Miről lesz szó a cikkben?
Mi az a cornerstone?
Miért éri meg cornerstone-t készíteni?
Cornerstone típusok
Cornerstone példák
Cornerstone készítés tippek
Összegzés
Egy tartalommarketing technika, ami itthon még kevésbé elterjedt, pedig remekül használható organikus forgalom növelésre és lead generálásra is.
Ebben a cikkben megmutatom:
- Mi az a cornerstone tartalom
- Miért éri meg cornerstone tartalmat készíteni
- Mik a legismertebb típusok, amikre példákat is hozok
- Hogyan készíts cornerstone tartalmat
Lássunk is hozzá.
Mi az a cornerstone tartalom?
A cornerstone (magyarul sarokkő vagy örökzöld) tartalom a létező legjobb anyag a témában. Tartalmaz minden alapvető, nélkülözhetetlen információt, emiatt pedig elkerülhetetlen, ha valaki tudást akar szerezni az adott témakörben.
Ebből adódóan, általában igaz, hogy a sarokkő tartalmak terjedelmesek, hiszen részletes információt nem lehet pár bekezdésben vagy percben átadni.
Formátuma alapján lehet blogbejegyzés, videó vagy akár podcast is. Ebben a cikkben én a cornerstone cikkek készítésére hoztam tippeket.
Miért éri meg cornerstone tartalmat készíteni?
A mai napig kevesen használják itthon a sarokkő technikát a tartalommarketing stratégiájukban, pedig ez a módszer több előnyt is rejt magában:
- Nehezebb kulcsszavakat célozhatsz vele
Nehéz kulcsszavak azok, amik általában rövidek (short-tail kulcsszavak), nagy rájuk a havi keresési mennyiség és így a verseny is. Ilyen kulcsszó például a nyaralás vagy a cipő.
A cornerstone technika lehetővé teszi, hogy könnyebben szerepelj egy ilyen, egyébként kompetitív kulcsszóra. A Google célja, hogy minél relevánsabb, a kereső személy számára kielégítő eredményt adjon. Egy részletes, jól megírt útmutató a cipőkhöz pedig lehet ilyen. Persze a hosszú cikk még önmagában nem jelent sikert, de erről később majd bővebben lesz szó.
- Linképítéshez kiváló
A cornerstone tartalmak szuper linkgyűjtő erővel bírnak, hiszen sokszor szolgálhatnak referenciaként más cikkekben. Éppen ezért évek múlva is szerezhetnek backlinkeket, ami pedig tovább erősítő őket a Google szemében.
- Hosszú távon termel
Az előző két pontból is látszik, hogy a sarokkő tartalom hosszú távon termel forgalmat, akár éveken keresztül. Persze csak abban az esetben, ha a tartalom rendszeresen frissül és naprakész marad.
Ezzel el is érkeztünk a következő fontos kérdéshez: Milyen cornerstone tartalom típusok léteznek?
Cornerstone tartalom típusok
Egy tartalom akkor lesz örökzöld, ha a benne lévő információ nagyrészt örök érvényű és minimális frissítéssel évek múlva is igaz lesz.
Innen nézve vannak tartalom típusok, amik biztosan NEM működnek, mint cornerstone:
- Hírek
- Szezonális tartalom (pl. karácsonyi ajándékok)
- Felkapott témákról szóló tartalmak
- Termék értékelések (pl. iPhone 6 értékelés)
- Riportok, adatok (pl. SEO alakulása 2018-ban)
Egy cornerstone esetében érdemes örökérvényű igazságokra és tudásra fókuszálni.
A legjobban működő cornerstone tartalom típusok:
- Útmutatók
- Lista típusú tartalmak
- Kérdezz-felelek cikkek
- Hogyan cikkek
A következő részben megmutatok egy-egy példát az egyes típusokhoz.
Cornerstone tartalom példák
Útmutatók
Az útmutató tartalmak, ahogy a nevük is mondja egyfajta térképként szolgálnak az adott témában. Az elejétől a végéig körbejárják és bemutatják az adott témát.
