítésért, így erősödhet a félelem a fogyasztókban, hogy mennyire őszinte az ajánlás. 

Emiatt fontos, hogy hiteles inluencert válasz.  Ellenőrizd például, hogy a kiválasztott influencer mennyire népszerű. Milyen hatást vált ki a közönségéből? Milyen értékeket képvisel? Valóban az, akinek mondja magát?

Nem egyedi eset, hogy egy “véleményvezér” az egyik reklámban még azt állítja gluténmentesen étkezik, a másikban pedig már az egy ismert márka glutént is tartalmazó pizzáját promózza.

Ha bővebben olvasnál a témáról ezt a cikket ajánlom: Influencer marketing: így válassz influencert

Marketing Automatizáció

A marketing automatizálás sok embernek egyenlő a hírlevél küldéssel, pedig sokkal többet jelent ennél. 

A marketing automatizálás során szoftvereket és a marketing stratégiád hangolod össze, hogy személyre szabott folyamatokkal az érdeklődőket vásárlókká, a vásárlókat pedig visszatérő vásárlókká változtasd.

Vagyis a marketing automatizálás valójában szoftverek és platformok összessége, amik segítenek, hogy automata módon mégis személyre szabottan kommunikálj a célcsoportoddal.

Előnye, hogy ha jól van felépítve valóban futószalagon hozza a vásárlókat akár teljesen passzív módon, minimális optimalizálás mellett. Ehhez persze az kell, hogy behatóan ismerd a célcsoportod és a vásárlói útvonalat, amin végigmennek. Plusz kell egy erős technikai beállítottság, hogy a különböző szoftvereket a megfelelő módon intergráld egymással.

Automatizálható az email marketing, a lead generálás, az ügyfélszolgálat, a közösségi média marketing egy része és még sok más folyamat.

Ha érdekel a téma akkor ezt a cikket mindenképp olvasd el: Marketing automatizálás – 75 villámkérdés és válasz

Inbound marketing

Az inbound marketing lényege, hogy a célcsoportot vásárlói utazásuk (buyer’s journey) minden egyes pontján megpróbálod megszólítani és aktivizálni.

Az inbound marketing egy komplex marketing rendszer, aminek a lényege, hogy az érdeklődőt nem reklámokkal és hideghívással zargatod, hanem értéket nyújtva hívod fel magadra a figyelmét. 

Gyakran a tartalommarketing szinonimájaként használják. Ez érthető, hiszen a tartalomgyártás az inbound stratégia egyik fő eleme, viszont a tartalom mellett számtalan más eszközt is alkalmaz.

Az inbound marketing legfontosabb részei (a teljesség igénye nélkül) a tartalommarketing, közösségi média marketing, email marketing, marketing automatizáció, keresőoptimalizálás, közösségépítés, valamint a márkaépítés.

Videó marketing

A videó a fénykorát éli és a TikTok és más új videó alapú platformok térnyerésével a videó mint marketing eszköz lényegében kikerülhetetlen lesz a sikerhez.

A videó marketinggel kapcsolatos statisztikákból nincs hiány:

  • magasabb nyitási arány
  • jobb konverzió
  • nagyobb bizalom

Ráadásul a technológiának hála, ma már brutál könnyű minőségi videót készíteni.

Hogyan használd ki a videóban rejlő lehetőpségeket?

Készíts rövid oktatóvideókat ahol bemutatód a tudásodat vagy körbejársz egy fontos ügyfélproblémát. Csinálj videókat korábbi ügyfelekkel, ahol elmesélik milyen eredményeket értek el a segítségeddel. Meséld el a történeted, hogy hogyan jutottál oda ahol éppen tartasz, ezzel is inspirálva a közönséged.

Event marketing azaz eseménymarketing

Az event marketing nem újkeletű dolog. Remek eszköz arra, hogy márkát építs és kapcsolatot teremts a közönségeddel.

