B2C marketing

A B2C az angol "business to consumer" kifejezés rövidítése. Az a marketing terület, amikor a vállalkozás közvetlenül a végső felhasználónak értékesít más vállalkozások helyett.

B2C marketing jelentése

A B2C azaz business-to-consumer egy üzleti modell, ahol a vállalatok közvetlenül a fogyasztóknak értékesítenek.

A legtöbb esetben a fogyasztó maga a felhasználó is, de persze ez nem törvényszerű. Gondolj csak a virágárusokra, ahol a legtöbb esetben a virágot nem a vevő “használja”.

Néhány B2C cég példa:

  • Amazon
  • Emag
  • Uber
  • Foodpanda
  • Tesco
  • Coca-Cola
  • Apple

Miben más a B2B és B2C marketing

A legfőbb különbség a kettő között, hogy a B2B azaz business-to-business modellben a cégek más cégeknek értékesítenek. 

Vagyis a B2B-ben több felhasználója is lehet a terméknek/szolgáltatásnak, így több embert kell meggyőzni a vásárlásról.

A több szereplő miatt a döntési folyamat is sokszor lassabb, így a sales ciklus akár több hónap is lehet a B2B modellben.

b2c marketing vs b2b marketing

B2C marketing jellegzetességei

A B2C marketing jellegzetessége, hogy közvetlen kommunikáció van a vevővel. Így a fő feladat a vevő megértése és meggyőzése.

Rövid döntési folyamat

A B2C vásárlások impulzívabbak és spontánabbak, a fogyasztók olyan termékeket vagy szolgáltatásokat keresnek, amik azonnali szükségleten alapulnak, ezért gyorsabban vásárolnak.

Az érzelmek felülírják a racionalitást

A vásárlás sokszor nem racionális döntések után, hanem érzelmi alapon történnek, emiatt olyan jellemző az impulzus vásárlás. És ezért működik olyan jól az érzelmekre ható kommunikáció ezen a területen.

A vevő a döntéshozó

B2C legtöbb esetében a vevő dönti el, hogy vásárol-e vagy nem. Ellenben mondjuk a B2B-vel, ahol sokszor több embernek is rá kell bólintania egy vásárlásra.

B2C marketing eszközök

A hatékony marketing eszközöket a célcsoport, az ajánlat és a te erősségeid is befolyásolják. De van néhány marketing aktivitás, ami kifejezetten jól működik a B2C marketingben.

Tartalommarketing

A tartalommarketing remek eszköze a B2C marketingnek. A fogyasztókat könnyen el lehet érni nekik értékes tartalommal, ami megoldja valamilyen problémájukat, inspirálja őket vagy szórakoztat.

Storytelling

A történetek és a történetmesélés az emberiség alapvető kommunikációs eszköze a kezdetek óta. Nem véletlen, hogy a nagy B2C cégek, mint a Coca-Cola vagy az Apple is történeteket mesélnek a marketingkommunikációjukban. Mesélj történeteket a marketingedben és jönni fognak a vásárlók.

Keresőoptimalizálás

Az emberek megállás nélkül új információ után gugliznak. A keresőoptimalizálás ezért az egyik legjobb eszköz, hiszen itt közvetlenül a felmerült igényre tudsz megjelenni a keresőben.

Infuencer marketing

Mivel a B2C marketing a kapcsolatokon alapul, influencerek bevonásával sokkal több vevőt érhetsz el. Persze fontos, hogy az influencer hiteles legyen a témában és a célcsoport megbízzon benne.

Közösségi média marketing

B2C-ben a közösségi média marketing is jó eszköz lehet, ha a megfelelő tartalommal és célzással próbálod meg elérni a célközönséged. 

Kapcsolódó cikkek:

Tartalommarketing kisokos: amire a sikerhez szükséged van

Keresőoptimalizálás kisokos: amire a sikerhez szükséged van

 

Send this to a friend