Ilyen például a Modern Marketing blog marketing stratégia cikke is.
Brian Dean, a Backlinko blog megalkotója a mestere az útmutató típusú cornerstone tartalmaknak.
Csak néhány az útmutatói közül:
Forrás: Backlinko
Forrás: Backlinko
Forrás: Backlinko
Lista típusú tartalmak
Az ilyen típusú tartalmak szinte egy checklist-ként funkcionálnak. Felsorolhatják azt, hogy mit tegyél vagy éppen mit ne tegyél. Ötleket sorolhat fel vagy tippeket adhat, amiket kipróbálhatsz.
Ilyen például a blogon a tartalommarketing cornerstone:
De jó példákat lehet még találni (bár hosszban talán egy kicsit extrémek) a Snacknation oldalán is.
Forrás: Snacknation
Forrás: Snacknation
Kérdezz-felelek tartalmak
A kérdezz-felelek sarokkő tartalom leginkább egy interjúra hasonlít. Elég rendhagyónak számít, viszont szárazabb kevésbé izgi témáknál nagyon jól működik.
Nagyon jó példa a 7blogon olvasható GDPR cornerstone:
Forrás: 7blog
Vagy a Digital Natives oldalán olvasható agilis fejlesztés útmutató:
Forrás: Digital Natives
Hogyan cikkek
Egy már régóta népszerű blogbejegyzés formátum, ami sarokkő tartalmaknál is remekül működik. Ezek a cikkek sokszor lépésről lépésre mutatnak be egy folyamatot és ha követed a leírást, akkor egy kézzel fogható eredménnyel gazdagodsz.
Például, Ryan Robinson “hogyan legyünk freelancerek” cikkje, ékes példája ennek a típusnak:
Forrás: Ryrob.com
Most pedig nézzük meg, hogyan lehet jó cornerstone tartalmat készíteni.
Cornerstone készítés tippek
1. Válaszd ki a megfelelő kulcsszót
A jó cornerstone kulcsszó magas keresési volumennel rendelkezik, kompetitív és short-tail keresési kifejezésre céloz. Ilyen például, a már fent említett marketing, vagy cipő.
A magas keresési volument nálam a havi 800-1000 kereséstől kezdődik, és ez a mennyiség stabil egész évben. Mert hiába keresnek a karácsonyi ajándék kifejezésre több ezren november és decemberben, az év többi részében ez jelentősen csökken.
Vagyis egy ilyen témában íródott cornersone-ba befektetett energia nem feltétlenül éri majd meg.
A kulcsszókutatáshoz érdemes a Google Keyword Plannert vagy a Google Trends-et használni. Ezek historikus adatokat is mutatnak, és hát arról, hogy a Google-ben mennyien keresnek, valószínűleg a Google-nek vannak a legpontosabb adatai.
Tipp: A Google Keyword Planner akkor mutat pontos adatokat a sávok helyett, ha Google hirdetéseket futtatsz. Ha épp nem szeretnél hirdetésre költeni, akkor ezt kijátszhatod úgy, hogy minimális értékben, mondjuk pár 100 Ft-ért hirdetsz.
A másik fontos szempont, amit figyelembe kell venned a kulcsszó kiválasztásakor, az a keresési szándék. Ahhoz, hogy a sarokkő tartalom sikeres legyen igazán át kell gondolnod, hogy aki arra keres, hogy marketing, az pontosan mit is keres, és olyan cikket kell írnod, hogy azt találja, amit keresett.
Ilyen rövid kulcsszavaknál ezt kitalálni szinte felér a gondolatolvasás fogalmával. Emiatt sem olyan könnyű igazán jó cornerstone-t készíteni.
Persze ezt a kockázatot is lehet csökkenteni, mégpedig a következő módszerrel:
Tipp: A kulcsszó kiválasztásakor én az Ubersuggest SEO alkalmazást is mindig használom. Az eszköz a keresési mennyiségeken túl azt is megmutatja, hogy az adott kulcsszóra megjelenő tartalmakat mennyien osztották meg az adott közösségi média platformon. Ebből láthatod mik a népszerű cikkek a témában, miről lehet érdemes írni a cornerstone-ban.