Az elmúlt években viszont masszívan az online események irányába tolódott a mérleg, ami a következő időszakban valószínűleg változik majd, hiszen az emberek egyre jobban vágyják a személyes kontaktot.

Így, ha event marketingbe fogsz érdemes offline és online eseményekben is gondolkozni. Az online térben remekül működnek a webinárok, kihívások vagy a workshopok. Offline eseményeknél a workshopok, előadások vagy akár a kerekasztal beszélgetések is nagyon jól működnek.

AI fejlődése

Az üstökösszerű technológiai fejlődés a marketinget sem kerülte el. Egyre inkább teret nyernek a különböző mesterséges intelligenciát és gépi tanulást használó szoftverek.

Ezek a technológiák segítenek, hogy még precízebben automatizálhasd az ügyfélszegmentálást, kampánykezelést vagy a lead generálást. Emellett még személyre szabottabb marketingüzeneteket tudsz létrehozni, ami összességében javítja a digitális marketing kampányok hatékonyságát.

Online marketing első lépések

1. Határozd meg a célodat

Az első feladatod, hogy meghatározod, mit is szeretnél elérni az online marketing eszközeivel. 

Ugyanis amíg ez nem kristálytiszta, hiába alkalmazod a különböző eszközöket nem valószínű, hogy érdemben sikereket érsz el.

Az online marketingben számos célt kitűzhetsz:

  • Márkaismertség növelése
  • Weboldal forgalmának növelése
  • Lead generálás
  • Eladások növelése
  • Költségcsökkentés
  • Elköteleződés növelése
  • Stb

Ami fontos, hogy SMART, vagyis konkrét, mérhető, elérhető, releváns és időhöz kötött legyen a cél.

Például, az eladások növelése még kevés, mint cél. Jól megfogalmazva így néz ki: 10%-kal növelem az eladásokat a mobil oldalon 6 hónap alatt.

Bővebben a SMART célkitűzésről ebben a cikkben olvashatsz: SMART célok: A hatásos célkitűzés módszere + letölthető munkafüzet

2. Fókuszálj a célközönségedre

A célközönséged, vásárlóid, partnereid a vállalkozásod lelke. A marketing stratégiád az ő igényeik és problémáik köré kell építened. Éppen ezért létfontosságú, hogy megismerd a célcsoportod és kiderítsd mire vágynak, milyen problémára keresnek megoldást. 

Ebben segít, ha létrehozol egy vagy több a perszónát, akik reprezentálják a célcsoportodat.

A célközönség meghatározásában és a perszóna alkotásban segít ez a cikk: Célcsoport meghatározása, szegmentálása és példák 

3. Építsd fel a marketing keretrendszered

Aki középszerű marketinget csinál kampányokban gondolkozik. Az igazán hatékony marketinghez szükséged van egy átfogó keretrendszerre. 

Ez lesz az online marketing stratégiád.

Marketing stratégiára, reális és átgondolt marketing stratégiára szükséged van. Házat sem építenél alaprajz nélkül, ugye?

A kidolgozott marketing stratégia segít, hogy a megfelelő üzenetet a megfelelő időben a jó célcsoportnak küldd el, ezzel biztosítva a konverziót.

A témáról bővebben írtam ebben a blogbejegyzésben: Marketing stratégia összeállítása lépésről lépésre

Ha pedig igazán profi marketing stratégiát szeretnél érdemes megnézned a Marketing stratégia készítés lépésről lépésre képzést.

4. Fogalmazd meg a márkád sztoriját

Vásárlási döntések során az emberek a racionális és az érzelmi agyukat is használják. A leghatékonyabb online marketing keretrendszer mindkettőre hatással van. 

Éppen emiatt fontos a storytelling, vagyis a történetmesélés szerepe az online marketingben. A segítségével egy magasabb szintű kapcsolatot teremthetsz a vásárlóiddal és emberibbé teheted a marketing kommunikációd.

A brand storytelling egy eszköz arra, hogy a célközönséged kapcsolatba kerüljön a márkáddal. Emberi értékek mentén.

