Podcast jelentése: térkép az első lépésekhez

A podcast műsorok futótűzként terjednek és egyre nagyobb közönséget hódítanak meg.

Nem véletlenül.

Informatívak, szórakoztatóak és még marketing erejük is van. Kapcsolatépítésben és bizalomépítésben pedig az egyik legjobb formátum és csatorna.

Ebben a cikkben végigvesszük:

  • Mi a podcast jelentése
  • Miben másabb mint egy rádióműsor
  • Milyen típusú podcast formátumok vannak
  • Mi az ügyfélszerzés és podcast kapcsolata
  • Hogyan vágj bele a podcast készítésbe

Vágjunk is bele.

Podcast jelentése

🔥 Egyszerűen fogalmazva: A podcast egy olyan hangalapú műsor, mint a beszélgetős rádió, amire az okostelefonodon tudsz feliratkozni, és bármikor, bármennyiszer meghallgathatod.

Kicsit olyan mintha egy cikket vagy egy videót hangként hallgathatnál meg.

Egy kicsit részletesebben: egy podcast egy olyan beszéd alapú, hangfelvételek sorozata, ami egy adott témára vagy témakörre összpontosít, például kerékpározásra vagy startupokra.

Az epizódik általában nem csak online hallgathatóak, hanem le is tudod tölteni őket.

Podcast előnyei a hagyományos rádióhoz képest

A podcastek sok-sok előnnyel rendelkeznek a hagyományos rádióval szemben, nézzünk csak néhány példát:

Rugalmasság

A podcasteket bármikor, bárhol meghallgathatod, nem vagy az adás időpontjához kötve. Vagyis biztosan nem maradsz le semmi érdekesről vagy a kedvenc műsorodról, mert az epizódok folyamatosan elérhetőek.

Széles témaválaszték

A podcastek széles és színes témákat dolgoznak fel, szinte minden témában.

Itt van például a Solosaurus, egy podcast, ami az egyedül játszható társas és kártyajátékokról szól.

Podcast jelentése példa

A hagyományos rádióban ezzel szemben viszonylag korlátozott a választék és alkalmazkodnod kell a műsorok idősávjához.

A témák mélysége

A podcastek általában jobban elmélyednek egy témában, mit egy rádióadás.

A hosszabb beszélgetések lehetővé teszik a részletesebb tartalmakat, amik segítenek jobban megérteni egy adott témát.

Nem csak szórakoztat

A rádióműsorral szemben, ahol általában a fő cél a szórakoztatás, sok podcast kifejezetten oktató vagy inspiráló tartalmakat tesz közzé. Vagyis sokkal könnyebb velük a tanulás vagy akár az ötletszerzés.

Személyessebb

A podcastek sokkal személyesebb hangvételt képviselnek, mivel az előadók közvetlenül szólhatnak a hallgatókhoz. Ez lehetővé teszi az intimebb és közvetlenebb kapcsolatot az előadók és a hallgatók között.

Feliratkozás és testreszabás

Mivel a podcastekre fel lehet iratkozni így biztosan nem maradsz le a kedvenc műsorodról. Ráadásul itt teljesen te kontrollálod, hogy milyen tartalmat fogyasztasz, és csak azokat az epizódokat hallgatod meg amik érdekelnek.

Ezek csak néhány előnye a podcasteknek a hagyományos rádióval szemben, ami magyarázza, hogy miért válnak egyre népszerűbbé a modern médiafogyasztásban és online marketingben.

Hogyan hallgathatsz podcastet

Egy podcastet hallgathatsz online, de le is töltheted a hangfájlt bármilyen adathordozó eszközre, legyen az a telefonod vagy pendrive.

De a legtöbben általában, valamilyen podcast platformon hallgatják az adásokat.

A legismertebb podcast platformok:

Az én személyes kedvencem például a Castro alkalmazás. Szerintem sokkal jobb mint az Apple Podcast, aminek a felhasználói felületétől én személy szerint a falra mászok.

Milyen típusú podcastek vannak?

Többféle podcast formátum van, attól függően hány előadó van vagy milyen a beszélgetés stílusa. Ezek a leggyakoribb podcast formátumok:

  • Szóló-podcast
  • Társ előadós podcast
  • Interjú podcast
  • Kerekasztal beszélgetés
  • Dokumentumfilm jellegű podcast
  • Sztori podcast

Szóló-podcast

Az szóló-podcast formátum egy egyszerű monológ jellegű podcast, ahol a házigazda közvetlenül beszél a hallgatókkal az adás teljes időtartama alatt.