2. Készíts minőségi tartalmat
Valamit szeretnék, ha egyértelmű lenne: a cornerstone tartalom valóban a lehető legjobb elérhető tartalom a témában. Nem a közel legjobb cikk. Az olvasónak azt kell éreznie, hogy olyan tudást kap a blogbejegyzéstől, amit máshol nem szerezhet meg.
Ahogy az olvasókat, a Google algoritmusát sem tudod ma már átverni. A RankBrain nevű mesterséges intelligencia annyira kifinomult, hogy azonnal észreveszi majd, ha középszerű tartalommal próbálod meg kiszúrni a szemét.
A lényeg: nincs szuper trükk, nincs titkos fegyver, amivel kibújhatsz a munka alól. A cornerstone tartalmad csak akkor térül meg, ha tényleg a tiéd a legjobb cikk a témában.
Tudom, hogy szájbarágós, de ezt valóban fontos megérteni és elfogadni.
Mitől lesz a te tartalmad a legjobb?
Nincs egy polcról levehető megoldás, de ha néhány dologra odafigyelsz nagy eséllyel készíthetsz színvonalas sarokkő tartalmat.
Megfelelő hosszúságú a cikk.
Az általánosságban elmondható, hogy egy cornerstone 2000 szótól kezdődik és akár a robosztus 6000+ szót is elérheti. Hogy pontosan milyen hosszú legyen az a témától és a keresési szándéktól függ, ezekre kell figyelned.
Könnyen fogyasztható
Egy ilyen monstrumnál kiemelten fontos, hogy az olvasása könnyű és lehetőleg élvezetes legyen. A könnyű olvashatóságot a szöveg tagolásával (max. 3-4 sor egy bekezdés, mint pl. ez a cikk is) és egyszerű mondatok használatával viszonylag könnyen elérheted.
Tipp: az olvashatóságot jól tudod ellenőrizni a Hemingway Editorral, ami megmutatja milyen olvasási szint kell a cikk megértéséhez.
Az sem árt, ha változatosan írsz, szóval érdemes felcsapni a szinonima szótárt és lecserélni néhány “nagyon”-t, “igazán”-ra vagy “rendkívül”-re cserélni.
Ja és persze alap, hogy a szöveg nem hemzseg a helyesírási hibáktól.
Igényes a design
Minden tartalomnál igaz, de a sarokkőnél kifejezetten. Az színvonalas design, ma már közvetlenül befolyásolja a felhasználói élményt, így az olvasók bizony ott fognak hagyni egy szuper cikket is, ha az bántja a szemüket.
Nem mellesleg egy ilyen, sokszor novella hosszúságú tartalomnál kellenek is az olvasást segítő elemek: tartalomjegyzék, a címsorok, a magyarázó képek és a szöveget megtörő illusztrációk.
Figyelj az on-page SEO-ra
A tartalom keresőoptimalizálására komoly fókuszt érdemes helyezni. Ne csak kipipáld a kötelező SEO elemeket, hanem szentelj igazi figyelmet az egyes részeknek.
Cornerstone címe
Tartalmazza a kulcsszót, lehetőleg a szöveg elején. Nem azért, mert a Google ezt pontozza, hanem mert pszichológiai szempontból hamarabb kattintanak az emberek egy címre, ami tartalmazza a keresett kifejezést. Mivel pedig balról jobbra olvasunk, az első szó mindig jobban megragadja a figyelmet. Legalább 10-15 verziót írj meg a címből, mert olyan címet kell találnod, amire rákattintanak majd az emberek.
Meta leírás
Ebben is szerepeljen a kulcsszó, szintén pszichológiai okok miatt. A meta leírás célja, hogy meggyőzd a kereső személyt, hogy a cikked érdemes az olvasásra, ezért itt is időt kell szánni a frappáns szövegre.