Ehhez a másik oldal, a célcsoport igényeit kell előtérbe helyezni. Mi az, ami érdekli őket? Mi az, ami meglepi az embereket? Mi az, amire érzelmekkel reagálnak? 

A legfontosabb pedig az őszinteség. Ne próbáld meg átverni a fogyasztót, inkább ragadd meg a figyelmét egy olyan történettel, ami neked is fontos. Ez a garancia arra, hogy a storytelling működik majd.

5. Tereld őket az holnapodra: a forgalom generálás alapjai

Hiába van egy patent weboldalad, szuper szakmai blogod és minden problémát megoldó terméked, ha nem látogatják a weboldalad nem sokat érsz velük. 

Számtalan módon növelheted a weboldalad látogatottságát, ezek közül néhány példa:

  • Organikusan: ehhez SEO és tartalommarketing eszközöket kell használnod, és türelmesnek kell lenned
  • Fizetett hirdetésekkel: gyorsan szerezhetsz forgalmat, de folyamatosan pénzbe kerül
  • Közösségi média segítségével: konzisztens kommunikációval, azokon a platformokon, ahol a célcsoportod jelen van 
  • Email marketinggel: izgalmas személyre szabott tartalommal, nem pedig “ajánlat spammel”

Ezek bármelyikét vagy mixét használhatod, hogy látogatókat szerezz.

6. Hozd ki a maximumot a látogatókból: konverzió optimalizálás

A forgalom generálás csak az első lépés. A következő, hogy a beérkező forgalmat konvertálod, vagyis eléred, hogy a látogatók megtegyék az oldalon, amit szeretnél.

Konverzió lehet a vásárlás, feliratkozás, ajánlatkérés illetve bármi más, ami neked üzleti szempontból fontos.

A konverzió optimalizálás során folyamatosan fejleszted a weboldalad és minden olyan platformot, amit a látogatók érintenek a vásárlási útvonaluk során, így növelve a konverziók számát.

Az optimalizálás egyik legjobb eszköze a tesztelés. Csinálj A/B tesztet, felhasználói teszteket (usability test), kérdőíveket. Térképezd fel, hogyan viselkednek a látogatók az oldaladon, mit gondolnak, mit látnak, mit hiányolnak. 

Ezzel a tudással és az analitikai adatokkal felvértezve tudsz folyamatosan finomhangolni és eljutni a leghatékonyabb konverziós folyamatig.

7. Építs bizalmat tartalommarketinggel

Ahogy arról már korábban szó volt, a tartalommarketing jóval több mint a blogolás. Egy jó tartalom mix – ami például blogbejegyzésből, útmutatókból, videókból, infografikákból és letölthető anyagokból áll – segítségével hatékonyan növelheted a vállalkozásodat.

A siker kulcsa, hogy koncentrálj a bizalomépítésre és készíts kiemelkedő tartalmat. Adj értéket az olvasóknak és egy lojális, elköteleződött követőtáborral gazdagodsz.

A jó tartalom elsősorban választ ad a célközönségnek egy problémára, új nézőpontot ad vagy segít fejlődni. Kiemelten fontos a bizalomépítés és a kapcsolatteremtés, ami közvetve és hosszú távon támogatja az értékesítést.

Ha jobban beleásnád magad a tartalommarketing izgalmas világába, akkor nézd meg az ingyenes 7 napos tartalommarketing email kurzust.

8. Szólítsd meg gyorsan a célcsoportod fizetett hirdetésekkel

A fizetett hirdetések nagy előnye, hogy szinte azonnali a hatásuk. Pár nap alatt elérhetsz nagy tömegeket, növelheted a weboldalad látogatottságát vagy akár bevételt is generálhatsz.

Sokan tartanak tőle, mert pénzbe kerül, mások csak erre esküsznek. 

Én az arany középútban hiszek. Ha nem ész nélkül hirdetsz, hanem átgondolt stratégia alapján, a hirdetésekkel megsokszorozhatod a megtérülésed.