Példa: The Lazy Genius Podcast

Szóló podcast példa

Társ előadós podcast

Itt már két házigazda van, akik vagy egymással beszélnek át témákat, vagy közösen beszélgetnek egy meghívott vendéggel.

Példa: Beszélnünk kell! PodcastTárs podcast példa

Interjú podcast

Ez talán a legismertebb formátum, itt minden adásban egy új vendéget jelenik meg és lényegében a házigazda meginterjúvolja egy kötetlen beszélgetésben.

Példa: Know Thyself PodcastInterjú podcast példa

Kerekasztal beszélgetés

A kerekasztal (roundtable) azt jelenti, hogy több résztvevőt hívunk össze, akik egy meghatározott témát vitatnak meg egy meghatározott időtartam alatt. Általában legalább egy állandó házigazda van, de lehet, hogy kettő vagy három is. A többi „asztaltárs” vendégekből áll, akik szakértők a tárgyalt témában.

A házigazda vagy házigazdák irányítják a kerekasztal beszélgetést, kérdéseket tesznek fel és irányítják a témát, hogy mindenki sorra kerüljön és hozzájárulhasson egy remek beszélgetéshez a témában.

Példa: Red Table Talks Podcast

Podcast kerekasztal példa

Dokumentumfilm jellegű podcast

A dokumentumfilm jellegű podcastet (documentary) gyakran említik „BBC-stílusnak” vagy „NPR-stílusnak”, és több hangot, zenei elemeket és valóságelemeket használ, hogy plusz réteget adjon a produkcióhoz és a történetmeséléshez.

Az elkészült végeredmény szuperül hangzik és nagyon élvezhető, de az összeszerkesztéshez és a munkához szükséges idő és erőfeszítés ezzel arűnyosan megnő.

Példa: Storytime with Seth Rogen

Dokumentumfilm podcast példa

Sztori podcast

A sztori podcasting az új regényírás.

A sztori podcastek számos formában léteznek, az „audiókönyv-stílustól” a teljes hangzású hangjátékig, ahol minden lépést, köhintést vagy sóhajt hallasz a történet során.

Példa: Dirty John 

Sztori podcast példa

A podcast szerepe a marketingben

A podcast brutálisan jó eleme a tartalommarketingednek, a marketing stratégiának és hatékony eszköz az ügyfélszerző folyamatban is.

Erősítheted a szakértői státuszod

Ahhoz, hogy bemutathasd szakértelmedet és a területed kiemelt szakértője legyél, folyamatosan magas minőségű tartalmat kell publikálnod.

A podcast az egyik legjobb és legegyszerűbb módja ennek.

Akármilyen formátumot is választasz, amíg értékes tartalmat adsz át, a közönséged érezni fogja hogy bízhat a szakértelmedben. Ha pedig a tudásod kiegészítő vendégeket hívsz meg, akkor még tovább erősítheted a hitelességed.

Kitűnsz a tömegből a személyiségeddel

Itt aztán megmutathatod a személyiséged.

Ez pedig a leghatékonyabb eszköz, hogy kitűnj a tömegből és a versenytársak tengeréből.

Mivel a téma és a formátum sokkal kötetlenebb mint egy szöveg vagy videó, igazán beleviheted magad a tartalomba.

A legjobb, hogy ahhoz, hogy megmutasd a személyiséged, meg sem kell erőltetned magad, hiszen már az ahogy beszélsz, ahogy fogalmazol, ahogy hangsúlyozol mind a személyiséged része lesz.

A közönséged pedig ezzel tudod megfogni. Azzal, ha megmutatod magad és úgy érzik ismernek. És minél jobban ismernek, annál jobban bíznak benned.

Erősebb kapcsolatot építesz a közönségeddel

A podcast azért olyan erőteljes kapcsolatépítő, mert sokkal közvetlenebb mint bármilyen más tartalomforma. Egy cikk, egy videó vagy akár egy közösségi poszt is mindig sokkal szerkesztettebb lesz egy podcast adás, ahol vagy mesélsz vagy beszélgetsz valakivel.

És már önmagában az, hogy beszélni hall a közönséged kialakít egy mélyebb szintű kötődést.

Ráadásul kutatások is azt mutatják, hogy a podcasteket hallgató közönség hűségesebb és 20 százalékkal valószínűbb, hogy kapcsolatba lép a márkával más közösségi média platformokon is. Vagyis a podcastekkel más platformjaidat is hatékonyan népszerűsítheted.

Jobban fenn tudod tartani a figyelmet

A legtöbben podcastet valamilyen más tevékenység közben hallgatnak, például sportolás, vezetés vagy takarítás.