Kulcsszó az alcímekben
Szerepeljen a kulcsszó az alcímekben. Persze ne erőltetett módon, de ahol organikusan elfér, ott legyen benne.
Kulcsszó a képek alt címében
Szintén nagyon fontos, mint ahogy az is, hogy leíró alt címet írj a képekhez, mivel a Google ez alapján értelmezi a képeket és jeleníti meg azokat adott kulcsszavakra a képkeresőben.
És ez csak néhány azok közül, amit a szöveg keresőoptimalizásáért tehetsz.
Linkelj saját tartalmat a cornerstone-ra
A cornerstone tartalommal azt akarod mondani a Google-nek, hogy nézd ez a legfontosabb tartalom az oldalamon. Ennek az egyik legegyszerűbb módja, hogy minél több belső link mutat a sarokkő tartalomra.
Persze nem arról van szó, hogy eszetlenül telepakolod a cikket linkekkel. A short-tail kulcsszavas cikkre a kapcsolódó long-tail kulcsszavak tartalmai mutassanak.
Az egészet úgy kell elképzelni, mint egy piramist. A long tail cikkek a piramis alapja, majd erre épül a short tail cornerstone.
Tipp: A SEO wordpress pluginok, mint a Yoast SEO prémium vagy a RankMath figyelik és javaslatot adnak a belső linkszerkezet javítására.
Fókuszálj az off-page SEO-ra, vagyis szerezz külső linkeket
A Google szemében az egyik legerősebb hitelességi faktor a cikkre mutató külső linkek száma és minősége. Így a cornerstone esetében érdemes extra energiát fektetni a PR-ba és vendégcikkek írásába, hogy minél több külső hivatkozást szerezz a sarokkő tartalmadhoz.
Rendszeres frissítés
Mint azt már korábban említettem, egy cornerstone akár évekig is hozhat a konyhára, de ehhez mindenképp szükséges, hogy naprakész maradjon a tartalom.
Érdemes pár havonta frissíteni a tartalmat egy új bekezdéssel, képekkel vagy akár a cím újraírásával.
Kommentek ösztönzése
A kommentek száma top ranking faktor, így érdemes minden eszközzel biztatni a kommenteket. Tegyél fel kérdést a cikk végén. Kérd meg az olvasókat, hogy osszák meg a saját tapasztalatukat, vagy egészítsék ki a listádat az ötleteikkel.
Legyen a komment írás a lehető legegyszerűbb, vagyis ne kelljen külön regisztrálgatni sehova. A Facebook alapú komment szekció például jó megoldás lehet, hiszen Facebook fiókja szinte mindenkinek van.
Közösségi megosztás növelése
Szintén top ranking faktor a megosztások száma, ezért legyen jól látható (akár több helyen) közösségi megosztás gomb.
Érdemes üzenetküldő alkalmazások (pl. Viber, Messenger) gombját is kitenni, mert az emberek sokkal szívesebben küldenek cikket valakinek, mint hogy az üzenőfalukon megosszák a tartalmat.
Összegzés
A cikkből egyértelműen látszik, hogy a cornerstone egy haladó tartalommarketing technika.
Sok odafigyelést és munkát kíván és még akkor sem 100% a siker. Akkor érdemes belevágnod, ha a cornerstone mellé még belefér 3-5 kapcsolódó cikk megírása is, egyébként nem biztos, hogy megéri a befektetett energia.
Viszont, ha úgy érzed megvan benned az chi és az időt is rá tudod szánni, egy remek, hosszú távon is működő fegyvert veszel a kezedbe, ami halálos ellenféllé tesz a tartalommarketing csatamezőn.
Most pedig te jössz
Most, hogy már tisztán látod mi az a cornerstone tartalom oszd meg a saját sarokkő tartalmad a komment szekcióban.
Ha még nincs ilyened jöhet a legjobb cornerstone tartalom, amivel eddig találkoztál, hogy mások is inspirálódhassanak.
Hajrá!