Mielőtt belevágsz és vadul elkezdesz hirdetni, érdemes ezeken a lépéseken végigmenni:

  • Ismerkedj meg a különböző hirdetési modellekkel (például CPM/Display, PPC, CPA, CPI, CPV)
  • Ismerkedj meg a különböző hirdetési platformokkal (Google Ads, Bing, Facebook, LinkedIn, Instagram, Snapchat, stb)
  • Tudd meg, milyen platformokon van jelen a célcsoportod
  • Határozd meg a hirdetés célját (weboldal forgalom, eladás, márkaépítés)
  • Jelöld ki mekkora hirdetési kereted van és abból indulj ki

A fentiek alapján tudnod kell azonosítani azt az 1-2 platformot, ahol érdemes hirdetned. Ha ez megvan, akkor ásd bele magad jobban a felület működésébe és csinálj néhány teszt kampányt alacsony büdzsével, hogy lásd élesben a működést.

A méréstechnika itt kiemelten fontos, hiszen tudnod kell, hogy az elköltött összeg megtérült-e.

9. Erősítsd a kapcsolataid email marketinggel

Az email marketing rossz hírneve van, ami főleg az indokolatlan mennyiségű spamnek köszönhető.

Ez és egyéb okok miatt az email marketinget már évek óta folyamatosan temetik.

Pedig az email marketing a mai napig az egyik legjobban megtérülő marketing csatorna. Hogy mennyire? A Hubspot szerint, minden email marketing során elköltött $1-ral $38-t generálhatsz, ami 3800% ROI-t jelent. 

Ez alapján én nem ásnám még el az email-t.

A titok a kivitelezésben rejlik. Az email marketing akkor lesz sikeres, ha emberi módon kommunikálsz, tekintve, hogy emberekkel kommunikálsz. 

Vagyis, ne csak ajánlatokkal bombázd a feliratkozókat. Küldj exkluzív, máshol nem elérhető tartalmakat. Kezdeményezz beszélgetést. Kérdezd meg mire kíváncsiak. Vagy éppen, hogy hogy vannak.

Noah Kagan hírleve például eszméletlen jó. Ha érdekel, itt feliratkozhatsz.

email marketing példa

Egy kicsi, de elköteleződött, lojális email közösség százszor többet ér több ezer facebook követőnél.

10. Mutasd meg magad SEO-val

A keresőoptimalizálás talán az egyik legismertebb és leginkább vágyott eszköz a marketing repertoárban. 

Mindenki szeretné csinálni, sokan vágnak bele, kevesen csinálják jól.

A SEO valóban egy komplex terület, de az alapok elsajátításához nem kell rakéta tudósnak lenni. Három dologra kell odafigyelned:

  1. Technikai SEO: legyen rendben az oldalad technikai szempontból, legyen indexelve, lássa a keresőmotor
  2. On-page SEO: az oldalad (oldalaid) legyen optimalizálva a megfelelő kulcsszavakra, figyel a belső linkelésre emellett pedig legyen jó a UX és szép a design
  3. Off-page SEO: mutassanak minőségi, releváns külső linkek az oldaladra

seo elemei

Ezek az alapok. Hogy hogyan teljesítheted a fenti három pontot, arról rengeteg anyag érhető el online: keress technikai SEO checklistet, ismerkedj meg a kulcsszókutatással, az on-page optimalizálási elemekkel és a linképítési technikákkal.

Két fontos dolgot kiemelnék:

  1. A SEO és a tartalommarketing kéz a kézben járnak. Vagyis ne várj csodát attól, ha optimalizálsz egy landing oldalt. A megfelelő forgalomhoz megfelelő mennyiségű és minőségű tartalomra lesz szükséged.
  2. A SEO maraton nem pedig sprint. Ha gyorsan akarsz eredményt, akkor inkább a fizetett hirdetésekkel próbálkozz. A legjobb SEO stratégiának is 6-12 vagy akár 18 hónap is kellhet, hogy az elvárt eredmény meghozza. Viszont azután folyamatosan forgalmat és konverziót generál majd, lényegében ingyen.

