A vállalkozói lét az egyik legdurvább önismereti út.
Olyan félelmek és kételyek bukkannak elő az árnyékból, amikről korábban talán nem is tudtál.
Az egyik ilyen gyakori belső blokk az önbizalomhiány és az árazáskérdése.
Ez teljesen érthető, hiszen ha belegondolsz:
Hogyan áraznál bátran, ha közben nem hiszel magadban?
Ha önbizalomhiánnyal küzdesz, az árazással is küzdeni fogsz.
A nagy igazság
Nincs olyan vállalkozó, aki félelem, korlátozó hiedelmek vagy zavaró érzések nélkül építene fel sikeres vállalkozást.
Viszont akik sikeresek?
Ők azok, akik megcsinálják a belső munkát – szembenéznek a félelmeikkel, és elkezdik elengedni a korlátozó hiedelmeiket, amik akadályozzák őket.
Megtanulják, hogyan programozzák át azokat a tudatalatti meggyőződéseket, amik visszatartják őket attól, hogy lépjenek.
Tudatossággal irányítják gondolataikat, érzéseiket, és túllépnek azon a félelmen, ami a vállalkozói növekedéssel és fejlődéssel jár.
Ez nem a „csillogó” része ennek az útnak.
De ez az, ami elválasztja a sikereseket azoktól, akik feladják.
Csak ugye erről már kevesen beszélnek, mert nem olyan szexi, mint a sikesztorik.
Pedig minél nagyobb a növekedés, annál nagyobb a félelem.
Ezért soha nem lepődöm meg – és nem is ítélkezek -, amikor egy teljesen logikus marketing lépés előtt valaki azt mondja, valamilyen teljesen logikusnak tűnő okból, hogy nem áll készen, hogy megtegye.
Mert látom a félelmet.
És a félelem sokszor egészen logikus kifogásnak álcázza magát.
A mentor ügyfeleimmel éppen ezért rendszeresen foglalkozunk az árazás, az önbizalom és a vállalkozói önismeret mélyebb rétegeivel, mert a sikeres marketing és üzleti stratégiák mellett ez az, ami igazán átütő változást hoz.
“A bátorság ugyanis nem a félelem hiánya. A bátorság a félelem ellenére megtett lépés.”
És ezt sehol sem látom jobban, mint ahogyan sokan az árképzést kezelik.
Korlátozó hiedelmek az áremelés körül
Nézzük meg, mi az a három leggyakoribb félelem, ami sok vállalkozó nem mer annyit kérni, amennyit a munkája ér – és hogyan léphetsz túl rajtuk.
1) Félelem, hogy elbuksz.
Hiedelem:
„Ha emelem az áraimat, elveszítem az összes ügyfelemet, és az üzletem bedől.”
Valóság:
Ha valóban hiszel magadban és a munkád minőségében, akkor az ügyfeleid is hinni fognak. Pont.
És igen, idővel elkopnak azok, akik csak a legolcsóbb szolgáltatást akarják, de cserébe megnyered azokat, akik hajlandóak befektetni a megoldásba. Ráadásul ők lesznek azok, akikkel igazán jó lesz együtt dolgozni és akik lelkesen ajánlanak majd másoknak.
2) Félelem, hogy elítélnek.
Hiedelem:
„Mindenki azt fogja hinni, hogy kapzsi vagyok, és hogy csak a pénz érdekel„.
Valóság:
Ha egy ügyfél visszautasítja az árat, könnyen lehet, hogy ő sem áll készen. Akár anyagilag, akár érzelmileg. Viszont ez nem rólad, hanem róla szól. Ez teljesen rendben van. Bátorítsd őket kedvesen, hogy menjenek máshová.
És legyél hálás, ha megteszik, mert valószínűleg nem is lett volna harmonikus az együttműködésetek.
Sokszor egyébként ilyenkor a saját félelmük beszél belőlük. A félelem, hogy nem érdemlik meg ezt.
Ez az ő félelmük. Nem a tiéd.
Hadd tartsák meg.
Te pedig csináld az, ami neked a legjobb.
3) Félelem, hogy nem érsz eleget.
Hiedelem:
“Nem vagyok elég jó szakértő, hogy ennyit kérjek. És erre az ügyfeleim is rájönnek majd.”
Valóság:
Ez a hiedelem a két legmélyebb gyökér: az önbizalomhiány és az önértékelési kérdések keveréke.
Ebből fakad az imposztor szindróma is.
Sőt ez a hiedelem, már a pénzzel kapcsolatos hiedelmeket is feszegeti.
Például a “nem érdemlek vagyont” meggyőződést. Ezeken is dolgoznod kell ahhoz, hogy ténylegesen fel tudd oldani ezt a blokkot.
De keretezzük ez át:
, ha nem lennél elég jó szakértő, akkor nem lennének ügyfeleid, ajánlásaid, vagy visszatérő partnereid.
Lehet, hogy MÉG nem vagy a legismertebb szakértő, de ha már pár lépéssel előrébb jársz, mint az ügyfeleid, akkor óriási értéket tudsz adni. Sőt, talán még jobban is segítesz, mert közelebb vagy az ő aktuális helyzetükhöz.