Ez azt jelenti, hogy sokkal valószínűbb, hogy végighallgatnak egy adást (persze csak akkor, ha jó), mint mondjuk, hogy végigolvasnak egy cikket.

Sőt a podcastek sokszor olyan hűséges közönséget hoznak létre, akik megosztják a tartalmat barátaikkal. Így közösséghez tartozás érzését is jobban erősítik.

Szuper példa erre a My Dad Wrote a Porno podcast, aminek hatalmas rajongóbázisa alakult ki.

Podcast közösségépítés példa

A podcast egy új bevételi forrásod lehet

Nemcsak közönség és bizalomépítésre, de bevételszerzésre is remek eszköz lehet a podcast.

Számtalan módon monetizálható a saját szolgáltatásod értékesítésétől kezdve, szponzorációkon át egészen a tartalom vagy a közönség értékesítéséig.

Itt egy szuper videó, arról, hogyan lehet egy podcastet monetizálni:

Hogyan készíthetsz podcastot?

A podcast készítésnek megvan a maga folyamata, ami nagyon röviden így néz ki:

  1. Téma kiválasztása: Válassz olyan témát, amely érdekes és releváns a célközönséged számára.
  2. Felszerelés beszerzése: Szerezd be a szükséges felszereléseket, mint például mikrofon, fejhallgató, és egy hangvágó eszköz vagy szoftver.
  3. Tartalom előkészítése: Írd meg a podcast scriptjét vagy tervezd meg az adásod struktúráját, hogy könnyedén követhető legyen.
  4. Hangfelvétel: Rögzítsd a podcastet a felszerelésed segítségével, figyelve a hangminőségre és az érthetőségre.
  5. Szerkesztés: Szerkeszd meg a hangfelvételedet, vágd ki a hibákat vagy felesleges részeket, és adj hozzá zenét vagy hanghatásokat.
  6. Hosting és megosztás: Töltsd fel a szerkesztett podcastet egy podcast hosting szolgáltatóra, majd osszd meg a podcastet az online platformokon, mint például iTunes, Spotify vagy SoundCloud.
  7. Promóció: Reklámozd a podcastet a saját online csatornáidon, közösségi médiában és az email listádon keresztül, hogy növeld az elérésedet.
  8. Közönségkapcsolat: Lépj kapcsolatba a hallgatókkal, válaszolj a visszajelzéseikre és építsd a közönségeddel való kapcsolatot.

Ez a podcast készítés nagyon leegyszerűsített folyamata. Ha érdekel a lépésről lépésre leírás, ezt a cikket ajánlom:

🔥 Ajánlott olvasmány: Podcast készítés lépésről lépésre

Útravaló

Ebből is látszik, hogy a podcastben rengeteg lehetőség rejlik, akár tanulás akár vállalkozásépítés és ügyfélszerzés szempontból.

Ha játszol a tartalomgyártás gondolatával vagy bővítenéd a repertoárod, akkor mindenképp érdemes a podcastet is bevenni a formátumok közé, hiszen elképesztően jól építi a bizalmat és a hitelességed mint szakember.

Ha hasznosnak találtad a cikket és szerinted segíthet a marketing kusza világában eligazodni, oszd meg, kérlek barátaiddal, ismerőseiddel. 

Marketing Mix Gyorstalpaló: 4P, 7P és használatuk

A marketing mix az egyik legismertebb marketing fogalom. De mi is valójában a marketing mix és hogyan használható a mindennapi marketing stratégiában?

Marketing stratégia összeállítása lépésről lépésre + letölthető minta

A megfelelő marketing stratégia elengedhetetlen része minden vállalkozás életének. A cikkből megtudod, hogyan állíts össze egy jó és gyakorlati stratégiát.

A céges weboldalak 12 legfontosabb eleme

A profi céges weboldal ma már szinte elvárás minden vállalkozás számára. Ebben a cikkben megosztunk 12 tippet, hogy mitől lesz igazán ütős a céges weboldalunk.

Életcélra Hangolva hírlevél

Érzed, hogy több rejlik benned, mint amit eddig megéltél? Az Életcélra hangolva hírlevél segít visszaemlékezni arra, akinek a lelked szánt téged, és olyan életet, karriert vagy vállalkozást teremteni, amely a lelked legmélyebb küldetéséből fakad.

Ezek várnak minden héten:

🔑 Gyakorlatok, amikkel felfedezheted és megéld a lélekcélodat.
 Inspiráló gondolatok a mindennapokra, hogy erőt meríts az utadon.
🧬 Konkrét módszerek, amikkel lélekazonos karriert és vállalkozást építhetsz.

    Send this to a friend