11. Építs közösséget közösségi médián

A közösségi média marketing sokkal több, mint néhány közösségi profil és hébe-hóba elejtett poszt. 

Ahhoz, hogy érdemben forgalmat generáljon átgondolt stratégiára és következetes kivitelezésre van szükség.

Sokan azt gondolják, hogy elég, ha létrehoznak egy üzleti profilt minden közösségi platformon és már közösségi média marketinget csinálnak. Ez nagyon nem igaz.

Egy platformnak akkor van értelme, ha folyamatosan lebilincselő tartalmat generálsz. Éppen ezért érdemes 1-2 csatornára fókuszálni (lehetőleg, ahol a célcsoportod jelen van), és ott közösséget építeni.

12. Mérj. Mindent is.

Az online marketing nagy előnye a hagyományos marketinghez képest, hogy pontosan mérhető. Ennek köszönhetően pedig pontosan ki tudod számolni, melyik marketing tevékenység mennyire éri meg neked.

Ezért elképesztően fontos, hogy az első pillanattól kezdve gyűjtsd az adatokat, még akkor is ha az elején nem tudsz velük mit kezdeni. Később ezeknek felbecsülhetetlen értéke lesz.

Alap analitikai eszközök, amiket mindenképp integrálj a weboldaladba: 

  • Google Analytics (most már a GA4-et), 
  • Google Search Console, 
  • Facebook Pixel

13. Ne felejtsd a mobilt

Még ma is számtalan olyan weboldallal találkozok, ami nincs mobilra optimalizálva. Ez azért is megdöbbentő, mert az internet használat 50%-a mobilon történik. Másképp fogalmazva minden második ember mobilon fogja megnézni a weboldalad. 

Ha nincs egy jól működő mobilra optimalizált verziód, akkor a látogatóid felét elveszted. 

A tanulság itt az, hogy legyen reszponzív a weboldalad. Vedd kézbe a mobilod és nézd meg a holnapod. Csinálj végig egy vásárlást. Iratkozz fel a hírleveledre. Kérj ajánlatot. 

Ha bárhol hiba van, vagy döcög a folyamat akkor pedig javítsd (vagy javíttasd).

Útravaló

Ezzel meg is érkeztünk a cikk végéhez. Remélem sikerült egy átfogó képet kapni az online marketingről, és ihletet kaptál milyen irányba indulj tovább.

Még egy jó tanács a végére: a kevesebb több. Könnyű elcsábulni és “mindent is csinálni”, de ez ritkán vezet sikerre. Főleg, ha egyedül csinálod a marketinget. 

Inkább fókuszálj egy-két online marketing csatornára és eszközre és hozd ki abból a maximumot. Sokkal jobb eredményeket fogsz elérni. Ezt saját tapasztalatból mondom.

Ha hasznosnak találtad a cikket és szerinted segíthet a marketing kusza világában eligazodni, oszd meg, kérlek barátaiddal, ismerőseiddel. 

Érdekelhet még:

marketing mix
Marketing Mix Gyorstalpaló: 4P, 7P és használatuk

A marketing mix az egyik legismertebb marketing fogalom. De mi is valójában a marketing mix és hogyan használható a mindennapi marketing stratégiában?

marketing stratégia
Marketing stratégia összeállítása lépésről lépésre + letölthető minta

A megfelelő marketing stratégia elengedhetetlen része minden vállalkozás életének. A cikkből megtudod, hogyan állíts össze egy jó és gyakorlati stratégiát.

céges weboldalak
A céges weboldalak 12 legfontosabb eleme

A profi céges weboldal ma már szinte elvárás minden vállalkozás számára. Ebben a cikkben megosztunk 12 tippet, hogy mitől lesz igazán ütős a céges weboldalunk.

Send this to a friend