B2C marketing jelentése
A B2C azaz business-to-consumer egy üzleti modell, ahol a vállalatok közvetlenül a fogyasztóknak értékesítenek.
A legtöbb esetben a fogyasztó maga a felhasználó is, de persze ez nem törvényszerű. Gondolj csak a virágárusokra, ahol a legtöbb esetben a virágot nem a vevő “használja”.
Néhány B2C cég példa:
- Amazon
- Emag
- Uber
- Foodpanda
- Tesco
- Coca-Cola
- Apple
Miben más a B2B és B2C marketing
A legfőbb különbség a kettő között, hogy a B2B azaz business-to-business modellben a cégek más cégeknek értékesítenek.
Vagyis a B2B-ben több felhasználója is lehet a terméknek/szolgáltatásnak, így több embert kell meggyőzni a vásárlásról.
A több szereplő miatt a döntési folyamat is sokszor lassabb, így a sales ciklus akár több hónap is lehet a B2B modellben.
B2C marketing jellegzetességei
A B2C marketing jellegzetessége, hogy közvetlen kommunikáció van a vevővel. Így a fő feladat a vevő megértése és meggyőzése.
Rövid döntési folyamat
A B2C vásárlások impulzívabbak és spontánabbak, a fogyasztók olyan termékeket vagy szolgáltatásokat keresnek, amik azonnali szükségleten alapulnak, ezért gyorsabban vásárolnak.
Az érzelmek felülírják a racionalitást
A vásárlás sokszor nem racionális döntések után, hanem érzelmi alapon történnek, emiatt olyan jellemző az impulzus vásárlás. És ezért működik olyan jól az érzelmekre ható kommunikáció ezen a területen.
A vevő a döntéshozó
B2C legtöbb esetében a vevő dönti el, hogy vásárol-e vagy nem. Ellenben mondjuk a B2B-vel, ahol sokszor több embernek is rá kell bólintania egy vásárlásra.
B2C marketing eszközök
A hatékony marketing eszközöket a célcsoport, az ajánlat és a te erősségeid is befolyásolják. De van néhány marketing aktivitás, ami kifejezetten jól működik a B2C marketingben.
Tartalommarketing
A tartalommarketing remek eszköze a B2C marketingnek. A fogyasztókat könnyen el lehet érni nekik értékes tartalommal, ami megoldja valamilyen problémájukat, inspirálja őket vagy szórakoztat.
Storytelling
A történetek és a történetmesélés az emberiség alapvető kommunikációs eszköze a kezdetek óta. Nem véletlen, hogy a nagy B2C cégek, mint a Coca-Cola vagy az Apple is történeteket mesélnek a marketingkommunikációjukban. Mesélj történeteket a marketingedben és jönni fognak a vásárlók.
Keresőoptimalizálás
Az emberek megállás nélkül új információ után gugliznak. A keresőoptimalizálás ezért az egyik legjobb eszköz, hiszen itt közvetlenül a felmerült igényre tudsz megjelenni a keresőben.
Infuencer marketing
Mivel a B2C marketing a kapcsolatokon alapul, influencerek bevonásával sokkal több vevőt érhetsz el. Persze fontos, hogy az influencer hiteles legyen a témában és a célcsoport megbízzon benne.
Közösségi média marketing
B2C-ben a közösségi média marketing is jó eszköz lehet, ha a megfelelő tartalommal és célzással próbálod meg elérni a célközönséged.
Kapcsolódó cikkek:
Tartalommarketing kisokos: amire a sikerhez szükséged van
Keresőoptimalizálás kisokos: amire a sikerhez szükséged van