A valódi empátia pedig megfizethetetlen.
Gyakorlati lépések a magasabb árhoz
Na most, hogy a gyakori gyökérokokat átvettük, jöjjön néhány gyakorlati tipp, amivel akár holnap elkezdheted emelni az áraidat.
Tipp 1 – Emelj árat lépésről lépésre
Ez a legegyszerűbb lépés, amit megtehetsz.
Ha úgy érzed nem kérhetsz el magas árat akkor kezdd alacsonyabbal. Majd a következő körben emelj 5-10%-ot. Ez működik ügyfeleknél, programoknál és digitális termékeknél is.
A lényeg, hogy minden vagy néhány ügyfelenként emelj egy picit az áron, így tesztelheted mire mondanak még könnyen igent az emberek.
Egyébként onnan tudod, hogy alacsony áron dolgozol, hogy kérdés nélkül igent mondanak neked…
Tipp 2 – Növeld az ajánlatod értékét
Egy másik viszonylag egyszerű módja a magabiztosabb áremelésnek, ha az ajánlatod értékét növeled. Vagyis olyan extra értéket adsz, ami bőven megéri a magasabb árat.
Én például azzal növelem a közös munka során adott értéket, hogy felveszem videóra a mentorálás alkalmakat, amit az ügyfél később visszanézhet. Egy másik értéknövelő elem, hogy az ülések között lehet tőlem kérdezni, amit hang vagy videó üzenetben részletesen megválaszolok.
Egy fitness edző a személyi edzések mellé készíthet edzéstervet az egyéb edzésekhez.
Csinálhat egy eszközlistát, amit otthonra érdemes beszerezni.
Vagy akár összepárosíthatja az ügyfeleit, hogy egymás “számonkérő” partnerei legyenek, akik motiválják egymást a hétköznapokban a céljuk elérésében.
Tipp 3 – Dolgozz az önbizalmadon
Hosszú távon csakis az fog segíteni, ha szembenézel ezekkel a korlátozó hiedelmekkel.
Nem véletlen, hogy a mentor ügyfeleimmel nemcsak a marketinggel foglalkozunk, hanem az érzelmi oldalát is megnézzük egy következő lépésnek. Mert legtöbbször nem a tudás hiánya, vagy a rossz marketing akadályoz az előrelépésben, hanem a személyes blokkok. Ha pedig ezekkel nem foglalkozunk a legprofibb marketing terv vagy kampány sem ér semmit.
Mert nem fogod megvalósítani.
Mert nem hiszel magadban.
Ezért alap a mentorálásokon, hogy a marketing mellett a korlátozó hiedelmekkel és kételyekkel is rendszeresen foglalkozzunk.
És erre biztatlak téged is.
Kezdd el megfigyelni és megérteni magad, .
Kérj külső segítséget egy coachtól vagy mentortól, valakitől akiben megbízol. Mert az ő segítségével tudod a leggyorsabban elengedni azokat a gondolataidat, amik a sikeresebb vállalkozás és a magasabb bevételed útjában állnak.
A MAI AKCIÓPONTOK:
- Kerülj képbe azzal, hogy mitől félsz az árazással kapcsolatban. A tudás hatalom és amint látod mi tart vissza, sokkal könnyebb lesz átkeretezni.
- Határozd meg milyen árral lennél tényleg boldog. Fontos, hogy tudd, hova akarsz eljutni.
- Kezdj el ötletelni értéknövelő ajánlat elemekről. Nézd meg, hol tudnál már most úgy plusz értéket adni, hogy az ne jelentsen több időbefektetést tőled. (Garantálom, hogy van ilyen ;))
- Emelj 5% árat a következő ügyfelednél. Ha azonnal igent mond, akkor tudod, hogy még mindig alulárazol.
Ez volt a mai blogbejegyzés.
Kicsit mélyebb mint az előzőek, de azt látom erre van igazán szükség.
Úgyhogy jönnek még ilyenek 😉.
Addig is boldog marketinget. 🎉
Ha készen állsz 3 módon tudok segíteni:
🎙️ Hallgass bele a podcastembe: A Belső Iránytű Podcastemben mélyen beleásunk a lélekcél, önszeretet és lélekazonos vállalkozás témáiba. Eszközök, friss nézőpontok és inspiráció vár – mintha egy mini coachingon vennél részt.
✨ Foglalj egy ingyenes lélekcél coaching beszélgetést: Ez a 40 perc rólad szól. Megnézzük, hol tartasz most az életcélodhoz vezető úton, mi tart vissza, és milyen lépésekkel juthatsz el oda, ahol igazán lenni szeretnél. Ez nem csak egy beszélgetés – ez az első lépés, hogy tisztábban lásd, merre indulj, és hogyan kezdj el végre a saját életedért dolgozni.
😍 Építsük fel a rád szabott, élvezetes marketing rendszered: Ha eleged van a káoszból, bizonytalanságból és gyötrődésből, és szeretnéd végre élvezni a marketinged (ami működik is…), akkor foglalj egy 30 perces ingyenes “nulladik” konzultációt, ahol rögtön górcső alá is vehetjük egy aktuális elakadásodat és adok pár ötletet és módszert, amit akár azonnal kipróbálhatsz.